משבר הקורונה תפס את כולנו בהפתעה ובמהרה הפך ממצב חירום רפואי למצב חירום כלכלי. איש לא דמיין שלא נוכל לצאת מהבית בפסח, חג החירות, כדי לחגוג עם בני המשפחה. איש לא דמיין מאות ואלפי עסקים סגורים ומאות אלפי ישראלים מובטלים או בחופשה ללא תשלום. מצד אחד ההכנסות של רבים מאוד נפגעו משמעותית בעקבות המשבר ומצד שני גם כל מבנה ההוצאות שלנו השתנה יחד עם שגרת החיים שלנו. כל השינויים הלל מחייבים חישוב מסלול מחדש והתאמת התקציב המשפחתי שלנו למצב הקיים ולשגרת חיים חדשה שתימשך כנראה עוד חודשים רבים. כדי לא להיקלע למצב שבו לא נוכל לעמוד בהתחייבויות והלוואות שלקחנו על עצמנו בעבר, חשוב להיערך בהתאם כבר עכשיו ולבדוק בכל הלוואה* מה ניתן לעשות. היערכות מראש תעזור לנו לצלוח גם את המשבר הזה בשלום.

 כדי לדעת איך להתקדם חשוב למפות את המצב הקיים
בכל שינוי מהותי בחיים שלנו, כדי להחליט מה הצעד הנכון לעשות, חשוב להבין את המצב הקיים במלואו. לשם כך מומלץ ראשית לעשות רישום מסודר של ההכנסות שלנו ולמולן כל ההוצאות וההתחייבויות שלנו בעת הזו. אפשר לעשות זאת בעזרת דף ועט, בקובץ אקסל, או בשלל המחשבונים והאפליקציות לניהול תקציב משפחתי שזמינות ברשת, כמו למשל מחשבון ניהול התקציב באתר האוצר שלי של משרד האוצר. 

ברישום ההכנסות כדאי להביא בחשבון רק הכנסות שאנחנו בטוחים שנמשיך לקבל בחודשים הקרובים באופן קבוע. ברישום ההוצאות כדאי להפריד בין הוצאות שחייבים לשלם כמו דמי שכירות, חשבונות חשמל, מים וארנונה להוצאות אחרות כמו מצרכי מזון, בגדים או מנויים שונים שעליהם אנחנו יכולים להשפיע יותר. מפרידים גם את ההתחייבויות להחזר משכנתה או החזרי הלוואות מיתר ההוצאות. מאחר שההוצאות של רובנו השתנו בצורה משמעותית אפשר להיעזר בפירוט החיובים בכרטיס האשראי ובחשבון הבנק כדי לזהות הוצאות ולנסות להעריך אילו הוצאות יישתנו בחודשים הקרובים אם נמשיך לחיות עם מגבלות של ריחוק חברתי.

הלוואה לכל מטרה (צילום: Shutterstock)
הלוואה לכל מטרה (צילום: Shutterstock)

זהירות קורונה: מחשבים מסלול מחדש ומתאימים את ההוצאות להכנסות
נגיף הקורונה הוא בבחינת משבר מתגלגל, וככזה קשה להעריך מה יהיה המצב בדיוק בחודשים הקרובים ואם תהיה החמרה נוספת שתוביל למגבלות חדשות. לכן, אנחנו צריכים לנסות לשמור על כריות ביטחון למקרה שנצטרך להמשיך כך למשך תקופה ארוכה או למקרה שהחמרה נוספת תפגע בהכנסות שלנו עוד יותר. לאחר שיש לנו תמונה מלאה של ההכנסות וההוצאות העדכניות נוכל להתחיל לעבור על הדברים בצורה מסודרת ולקבל החלטות. אם סך ההוצאות שלנו עולה על סך ההכנסות, אנחנו צריכים לנסות ולהוריד כמה שאפשר הוצאות שאינן הכרחיות. חלק מהשינויים קורים מעצמם כמו הוצאות שכרגע לא אפשריות על בילויים למשל, אך ישנן הוצאות שנצטרך להחליט בעצמנו אם חשוב לנו לשלם עליהן יותר מעל משהו אחר. בדקו את הוראות הקבע לתשלום על מנויים או ביטוחים למשל. 

אם ההוצאות שלכם עדיין גבוהות מההכנסות, חשוב לנסות ולבדוק אם יש הוצאות שניתן לעכב כרגע או לפרוס לתשלומים. פנו למשל לבעל הבית ולבנק ונסו לבדוק אפשרות להפחתה זמנית בדמי השכירות או לדחייה או פריסה מחדש של תשלומי המשכנתה. בדקו במקביל אם קיבלתם את כל ההטבות שמגיעות לכם.

נזהרים מבורות בתקציב ונערכים מראש עם חסכונות והלוואות
אם עברתם על כל ההוצאות והן עדיין גבוהות מההכנסות – זה הזמן לשלוף את התותחים הכבדים. בדקו אם יש לכם חסכונות נזילים שתוכלו להשתמש בהם כדי לכסות על פער זמני בהוצאות. ההוצאות לקראת חג הפסח, גם אם בסוף חגגנו לבד בבית, הכבידו על משפחות רבות דווקא בתקופה כזו שבה ההכנסות נפגעו בגלל המשבר. אם יש לכם הלוואות שלקחתם בעבר, חשוב לבדוק היטב את תנאי ההלוואה ולנסות לבדוק עם המלווה אם תוכלו לפרוס מחדש את ההלוואה לתקופה ארוכה יותר או לדחות כמה תשלומים בחודשים הקרובים. יתכן שתוכלו אף לקבל הלוואה חדשה שתעזור לכם לגשר על ההוצאות בתקופה הקרובה. אך חשוב לוודא שתוכלו לעמוד בתשלום החזרי ההלוואה לאורך זמן. גופים רבים מציעים הלוואה מהירה ואפילו דיגיטלית וחשוב לבדוק את כל האפשרויות שעומדות בפניכם. לפני שאתם מקבלים החלטה לקחת הלוואה חדשה או לפרוס מחדש הלוואה קיימת בדקו היטב מהם הריבית וגובה ההחזר החודשי שתידרשו לשלם.

משבר הקורונה מציב אתגר משמעותי לכולנו, משפחות, עובדים, ואפילו ממשלות. באמצעות היערכות מתאימה נוכל לצאת מהמשבר בריאים ושלמים.

*בכפוף לאישור החברה ותנאיה. המלווה ישראכרט מימון בע"מ. אי עמידה בפירעון ההלוואה עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.

*הפרסום איננו מהווה הצעה ו/או התחייבות למתן הלוואה/אשראי.