ישראל ממוקמת בחמישייה הראשונה במדרג המחוסנים נגד הקורונה של חברת בלומברג. המדרג בוחן מדינות על סמך טיפולן בנגיף בצורה היעילה ביותר בהתייחס לשיעורי התמותה ביחס לכמות הבדיקות ושיעור המתחסנים, יחד עם שיעורי הפגיעה הכלכלית הנמוכים ביותר.

ישראל זינקה למקום החמישי בדירוג, מקום כבוד מתחת לניו זילנד, סינגפור, אוסטרליה וטאיוואן – מדינות שניצבו במדרג כבר עם פרסומו הראשון של הדוח, בנובמבר 2020. מדינות אלו דורגו על בסיס פעילותן למיגור המגיפה תוך בחינת איכות החיים שהתאפשרה לאזרחים בהן, במקביל לנגיף.

קופות החולים פתחו את החיסונים לכלל הציבור. צילום: אבשלום ששוני.

"ישראל היא המדינה החדשה שנכנסה לדירוג בבלומברג עם הצלחתה במאבק נגד הקורונה בקרב מדינות אסיה", כך נכתב בדוח של החברה. "בניגוד למדינות נוספות בעלות ביצועים מובילים שסגרו את גבולותיהן, ישראל הוכיחה כי החיסון הוביל להקלה מהירה בתחלואה, על אף שלא סגרה לחלוטין את המדינה".

כזכור, ההחלטה על פתיחת השמיים לחלוטין התקבלה לפני כשבוע ונועדה לאפשר לאזרחים להיכנס למדינה ולהצביע בבחירות לכנסת ה-24. מאז, לא הוטלו מגבלות נוספות.

עם זאת, אנליסט מטעם בלומברג טען כי הוא מאמין כי הווריאנטים החדשים יצליחו לחדור לישראל בעקבות פתיחת השמיים, מה שיכול לערער מצב התחלואה או אף להוביל לגל תחלואה נוסף. "ככל שהקורונה מתפרצת ללא בקרה, ישנן יותר הזדמנויות לפיתוח מוטציות חדשות. חלק מהחיסונים נגד הקורונה הוכחו כיעילים פחות נגד הווריאנטים המצויים, דוגמת הווריאנט שמקורו בדרום אפריקה", כך נכתב.

"התפשטות ווריאנטים נוספים והשפעתם על החיסונים תהיה המוקד המרכזי בחודש אפריל, כאשר נעדכן מחדש את מדרג ההתחסנות", צוין בדוח שכלל 53 מדינות נוספות.