"הייתה תחושה של לקוחות בפאניקה. אנשים הגיעו לקנות לפני הסגר. הפעם לא הייתה הסתערות על ביצים כמו בסגר הראשון, אלא על חנויות שעומדות להיסגר, כמו ביגוד, צעצועים ודוכנים", אמר ל"מעריב" סוחר ותיק בשוק הכרמל בתל אביב על מה שאירע משעות הבוקר עד הסגר.

"ביום ראשון התנועה בשוק הכרמל דלילה וחלק מהעסקים אינם פותחים, אבל הפעם היה עמוס באנשים. הגיעו לקוחות רבים להספיק לעשות את הקניות האחרונות לפני הסגר", הוסיף.

בשעות אחה"צ נוצרו עומסי תנועה כבדים ביותר בגוש דן וככל הנראה לא רק בשל הפגנת החרדים בכביש 4. "אנשים רצו להספיק לקנות לפני שחנויות נסגרות ולעשות את הסידורים האחרונים", הסביר נהג שנתקע בפקק ארוך ברחוב הירדן ברמת גן – "לקח לי שעתיים להגיע מבורסת היהלומים עד לירדן והכל עוד עומד".

אבי פרטוש, בעל מספרה לגברים ברחוב נגבה ברמת גן, התקשה לעמוד בביקושים הרבים לתספורת לפני הסגר. "הטלפון לא הספיק לצלצל. כבר ממוצאי שבת לקוחות ממש התחננו לקבל תור. מהבוקר הגיעו לקוחות רבים שניסו את מזלם, אבל אני עובד לבד ולא יכולתי לקבל את כולם. הקפדתי על ההנחיות של הכנסת לקוח אחד בכל פעם למספרה ובחוץ המתינו אנשים. הסברתי למי שלא הזמין תור שאין שום סיכוי, כי יש רשימת המתנה ארוכה", הוא סיפר בשיחה עם "מעריב".

"התחושה מאוד קשה. עד שקצת הצלחנו להתאושש מהסגר השני, עכשיו שוב פעם צריכים לסגור את המספרה. אני חושש שבעלי עסקים רבים לא יוכלו לעמוד בסגירה נוספת", אמר עוד פרטוש.

להערכתו, הסגר יביא ל"שוק שחור" גם בקרב ספרים. "יהיו ספרים שיעברו בין בתים. עדיף היה שהמספרות יהיו פתוחות וניתן יהיה לקבל לקוחות לפי הנחיות משרד הבריאות".

שוק הכרמל הומה אדם, רגע לפני הסגר (צילום: אבשלום ששוני)
שוק הכרמל הומה אדם, רגע לפני הסגר (צילום: אבשלום ששוני)

גם בבתי הקפה האווירה הייתה קשה. "לקוחות הגיעו לטייק-אווי האחרון", סיפר מני שקד, הבעלים של קפה שקד בשכונת רמת חן ברמת גן. "ראיתי לקוחות מאוכזבים ששוב פעם אפילו הם לא יכולים לקחת כוס קפה בטייק-אווי", סיפר עוד שקד – "אני לא מבין מה הבעיה להמשיך בטייק-וואי בעיר ירוקה כמו רמת גן?".

שקד העריך שאיסור הטייק-אווי יפגע בענף המסעדנות ובתי הקפה. "אני כבר ערוך למעבר למשלוחים וכל העובדים ימשיכו, אבל הענף יספוג מכה קשה, כי ישנם עסקים שלא ערוכים למשלוחים".

תחושות קשות היו גם בענף חנויות הביגוד. "התחושה היא שעשו לנו וידוא הריגה. בתקופת החגים היינו בסגר השני ועד שפתחנו לא יכולנו כבר למכור את ביגוד הקיץ שנותר במחסנים. עכשיו חנויות ביגוד ייתקעו עם ביגוד חורף", אמר ל"מעריב" מאיר כוכב, סיטונאי והבעלים של רשת חנויות ביגוד – "מה נעשה עם סחורת החורף?".

כוכב סיפר עוד שהיו בעלי עסקים שלא קיבלו את הפיצוי המגיע להם מהמדינה על הסגירה הממושכת. "עד שיהיה דיון בהשגה יעברו 120 יום ובינתיים צריכים להמשיך לשלם את התשלומים השוטפים", הוא התריע.

אמיר דיגמי בעלי רשת האופנה Black&White אמר כי "אנו שוב מוצאים את עצמנו נכנסים לסגר בחוסר ודאות ובלי מידע קריטי ובסיסי. אנחנו בתחושת דז׳ה וו. פעלנו לפי כל תקנות התו הסגול, התנהלנו בצורה הכי זהירה שיש  ואינני מבין במה רשתות האופנה שונות מרשתות המזון שם ניתן לראות התקהלויות יותר גדולות משמעותית מאשר ברשתות האופנה".

אלון דויטש, מנכ"ל רשתות האופנה סלקט וזברה השמיע גם הוא תחושות של חוסר ודאות:  "אנחנו נכנסים לסגר הזה בתחושות מאוד קשות, קשה מאוד להסתכל לעובדים בעיניים כשאתה שולח אותם הביתה בפעם השלישית השנה. שלא לדבר על ההפסדים הכספיים שאנו סופגים מסגר לסגר".

"על הממשלה להכין מתווה מהיר, מיידי וברור של פיצוי לרשתות המסחר,  גדולות כקטנות, ולכל המגזר העסקי. יש רשתות שפשוט לא ישרדו את הסגר הנוכחי", הדגיש.

לנוכח המשבר הכלכלי ומצוקת בעלי המסעדות, הודיע ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה הכהן כי לא תבצע אכיפה כנגד עסקים שימכרו בטייק אווי. 

עיריית רמת גן לא תבצע אכיפה כנגד עסקים שימכרו ב-Take away. ✍️ סעיף 4-ב לסיכום דיון קבינט המומחים הלאומי (פרופסורים...

Posted by ‎כרמל שאמה הכהן‎ on Sunday, December 27, 2020