לשכת ראש הממשלה הודיעה הערב (חמישי) על הקפאת העברת החיסונים לקורונה שנרכשו על ידי ישראל למדינות זרות. זאת, בעקבות דרישתו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לקבל הבהרות בנושא. 

מטעם היועמ"ש נמסר: "בעקבות פניות כתבים, הרינו להבהיר כדלקמן: היועץ המשפטי לממשלה בוחן את הטענה כי הועברו חיסונים למדינות זרות בחוסר סמכות, זאת בעקבות פניות ציבור שקיבל. בנוסף התקבלה הבוקר לראשונה פנייה מראש המועצה לביטחון לאומי, לקבלת חוות דעת בנושא. בפנייתו עדכן כי כבר ניתנה ניתנה הנחיה להקפיא כל פעולה בנושא".

מלשכת נתניהו נמסר כי "בעקבות קדם עתירה שעלתה אותה הפנה היועמ"ש לראש המל"ל מאיר בן שבת, ביקש בן שבת מהיועמ"ש חוות דעת משפטית בנושא והוא ממתין לתשובתו". בלשכה הוסיפו כי "לא נגרע חיסון אחד מאזרחי ישראל, והכמות שהייתה אמורה לעבור למדינות היא סמלית בלבד ובונה שם טוב למדינת ישראל בעולם".

כזכור, מוקדם יותר השבוע הודיעה הלשכה כי ישראל תעביר כמות סמלית של חיסונים למספר מדינות בעולם ולרשות הפלסטינית, וציינה כי מדובר ב"כמות חיסונים מוגבלת שלא נעשה בה שימוש" והצטברה במהלך החודש האחרון. גורמים מדיניים טוענים כי מדובר בכמות חיסונים מצומצמת בהיקף של 45 אלף מנות. הגורמים הוסיפו כי התקבלו פניות ישירות לראש הממשלה בנושא, חלקן על ידי ראשי אותן מדינות וחלקן על ידי הנציגים הדיפלומטיים של המדינות.

בנימין נתניהו ואביחי מנדלבליט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בנימין נתניהו ואביחי מנדלבליט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

שר הביטחון בני גנץ, שדרש מוקדם יותר היום לכנס בדחיפות את הקבינט המדיני-ביטחוני על מנת לדון בסוגיה ועד אז להקפיא את כל המשלוחים, בירך על ההחלטה וכתב בחשבון הטוויטר שלו:

"מברך על ההחלטה להקפיא את העברת החיסונים הישראלים למדינות אחרות. המהלך של נתניהו נעשה באופן לא דמוקרטי, תוך עקיפת הנהלים. אם יש סיבה להעברת חיסונים למדינות שונות על חשבון אזרחי ישראל - זה יוחלט אך ורק בפורומים המתאימים. קבלת ההחלטות במחשכים, מעלה חשש לפגיעה ביחסי החוץ ובביטחון המדינה".

כזכור, גנץ טען כי "מדובר בהחלטה מדינית-ביטחונית משמעותית, ובהתאם לכך, היא צריכה להתקבל לפי ההליכים הקבועים בדין. לא מדובר בפעם הראשונה שהחלטות ביטחוניות ומדיניות משמעותיות מתקבלות מאחורי גבם של הגורמים הרלבנטיים במדינת ישראל, תוך פגיעה אפשרית בביטחון המדינה, ביחסי החוץ שלה, ובשלטון החוק. דפוס זה פוגע ביכולתנו לנהל את המדינה באופן תקין בתחומים הרגישים ביותר שלפתחנו".