תגובות חריפות: עוד לא חלפו כמה שעות מאז מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי), את הצעת החוק שמתירה למשרד הבריאות להעביר מידע רפואי של אנשים שלא התחסנו, ומספר רב של גורמים, החל מפוליטיקאים וכלה בעמותות אזרחיות שעוסקות בעולם הרפואה וזכויות האדם תקפו אותה.

ח"כ מרב מיכאלי, יו"ר מפלגת העבודה, צייצה בחשבון הטוויטר כי "נתניהו מסתתר מאחורי הצנזורה, צוי איסור פרסום וישיבות סגורות ומסוגרות, אבל את הנתונים הפרטיים שלכןם? בטח, מחלק כממתקים. אני הצבעתי נגד החוק הזה, שמקרב אותנו צעד נוסף לעבר שלטון דיקטטורי".

עינת עובדיה, מנכ"לית מכון זולת לשוויון וזכויות אדם, אמרה בתגובה כי "החוק שאושר פוגע פגיעה חמורה ואנושה בזכות לפרטיות, בלי שיש הצדקות רפואיות מספיקות לכך, ומבלי שמוצו שאר האמצעים, הפוגעניים פחות בזכויות הפרט, לשם עידוד ההתחסנות ושכנוע הציבור. החוק המאושר רק יגרום להתבצרות כיסי התנגדות לחיסון בעמדתם, כשעל הדרך זכויות יסוד שלהם מופרות. ישאל את עצמו כל נבחר ציבור שהצביע בעד האם לא נחצה פה גבול ומבצע החיסונים הפך לקמפיין בחירות נטו".

יו"ר סיעת מרצ, ח"כ תמר זנדברג ביקרה את החוק באומרה כי: "הקלות שבה מביאים חוקים שכופים העברת מידע רפואי שמהווה פגיעה בפרטיות בלי שמוצו כל האופציות היא בלתי נתפסת. אגירת נתונים רפואיים והעברתם מחוץ לקופות החולים זה מדרון חלקלק לגורמים אינטרסנטים רבים, שלוטשים עיניים למידע יקר הערך הזה. צריך לעודד התחסנות ולהציב מגבלות, אך להגיע בכזו מהירות לפגיעה בפרטיות זו לא הדרך הנכונה. אמון הציבור הוא דרך המלך ליציאה מהמגיפה".

מרב מיכאלי במליאת הכנסת (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
מרב מיכאלי במליאת הכנסת (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

מהאגודה לזכויות האזרח נמסר: "ההצעה היא חמורה, ומהווה פגיעה בפרטיות האזרחים ותקדים מסוכן של פגיעה בחיסיון הרפואי שבין החולה לקופת החולים. בסבירות גבוהה היא תוביל לשימוש לרעה במידע על ידי הרשויות המקומיות. עידוד התחסנות היא מטרה חשובה ויש להמשיך במאמץ אך חבל להיגרר לצעד קיצוני של העברת רשימות על מי שלא התחסן לרשויות המקומיות ולמשרד החינוך. בימים הקרובים נעתור לבג"ץ".

ח"כ יאיר גולן ממרצ כתב כי "ממשלת הימין איבדה את אמון הציבור וכעת היא מנסה להפעיל עליו לחץ להתחסן תוך חדירה קשה לפרטיותו. במקום להסביר על החשיבות של החיסונים ולשקם את אמון הציבור, הממשלה פועלת בדרך דורסנית שרק תעמיק את הקרע בין הציבור להנהגתו. לשיטתם, מה שלא הולך כוח ילך בעוד כוח. התוצאות יהיו הרסניות".

הדס זיו, סמנכ"לית אתיקה בעמותת רופאים לזכויות אדם, מסרה בתגובה "כנסת ישראל ביצעה היום מחטף מסוכן, והעבירה חוק דרקוני הרומס את האתיקה הרפואית ואת חוק זכויות החולה, ואשר שהשלכותיו עלולות להיות הרות אסון. העברת מידע רפואי לרשויות מקומיות ולמשרד החינוך תפגע באמון הרב שיש לאזרחים בקופות החולים, עד כדי הימנעות ממסירת מידע חיוני לטיפול. בידי הרשויות המקומיות יש את הכוח להגיע לציבור על ידי הסברה יעילה ותמריצים חיוביים מבלי לחשוף מידע רפואי. יש לתת לקופות החולים את הזמן והאמצעים להגיע למטופלים/ות בדרך שלא תפגע בהם ובאמון שבין מטפל ומטופל. אנו מצפים מקהילת הבריאות לסרב לציית לחוק ולהגן על מטופליהם".

הרב יצחק רביץ ראש מועצת קרית יערים, דווקא תמך בהצעת החוק שאושרה. הוא אמר כי ""תומך בחוק העברת המידע של תושבים שלא התחסנו לידי הרשויות המקומיות והמועצות, אנחנו באירוע של הצלת נפשות וכך צריך להתייחס לזה, המועצות יודעות להגיע הכי טוב לתושב לפרק את החששות ולהביא אותם למרכזי החיסון".