מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה פרסם מסמך הסוקר את העלייה הנמשכת בתחלואה בגל השני של הנגיף. במסמך נכתב כי החזרה לשגרה וקצב העלייה של מספר החולים החדשים היומי, המתון יחסית לגל הראשון, ועצם זה שלא מזוהה עלייה משמעותית במספר החולים הקשים, המונשמים והמתים, יוצרים אשליית ביטחון, לפיה מצבנו לא רע. 

עוד נכתב במסמך: "אופן ספירת החולים במצב קשה משפיע על התמונה המצטיירת. בעוד שספירת החולים הקשים והמונשמים הינה חיונית להערכת ספיקת מערכת הבריאות ובתי החולים, הרי שספירת החולים החדשים במצב קשה (כאלה שלא היו קודם במצב זה) מאפשר מעקב חד יותר אחרי שינויי מגמה. ואכן, בחינת מדד זה מעלה כי בחודש יוני נצפית מגמת עלייה ניכרת וברורה בהיקף החולים החדשים במצב קשה - זאת ביחס לחודש מאי, ולראשונה מאז דעיכת גל התחלואה במרץ-אפריל".

לדברי המרכז, המשפיע העיקרי על היקפי התחלואה הקשה, הנמוכים יחסית לפי שעה בגל השני, הוא המספר הקטן יותר של סך הנדבקים, ביחס לגל הראשון, ובפרט - מספר המבוגרים מעל גיל 60 אשר נדבקו בתקופה האחרונה. עוד פורסם: "העלייה במספר הנדבקים החדשים מעל גיל 60 בשבועות האחרונים מעידה על עלייה צפויה גם במספר החולים החדשים במצב קשה".

מחלקת קורונה בבית החולים זיו, ארכיון (צילום: דוד כהן, פלאש 90)
מחלקת קורונה בבית החולים זיו, ארכיון (צילום: דוד כהן, פלאש 90)

החוקרים הפריכו את הטענה לפיה המחלה פחות אלימה ופחות מסוכנת כיום, שכן חלקם היחסי של הסובלים מתחלואה קשה, מקרב החולים החדשים מעל גיל 60 - נשאר דומה לאורך זמן. אחוז התחלואה הקשה למעשה זהה לגל התחלואה הראשון. 

כאמור, מהנתונים עולה כי מספר החולים הקשים נמוך יותר מאשר בחודש מרץ, בעיקר בשל העובדה שמספר הנדבקים המבוגרים כעת קטן יותר מאז. עם זאת, ככל שייגדל מספר הנדבקים - ייתכן שהתחלואה תזלוג גם לשכבות הגיל הפגיעות יותר. לדברי החוקרים, המגמה הזו מובנת בפועל, וניתנת לבלימה. עוד ציינו כי אין להקל ראש בהדבקה בכלל שכבות הגילאים, זאת לאור הדיווחים המתרבים על סיבוכים ארוכי טווח בקרב המחלימים.

הם העריכו עוד כי ללא נקיטת פעולות להאטת קצת התפשטות התחלואה, בתוך כשבועיים, מספר החולים החדשים היומי צפוי להגיע לטווח האלף, כאשר כיום הממוצע השבועי עומד על כ-500 ביום. כמו כן, על פי ההנחיות המחקריות, הלא מחמירות, גם מספר החולים הקשים צפוי לעלות למספר עשרות (מספר שכיום עומד על 5 בלבד) וכך גם מספר המתים.

משרד הבריאות מגיב לעלייה בהיקף התחלואה

פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, עלה לשידור בתכניתם של ענת דוידוב וגולן יוכפז ב-103FM והתייחס לעלייה המדאיגה בנתוני התחלואה בתקופה האחרונה וכן לעלייה במספר החולים הקשים. "זה משבר מורכב. אי אפשר להתכחש למציאות. יש עלייה במספר החולים הקשים, ומאד קיווינו שזה לא יהיה ככה". 

האם המשבר הזה לא מנוהל?
"זה משבר מאוד מורכב, יש בו הרבה כיוונים והחלטות שלפעמים סותרות אחת את השנייה, יש מספר גישות לזה. אני חושב שזה לא עניין של לא מנוהל, פשוט המורכבות והדינמיות שלו, אני לא חושב שמישהו במדינה גם לא מערכת הביטחון, יכול להתמודד יותר טוב עם ההיבט של השינויים שקורים". 

אתה לא חושב שנכון להפקיד את הטיפול בסיפור הזה בידי מערכת הביטחון, פקע"ר, מישהו שיתכלל את את כל הסיפור הזה, שנראה שבורח לנו מהידיים?
"בסך הכל, גם בתקופה של הגל הראשון מה שאנחנו יכולים להגיד זה שכל הגופים נתרמו, כולל פקע"ר שעבד מתחת למשרד הבריאות, משרד הבריאות תכלל את זה וההתנהלות הייתה טובה מאוד. אני חושב שאפשר לשפר פה את המנגנון הזה של השיתוף. לגבי ההחלטה מי מנהל, כמובן זו לא החלטה שלי". 

אתה אומר שיש החלטות סותרות, אנחנו עושים כמעט עדכון יומי ואתמול דיברת איתנו ודיברנו על סגרים נקודתיים לשכונות נגיד שיש שם התפרצות. אתמול בערב כבר משרד הבריאות מדבר על סגרים כלליים, על ערים שלמות שהתחלואה בהן הולכת ומתגברת. אז הנה הסתירה. 
"קודם כל אומרים שאין קורונה, אבל אי אפשר להתכחש למציאות, אפשר להמשיך לעצום את העיניים ולהגיד אין קורונה אבל יש, זה אני מניח שאין ספק לאף אחד בטח לא למי שרואה את הנתונים. אנחנו כבר מתחילים לראות קפיצה במספר החולים הקשים, קפצנו מאז שדיברנו אתמול בעוד 7 מקרים חדשים של חולים קשים. זה באמת מספר גבוה יחסית שלא היה לנו הרבה זמן, יחד עם זאת אני אומר עוד פעם דווקא מה שאמרתי אתמול זה בדיוק מה שאנחנו עושים, אנחנו מציעים סגרים, דרך אגב כשמדובר על ערים זה לא אומר שצריך לסגור את כל הערים, אנחנו בדיוק מקיימים דיון על שכונות מסוימות בתוך העיר". 

על איזה שכונות וערים ערים מדובר?
"כרגע זה בדיונים, אני לא יכול עוד לפרט סופית". 

הכל נורא פוליטי, הכל נורא נפיץ נכון? אתם זוכים להרבה מאוד לחץ מצד התושבים, ראשי הערים, הפוליטיקאים, קשה להכתים את עצמן עם החותמת הזאת, עם הכתם הזה של הסגר.
"זה נכון במובן מסוים, אבל מצד שני צריך להבין שזה לטובה, ואני חשוב שראשי ערים שיש לנו שיח איתם והדברים נעשים בתיאום ובהסכמה ברוב המכריע של המקרים, זה נעשה גם מתוך כוונה של ראש הרשות". 

אבל יש תקלות. בטבריה סגרתם מהר מדי לא בצדק לטענת התושבים, בסוף חזרתם בכם. 
"בסוף באירוע הזה אנחנו לא חפים מטעויות. יש מצבים שבהם אנו צריכים גם לתקן את עצמנו, שוב הדינמיקה פה היא מהירה מאוד, לפעמים אנחנו רואים עלייה של חולה אחד ופתאום 20 ואז הקפיצות האלה גדולות, ולפעמים משניים לעשרים זה כבר משנה את האחוזים שזה עולה. ולכן זה מאוד דינמי וצריך להסתכל על כל מקום נקודתית, אז יכולה להיות פה ושם איזה טעות אבל בסך הכל המדיניות הכוללת שאומרת שאנחנו לא הולכים לסגר כולל, אלא למצוא מצד אחד החשוב במסר של להקפיד על הכללים. לפעמים מפורסמים כל מיני דברים שהם לא בהכרח מתאימים למה שאנחנו רואים, יש כל מיני דיונים, בסוף התהליך שקורה הוא שיש קריטריונים מסוימים שבהם צריך לשקול להטיל מגבלות ואזורים מוגבלים" 

על זה מחליטים היום?
"הקריטריונים ברורים ויש מספר יישובים שעושים את זה, אבל לא אוטומטי, זה תנאי סף". 

יש שינוי בהתנהגות של החולים שמגיעים לבתי החולים בגל הזה הנכוחי לעומת מה שהיה בתחילת ההתמודדות שלנו עם הקורונה? הם מגיבים אחרת לתרופות? הם משתחררים הרבה יותר מהר ממכונות ההנשמה? הם אולי לא צריכים להאריך את פרק השהות שלהם בבית החולים? יש התנהגות אחרת של החולים?
"מאוד קיווינו שזה יהיה ככה. לצערי במספר החולים הקשים אנחנו רואים אותה התנהגות כמעט, כלומר אם אדם מבוגר מעל גיל 60 מגיע וחולה, הסיכוי שלו להגיע למחלה קשה הוא בין 11-15%". 

אבל הסיכוי שלו להחלים, לנצח את המחלה עם מכונת הנשמה הוא יותר גדול עכשיו בגל הנוכחי?
"להיפך, בגלל שבעולם ההוא וגם אצלנו למדנו הרבה מאוד מהעבר, זאת החשיבות של הלימוד מהעבר הקורב במקרה הזה, הניסיון שלנו מראה, הניסיון של הרופאים שמטפלים מראה שדווקא בפעם הקודמת עברו מהר מאוד להנשמה מהירה".

שזאת טעות.
"זה לא עניין של טעות, כך היה נהוג בכל העולם ועכשיו בכל העולם רואים וגם אצלנו שאפשר לשמור את החולה בלי להגיע להנשמה. לכן אנחנו לא רואים עלייה אלא ירידה מסוימת במספר המונשמים. אני רק רוצה להדגיש שכל חולה קשה כזה דורש משאבים וטיפול נמרץ". 

הרבה כסף, הרבה צוות והרבה דאגה.
"הכסף מדבר גם פה. כדי שזה לא יקרה, היום מתחיל החופש הגדול, מה אתה ממליץ? ילדים ייצאו לים, לחופים, איך אתה ממליץ בכלל לציבור להתנהג כי אנחנו רואים את הריפיון. יש לנו את כל המקומות שקבענו שלגביהם יש תו סגול. עכשיו ממשיכות הקייטנות בחלק מהמקומות, בתי הספר של הקיץ, אבל אני חושב שיותר קל לשמור שם כי יהיו פחות תלמידים למרות שאותו מספר יכול להגיע, אבל בד"כ פחות מגיעים אז יירדו החיכוך והמגע בעניין הזה. אבל חשוב להדגיש שוב, הכללים הפשוטים אין מה לעשות, המסכה במקום הראשון וגם המרחק וההיגיינה אבל המסכה באמת במקומות מסוימים, בואו ניקח לדוגמה את יפן, דוגמה קלאסית, שעשו מעט מאוד בדיקות וחקירות אלא מסכות ואצלם כמעט לא רואים תמותה".