מתווה היציאה מהסגר אשר יובא לאישור בישיבת הממשלה מחר מתפרסם הערב (רביעי), והוא כולל הקלות שתגענה בתחילת השבוע שלאחר חג הפסח, החל מיום ראשון הקרוב (19.4). לפי המתווה המוצע, במהלך השבועיים שלאחר חופשת הפסח תעלה הפעילות במקומות העבודה הרגילים ל-50% (לעומת 15% נכון לעכשיו), תותר פתיחת חנויות במרחב הציבורי, ומרכזי מסחר של עד 15 חנויות - וזאת תחת מגבלות השמירה על המרחק, וכן יוחזרו הלימודים במוסדות החינוך המיוחד, הגיל הרך והגנים תוך הגבלת מספר הילדים בכיתה.

עוד הוצע כי במהלך השבועיים הראשונים של מתווה היציאה, תוסר ההנחייה המורה על האזרחים בישראל שלא לצאת מבתיהם, ותותר יציאה גם לרכישת מוצרים שאינם מזון. כמו כן, במקומות העבודה החיוניים תבוטל החובה להביא רק עובדים החיוניים לפעילות הייצורית.

השלב השני של החזרת הפעילות במשק צפוי לחול כשבועיים לאחר פסח (3.5), וגם הוא יארך כשבועיים ויוכפף להצלחת השבועיים שקדם לו, ולאישור בדיונים שיתקיימו כשלושה ימים להחלתו. שלב זה צפוי לכלול החזרה של המשק ל-85% פעילות, פתיחת מרכזי מסחר פתוחים ללא הגבלה וקניונים תחת מגבלות הבריאות, וחזרה לפעילות של כיתות א׳-ג׳.

קורונה: שוטרים אוכפים הסגר בכיכר הבימה בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
קורונה: שוטרים אוכפים הסגר בכיכר הבימה בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

השלב האחרון, שיחל ב-17.5, כבר יכיל חזרה מלאה לפעילות בכלל העסקים במשק, כמו גם פתיחת השווקים תחת מגבלות בריאותיות. נוסיף ונאמר כי טרם ברור האם ומתי ישובו תלמידי כיתות ד׳-י״ב לספסל הלימודים, אך צויין כי עבדת המטה הממשלתית לגבי המשך פתיחת המשק לאחר ה-30.5, תומו של השלב השלישי, תימשך עבודת המטה הממשלתית וההנחיות יחודדו.

בתוך כך, לאחר ששהה בבידוד של 14 ימים בעקבות שהייה במחיצתו של של הבריאות יעקב ליצמן, שאובחן כחולה בקורונה, מנכ״ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב הופיע לריאיון ראשון בשידור חי במהדורה המרכזית של חדשות 12, ובה התייחס לקולות הנשמעים לאחרונה סביב בחינת אפשרויות הקלות הסגר בישראל, ואף לכמות מקרי המוות במוסדות הדיור המוגן שהמשיכה לטפס במהלך סוף השבוע. 

ראש הממשלה אמר שאם המגמות החיוביות ימשכו נתחיל לצאת מהסגר, יכול לספר על מה תמליץ החל מראשון?
אנחנו לא מדברים על אסטרטגיית יציאה אלא שגרה בצל הקורונה. היא עדיין כאן ומדבקת, אנחנו רואים מה קורה במדינות אחרות ומבינים שהאירוע לא נגמר. לכן אנחנו כן רוצים להחזיר את הפעילות הכלכלית למשק אבל רוצים לעשות זאת אחרת, כדי שלא תהיה התלקחות מחודשת של הקורונה. את ההמלצות נפרט בפניי רה״מ. העיקרון המנחה יהיה מתינות וזהירות.

אנשים כבר חודש בבית, לא מגיע להם לשמוע מה עומד לקרות? מה עם העסקים הקטנים?
בהחלט מגיע להם לשמוע ואנחנו עובדים בשביל האזרחים. התוצאות היחסית טובות שאנחנו רואים ביחס לעולם בתמותה ובמונשמים. אנחנו נעלה מדרגה במהלך השבועיים הקרובים שתאפשר יותר פעילות. נוודא שהמגמות הטובות תימשכנה ואז נוכל להמשיך ולשחרר עוד את הפעילות. נצטרך להקפיד על המסכות בציבור, ולהקפיד על כך, אנחנו תלויים במשמעת של הציבור.

משה בר סימן טוב (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
משה בר סימן טוב (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מבין כל החולים החדשים - 1363 מכלל המדינה, 927 מירושלים בני ברק וערים חרדיות, האם לא נשקל סגר סלקטיבי ולשחרר את שאר הארץ?
אנחנו צריכים לסייע לכל המקומות בהם יש תחלואה. צריכים לסייע לחולים לצאת מהערים, לאכוף יותר היכן שצריך יותר. אנחנו נצטרך להפעיל מדיניות אכיפה סלקטיבית שיכללו פעולות סיוע רבות, וגם אכיפה. אנחנו נצטרך ביחד להתגבר על המשבר הזה כחברה.

עברתם את 10000 הבדיקות. מכון גרטנר דיבר על ממוצע של שבוע מהופעת התסמינים ועד זיהוי החולה. ברור לכם שהמשק צריך להתנהל בפרק זמנים הרבה יותר קצר?
אנחנו שואפים להגיע לפרק זמן של 48 שעות לזיהוי. כמו שהתגבנו על המחסור בריאגנטים, ציוד רפואי והגדלת מספר הבדיקות, כך נתמודד גם עם זה. אני זהיר בנוגע לקביעת לוחות זמנים, אולם מיניתי פרוייקטור לעניין ואני מאמין שנעמוד גם ביעד הזה שהצבנו לעצמנו.

אמרת שתמליץ על הקלות ברגע שיהיו כמה עשרות מקרים ביום. האם אתה עדיין משתמש באינדיקציה הזו?
זו שאלה של סוג ההקלה. כאשר נטיל הקלות משמעותיות יצטרכו להיות עשרות חולים ביום בלבד. תקופת החגים מהווה מכשול מסויים שבגללו אנשים לא הולכים להיבדק, ולכן קשה לנו לדעת האם התמונה שבידינו כרגע היא אכן הנכונה. נתנהל במתינות ובחוכמה יחד עם הממשלה ושאר המשרדים.

האם נרדמתם בשמירה בנושא בתי האבות?
כל אדם שנפטר מתוך אותם ה-44 הם מדור בוני הארץ, הסבים והסבתות של כולנו וזו טרגדיה. ברור שעיקר האתגר שלנו בבתי האבות - הן בגלל אוכלוסיית הסיכון והן בגלל הקרבה בין יושבי הבית. הגדלנו את כמות הבדיקות בבתי האבות.

איך אתה מנתח את זה שקיימת הדבקה ב-60 מוסדות דיור מוגן שונים?
הרבה עובדים חסרי מעמד חוקי בישראל (שוהים בלתי חוקיים), חלק לא מבוטל מהם עובד בו זמנית ב-2-3 בתי אבות במקביל. זה מצב קיים שחומרתו התגלתה תוך כדי משבר הקורונה. בארה״ב, בריטניה וצרפת אפילו לא טורחים לספור את המתים בבתי האבות כמתים מקורונה, ואצלהם המצב חמור בהרבה - מתו פי שמונה או עשרה ביחס לגודל האוכלוסיה. למרות אותם 44 מקרי מוות, עדיין המצב בישראל טוב בהרבה משאר המדינות.

בנימין נתניהו, משה בר סימן טוב, יעקב ליצמן (צילום: אייל בסון)
בנימין נתניהו, משה בר סימן טוב, יעקב ליצמן (צילום: אייל בסון)

שר הביטחון נפתלי בנט צפוי להציג את תכניתו לחידוש הפעילות במשק

שרי הממשלה יתכנסו מחר בשעה 15:00 בכדי לדון בשלבים הבאים של אסטרטגיית היציאה מהמשבר. בישיבה המקדימה של קבינט הקורונה שתתקיים מחר, יציג שר הביטחון, נפתלי בנט, את תכניתו לעבור מפטיש לפינצטה, לפיה יש לפתוח באופן מיידי ומשמעותי את הכלכלה, המסחר וגם את מערכת החינוך (גנים עד כיתה ג׳) כבר בתחילת השבוע הקרוב. בנט ידחוף לפתוח כמעט את 100% מהעסקים בישראל: ייצור, מסחר ושירותים, למעט פנאי, בידור וריכוזים גדולים, ולמעט עובדים מעל גיל 65 או עובדים עם מחלות רקע. 

זאת, לצד שורת פעולות, ביניהן: חיזוק צעדים של ריחוק חברתי (מסיכות, 2 מטר, חובת מדידת חום בכניסה לעבודה, נהלי חיטוי וכו׳), שמירה הדוקה על בני 65 ומעלה בשלב זה (ויחס מיוחד לבני 50-65), שמירה הדוקה במיוחד על בתי אבות וריכוזי קשישים, הגדלה מואצת של היקף בדיקות ה-PCR והבדיקות הסירולוגיות, שיפור דרמטי במהירות נטילת דגימות ופיענוחן (תוך 12 שעות ולא שבוע), סגרים ממוקדים (בניין מסוים, שכונה מסוימת וכד׳) במקום סגר ברמה לאומית. 

שר הביטחון נפתלי בנט מסר בתגובה: ״הנזק הכלכלי והרפואי והפגיעה בעוצמה הלאומית של ישראל מהמשך סגר, גדול לאין ערוך מהסיכון הרפואי הישיר של הקורונה אשר ניתן לניהול. המשך הסגר ברמה דומה (או מעט מופחתת) יהווה פגיעה אנושה במדינת ישראל ובאזרחיה. מאות אלפי עצמאים רואים את עסקיהם נהרסים, מיליון מובטלים מצויים באובדן הכנסות מוחלט. הסגר שהיה נכון בערפל של תחילת המגיפה אינו נכון כעת. בהיעדר מערך בדיקות מקיף, המודל יתבסס על קצב התוספת היומית של חולים קשים וחולים בהנשמה״. 

ליצמן: "מגזין פורבס מדרג את ישראל כמדינה הבטוחה ביותר בעולם מנגיף הקורונה"

שר הבריאות יעקב ליצמן בהצהרה לתקשורת: "הגענו ליעד שהצבנו לעצמנו לביצוע 10,000 בדיקות ביום לפחות. זו הזדמנות מצויינת לשבח את הצוותים הרפואיים שפועלים מסביב לשעון בתנאים לא פשוטים למען אזרחי ישראל. נמשיך במגמה זו בכל הכוח, בעזרת השם". 

לדבריו, "מגזין פורבס מדרג את ישראל כמדינה הבטוחה ביותר בעולם מנגיף הקורונה, ובמקום 8 במידת יעילות הטיפול במגיפה. זה לא היה קורה ללא מסירות הנפש שלכם, רופאות ורופאים מסורים, אחיות ואחים, אנשי מקצועות הבריאות, אנשי כוחות הבטחון והמשטרה, עובדי משרד הבריאות, הרוקחים, אנשי מינהלה בבתי החולים, בקופות החולים, ההסתדרות הרפואית, אנשי מד"א, ארגוני הבריאות והמתנדבים, עובדי ועובדות המעבדות הרפואיות, נציגי השירות במוקדים השונים, צוותי הדוברות וההסברה, וכל העוסקים במלאכת הקודש במערכת הבריאות". 

עוד אמר ליצמן: "במיוחד אציין לשבח את ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראש המל”ל מאיר בן שבת. ואת העומדים בראש המערכת בשעת חרום זו, מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, המשנה למנכ"ל פרופ' איתמר גרוטו, ראש שירותי בריאות הציבור פרופ’ סיגל סדצקי, ראש מינהל רפואה ד”ר ורד עזרא, וכל הנהלת משרד הבריאות. אני מלא הוקרה והערכה לכם, אזרחי ישראל היקרים, שמתמודדים בגאווה ובעוז בתקופה קשה ביותר, רובם המוחלט נשמעים להנחיות ושומרים על הוראות משרד הבריאות שמטרתם מניעת התפשטות התחלואה, ומשמעותם הצלת חיי אדם. תודה אישית לכל המתעניינים בשלומי. ברוך השם אני ורעייתי בטוב ומרגישים מעולה. 

בנימין נתניהו, יעקב ליצמן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בנימין נתניהו, יעקב ליצמן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

שר הבריאות חתם את דבריו בכך שציין כי "זו העת לחזור ולהדגיש כי החובה מוטלת על כל אחד ואחת להמשיך ולשמור על כל ההנחיות כדי שלא נגיע לסכנת חיים בהתפשטות הנגיף חלילה. אני שולח תנחומים למשפחות הנפטרים, וברכת רפואה שלימה לכל החולים. כולנו איתכם בשעה קשה זו. מאחל לכל עם ישראל קיץ בריא ומוצלח. לחוגגים את המימונה, מהבית כמובן, נברך בתרבחו ותסעדו. אל תצאו מהבית ובמקרים חיוניים שהותרו בחוק, רק עם מסכה על הפה והאף. יחד ובאחדות בין כל האוכלוסיות והמגזרים, ננצח את הנגיף ונחזור בקרוב לשיגרה בטוחה ובריאה, אמן".