"סגר מירבי - מהלך דרמטי וחד פעמי": מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, פרופ' גבי ברבש, עלה היום (ראשון) לשידור בתכניתם של בן כספית ואריה אלדד ב-103FM, והתייחס לבהלה סביב הגל השני של נגיף הקורונה, האפשרות של החזרת הסגר הנרחב במשק, וביקר את הזלזול הציבורי הניכרת בהיבט של שמירה על ההנחיות שהוטלו על ידי משרד הבריאות. "כשנותנים הנחיות - צריך לתת את הדעת ולקחת בחשבון את האופי הישראלי. אנשים לא שומרים על ריחוק. נצטרך למצוא דרך להוריד את הראש ולחיות ליד הווירוס", אמר ברבש. 

אפשר למקם היכן אנחנו נמצאים מבחינת גל שני ? יש סיבה לדאגה? יש יותר תחלואה בגלל שמבצעים יותר בדיקות? 
"לפי טראמפ - כנראה שכן. הוא הורה להוריד במספר הבדיקות כדי שיהיו פחות חולים. אני לא חושב שיש סיבה לפאניקה, אבל צריך לחשוב איך לרסן את הגל הזה שהוא המשך של הגל הראשון, לטעמי זה לא גל שני". 

מבחינת העולם - אנחנו רחוקים מאד מהנתונים המדאיגים של הגל השני. 
"יחסית לברזיל ולעולם הגדול בכלל, אנחנו במקום טוב? אם אתה רוצה לקחת ברזיל בתור מקור השוואה זה בסדר, אבל יוון ומונטנגרו קיבלו סטטוס שונה למשל. יש תחלואה במספר גדול של יישובים בישראל. הפסדנו את ההזדמנות להכחיד את הווירוס הזה פה, נצטרך למצוא דרך להוריד לו את הראש. לחיות לידו". 

היינו צריכים לחשוק שיניים ולהמשיך את הסגר? 
"אני חושב שהסגר המירבי הוא מהלך דרמטי שעושים אותו פעם אחת ולא חוזרים אליו. פתיחת מערכת החינוך במצב של המערכת במדינת ישראל, ההחלטה הזו הייתה בעלת תוצאות קשות מאד. כנראה שזה היה בסיס ההתפרצות הנוכחית. עניין נוסף זה האופי הישראלי - כשנותנים לפתוח אולם עם 250 איש, לא שומרים על ריחוק. יש 250 איש בפנים ו-250 איש בחוץ. הייתי השבוע בחתונה, אם היה שם חולה קורונה - אז יש שם הרבה מאד חולים אחרי זה.

כשנותנים הנחיות, צריך לקחת בחשבון את האופי הישראלי. אנשים לא חובשים מסיכות ולא מפקידים. מעגלים פינות. אנשים יושבים בלי מסיכות בבתי קפה, צפופים. התוצאה היא התפרצות בכל הארץ, אמנם לא בקצב של תחילת הגל, אבל עדיין יש עלייה של 100 חולים אחת לשבוע". 

אולי צריך לשמור רק על הקשישים ולהתחמק מהמקרים הקשים ביותר? 
"שתי מדינות שניסו את החוכמה הזו - אכלו את זה בגדול. אני מדבר על בריטניה ושוודיה. אם תסתכל על התפלגות הגילאים בהתפרצות הנוכחית, שהתחילה במערכת החינוך, היו יותר צעירים ומעט מבוגרים". 

אם נכנס לנעליי מבקרים של גישתך, כמו גישתו של פרופ' לס, שאומר שגם בפעם הקודמת דיברו על מיליוני נדבקי ועשרות אלפי מונשמים - אנחנו לא קרובים לזה, אז או עכשיו. המחלה עוברת לידינו - מה אתה אומר לכל אלו? 
"אני חושב שזה נתון הזוי ואמרתי את זה. מספיק אלפיים מקרי הידבקות. גם אנשים צעירים ילכו לעולמם אם זה יתפתח להתפשטות רצינית. אין לי דרך להוכיח, אבל בכל העולם מתנהגים כך ומי שלא התנהג כך - אכל אותה. אנחנו יותר חכמים מכולם? נבנה עם הווירוס מערכת יחסים שונה ממה שיש ברחבי העולם?".

סגרו את מערכת החינוך - מה עוד היית עושה? 
"במקום להתקשקש על מה עושים במערכת החינוך, צריך לתכנן את תחילת השנה הבאה, כי אי אפשר יהיה להחזיר את מערכת החינוך במתכונת שבה היא הייתה, ושלא יחכו לעוד חודשיים. אפשר לעשות תואר ראשון בזום, אני חושב שגם תיכונים יכולים לעשות אותו הדבר". 

בהתחלה היו מחמאות למשמעת של הציבור הישראלי - ועכשיו זה הפוך. אולי המנהיגים אשמים? מבחינת היעדר דוגמה אישית?
"הבעיה היא שהציבור נמצא על הצקה, הכלכלה מעיקה על אנשים רבים. אני לא בא בטענות למנהל אולם אירועים שמעגל פינות כי הוא מנסה להביא לחם הביתה. הציבור לא ממושמע כי הוא על הקצה. הם לא מבינים איך זה ישליך על חיים של צעירים וגם על הכלכלה".