מגיפת הקורונה משנה כאן סדרי עולם: את אורח החיים, מקומות העבודה, חיי החברה ובטח את שירותי הרפואה, שאמורים להשתנות מקצה לקצה. מגן דוד אדום ניסה במשך כשנתיים לקדם את הפרויקט עד שבא הנגיף וקידם את השינוי - עם "מד"א בקהילה".

"החיבור בין מד"א, מפעל הפיס והשלטון המקומי הוא תוספת כוח רצינית", משוכנע ד"ר רפי סטרוגו, סמנכ"ל רפואה במגן דוד אדום. בזכות הפרויקט ייקבע תקן גבוה לשירותי רפואת החירום. מדובר בהקצאה של 15 מיליון שקל שהועברו ממפעל הפיס ומהשלטון המקומי לטובת רכישת 500 ערכות וציוד מתקדם לרפואה מרחוק לצוותי האמבולנסים של מד"א במטרה למנוע אשפוזים מיותרים בבתי החולים, למנוע הידבקות, לשפר את זמני התגובה ולתת מענה רפואי מיידי.

“אני נמצא בעשייה הציבורית כבר למעלה מ־25 שנה", מספר יו"ר מפעל הפיס, רו"ח אביגדור יצחקי. “הייתי בין היתר מנכ"ל משרד ראש הממשלה ויו"ר הקואליציה, ותמיד כשמד"א ביקשו את עזרתי, נעניתי בשמחה. מבחינתי זו לא תרומה. אנחנו מפעל של הרשויות המקומיות, בבעלות הרשויות, ולכן אנחנו עושים ככל יכולתנו למען החברה בישראל. בגלל התפשטות נגיף הקורונה וגם בעקבות מכתב ששלח שר הבריאות, יעקב ליצמן, ובו בקשה שנסייע לפרויקט ‘מד"א בקהילה׳, פעלנו במהירות, והמהפכה בתחום טרום האשפוז היא מבחינתנו הסיוע הנדרש. השאיפה היא שלחדרי המיון יגיעו רק אלה שחייבים".

זה הרי לא סוד שחדרי המיון בארץ קורסים מעומס בלי קשר לנגיף כזה או אחר. לא רק שחולים ממלאים את המסדרונות הצפופים, ישנה גם בעיה חמורה של הפצת זיהומים שמסכנת חיי אדם. במד"א מנסים כבר שנים לפתור את הבעיה. הם הרי פועלים לפי המודל האנגלו־אמריקאי. האמבולנסים מאוישים בפרמדיקים שיודעים לתת מענה חירום לבעיות ובמקרה הצורך מקיימים התייעצות עם רופא בשיחת טלפון, או בשיחת וידיאו, אבל גם בסיום הטיפול, האמבולנס מחויב לקחת את החולה לבית החולים, שם רק רופא רשאי להחליט אם ניתן לשחררו.

יכולה לחסוך זמן ולהציל חיים. ערכה רפואית של מד
יכולה לחסוך זמן ולהציל חיים. ערכה רפואית של מד

כשבדקו את עומסי חדרי המיון, הגיעו למסקנה ש־30%־40% מהמפונים לבתי החולים נמצאים שם שעות ספורות בלבד. רופא רואה אותם ושולח הביתה. חבל על הזמן ועל המקום. בעיות העומס בחדרי המיון הן לא רק נקודה ישראלית כואבת, אלא כלל עולמית, ולכן אין כמעט מדינה שלא עובדת על בניית מודל שיפתור את הסוגיה מבלי שהחולה יגיע לבית החולים.

“לפני מספר שנים אמרנו שהמודל הנכון הוא ‘מד"א בקהילה׳", מספר ד"ר סטרוגו. “אם צוות אמבולנס הגיע למטופל הסובל מדום לב וצריך החייאה, אז הם נותנים טיפול ראשוני במקום ולוקחים לבית חולים בלי לחשוב פעמיים. במקרים פחות דחופים הצוות מעלה לשיחת וידיאו רופא מומחה, היושב במוקד, מעביר לו מכלול פרמטרים כמו לחץ הדם של המטופל, הדופק, הנשימות. הרופא שואל שאלות, נותן הוראות ולא צריך להגיע לבית החולים. הנה ניהלנו אירוע מבלי שהמטופל יצא מביתו".

כבר ערכו דיונים מקיפים, הגיעו להסכמות רחבות, אבל במשך מספר שנים לא הצליחו במד"א לקדם תקציבית את הפרויקט, עד שנחת נגיף הקורונה וזירז את ההליך. “זה מקרה קלאסי שמתלבש על המודל שלנו", מסביר ד"ר סטרוגו. “הרי אם יש דבר שאנחנו אומרים כעת למטופלים זה ‘תישארו בבית׳. לכן התפיסה של ניהול מטופל מבלי שיצא מביתו מתאימה כאן. החלטנו שאת כל האמבולנסים והניידות לטיפול נמרץ נצייד במערכות הנדרשות".

רק ששוב התעוררה השאלה מהיכן יגיע המימון, וכאן נכנס לתמונה מפעל הפיס, שחרת על דגלו את שירות הקהילה. הרי גם עכשיו, בשעות הקשות של משבר הקורונה, מתנדביו מחלקים חבילות מזון וארוחות חמות לקשישים ולמשפחות נזקקות.

חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין מכבים רעות, אומר: “השלטון המקומי עומד בחזית המאמץ למלחמה בנגיף הקורונה ובשיתוף מפעל הפיס ומד"א מוביל יוזמה משמעותית להקלה של העומסים במיון. הסיוע הרפואי בקהילה לצד מתן מענה לתושבים ופיקוח על הסדר הציבורי, יאפשרו לתושבים לשמור על בטיחותם ובריאותם בשעה זו".

כל ערכת ציוד רפואי, המיועדת לאמבולנס, עולה כ־5,000 דולר, ואילו הערכות המיועדות לניידות לטיפול נמרץ עלותן כפולה. הערכה כוללת טאבלט שמאפשר שיחה עם רופא הנמצא במוקד או בבית החולים והוא זה שאמור לתדרך את הצוות שבמקום.
לכל אמבולנס יהיה בערכה “טייטו", שהוא למעשה מכשיר עם מצלמה המאפשר לרופא לראות את המטופל וגם להאזין ללב ולריאות שלו - כאילו הניח סטתוסקופ על גוף הנבדק. המכשיר מסוגל למדוד חום ולזהות פריחות ופצעים.

כמו כן, בערכה יש מכשיר המאפשר בדיקת אק"ג, שמעביר את הנתונים ישירות לרופא. צוותי טיפול נמרץ יוכלו בנוסף לבצע בדיקות דם ותוצאותיהן יתקבלו תוך מספר דקות. “הקצינו למד"א את הכסף לרכישת ערכות שבאמצעותן אפשר יהיה לבצע את הרוב הגדול של הבדיקות בבית המטופל, ורופא מומחה מתחום הרפואה הדחופה יראה את הנתונים אונליין על גבי המחשב", מסביר רו"ח יצחקי, יו"ר מפעל הפיס. “הרופא יחליט מרחוק איזה טיפול יינתן ואם צריך להביא את המטופל לבית החולים. זה יקל על המטופלים ובטח על חדרי המיון שממילא עמוסים".

בתקופה הזו של מגיפה וסכנת הידבקות, כל ערכה גם כוללת מכשיר חיטוי נייד כדי לחטא ציוד אם הביקור נעשה בביתו של חולה או מבודד קורונה. “המיזם יוריד משמעותית את מספר המופנים לבתי החולים". משוכנע ד"ר סטרוגו. “היו כבר בדיקות במקומות שונים בעולם ודיברו שם על ירידה של 10%־15% במספר הפניות. אני מעריך שבעידן הקורונה המספר אפילו יכפיל את עצמו. אם בימים רגילים מדברים על עומס ובעיות בחדרי המיון, אז בימים שבהם יהיו מאות ואולי אלפי חולים מונשמים לאף אחד לא יהיה זמן לטפל במקרים אחרים".

בימים אלה משלימים במד"א את ההצטיידות. מדובר ברכישת מאות ערכות שיחולקו בין האמבולנסים והניידות לטיפול נמרץ. לצוותים כבר נערכה הכשרה ראשונית, כי הפרויקט היה אמור לצאת לדרך לפני כמה שנים וכרגע מדובר רק ברענון הנהלים, אבל המטרה היא שבשיא מגיפת הקורונה, אם יגיע כזה, המיזם כבר יסתובב בדרכים.

“אנחנו רואים כמה מסובך לנהל אירוע של ‘מטופל קורונה׳", מספר ד"ר סטרוגו. “צריך להתמגן, לנסוע לביתו של אותו אדם, לטפל בו במקום, לקחת לבית החולים, לעבור את תהליך המיון, שהפך למסורבל בגלל אמצעי הבטיחות וכשמסיימים צריך לחטא את האמבולנס. אירוע שיכול לקחת גם שלוש שעות, מה שביום רגיל לוקח בערך חצי שעה".

הסיוע הכספי ממפעל הפיס ומהשלטון המקומי אפשר את ההליך והחיה את המערכת. הזמנים הקשים האלה לא מאפשרים טעויות, והיציאה לדרך אמורה להיות מהירה ונחושה. “הסיוע שלנו יימשך גם אחרי", מבטיח יו"ר מפעל הפיס, אביגדור יצחקי. “הזמנו 500 ערכות, אבל נגדיל ונגיע גם ל־1,000 ערכות על מנת שזה יהיה הסטנדרט הטיפולי. שלא יהיה מצב שבן אדם שלא צריך להגיע לחדר מיון, בכל זאת יגיע. אני מעריך שברגע שאנשים יבינו שהם יכולים לקבל טיפול ישירות על ידי צוות האמבולנס, אז הם גם פחות יגיעו בעצמם לחדרי המיון".

אין ספק שבשנת 2020, כשהטכנולוגיה מפותחת והזמן כל כך יקר, שילוב כוחות בין יכולותיו של מד"א והאמצעים והתשתיות של מפעל הפיס והשלטון המקומי הוא מתכון להצלת חיים.