פחות משבוע נותר עד לפתיחת שנת הלימודים, ועדיין מרחף סימן שאלה סביב סוגיית חידוש הלימודים ב־1 בספטמבר. אילנה גנס, ראש מטה בריאות הציבור במשרד הבריאות, אמרה אתמול בדיון שנערך בכנסת על תקנות הקורונה, כי אם היקפי התחלואה הגבוהים יימשכו, המשרד ייאלץ להעריך מחדש את המצב ולהחליט בעניין פתיחת שנת הלימודים. לנוכח נתוני ההדבקה הגבוהים, מפעילים אנשי חינוך והורים רבים לחץ על הממשלה לדחות את פתיחת השנה.

ראש מטה בריאות הציבור בוועדת החוקה (צילום: דוברות הכנסת)

על פי הנתונים שהציגה גנס, נכון לאתמול היו 700 חולים במצב קשה בבתי החולים ועוד 100 באשפוז ביתי. מספר המאומתים הגיע לשיא יומי חדש - 10,300. גנס מסרה עוד כי ישנם 73% מחוסנים בגילי 18־16 ו־45% בגילי 16־12; שיעור החיוביים בבדיקות המהירות עומד על כ־2.5%, כאשר 95% מהם נמצאו חיוביים גם ב־PCR.

"ממחצית יוני ישראל נמצאת בגל תחלואה נוסף", אמרה גנס. "רואים גל תחלואה דומה במדינות נוספות עם אחוזי התחסנות גבוהים כמו בישראל. רואים הדבקה חוזרת גם במחוסנים ובמחלימים. קצב ההכפלה עומד על כעשרה ימים". על פי נתונים שהציג משרד הבריאות בכנסת, בחודש אוגוסט מספר הנפטרים עומד, נכון לאתמול, על 368. מקדם ההדבקה ממשיך להיות סביב 1.2, אף שירד במידה מסוימת בעקבות משמעת הציבור והחיסון השלישי.

בתוך כך, ועדת החוקה, חוק ומשפט האריכה אתמול בפעם השביעית את מצב החירום בשל הקורונה - ב־60 ימים נוספים, עד ל־25 באוקטובר. כמו כן, הוועדה אישרה את תקנות התו הירוק שנכנסו לתוקף שלשום בחצות - ובהן החרגת ילדים עם צרכים מיוחדים בעלי תעודת נכה עם פטור מתורים - עד ל־5 בספטמבר, במקום עד ל־9 בספטמבר, כפי שנכתב בתקנות המקוריות.

עוד לפי התקנות שאושרו, מה־1 בספטמבר יוכלו תלמידים בכל הגילים (מגיל 3) להציג תוצאת בדיקת PCR שלילית שבוצעה בבתי הספר במסגרת "מגן חינוך", והיא תהיה תקפה ל־72 שעות גם לצורכי תו ירוק. כמו כן, הוועדה אישרה להסיר את ספרד וגיאורגיה מרשימת המדינות בסיכון מרבי, שהיציאה אליהן נאסרה, וכן האריכה בחודש נוסף, עד ל־20 בספטמבר, את חובת ביצוע הבדיקה בכניסה לישראל.

בתוך כך, מחריפה הביקורת, גם מבית, על שרת החינוך יפעת שאשא ביטון. אתמול גורמים במשרד עצמו מתחו ביקורת על השרה: "אנחנו מבינים את הרצון לשדר עסקים כרגיל ולפתוח את השנה כסדרה, אבל אי אפשר פשוט להתעלם לחלוטין ממצב התחלואה. אנחנו כבר על אלפי תלמידים מאומתים מדי יום. להכניס אותם לתוך הכיתות יהיה צעד לא אחראי ולא חכם".

גם במשרד הבריאות ממשיכים לתדרך מאחורי הקלעים נגד ההחלטה לפתוח את שנת הלימודים. "השבוע אמרו עלינו שאנחנו מפברקים נתונים, לאן עוד נרד במסגרת מלחמת האגו המיותרת הזו", טענו.

דבריה של ראש מטה בריאות הציבור הגיעו בעקבות דבריו של מ"מ יו"ר הוועדה ח"כ איתן גינזבורג, שאמר כי "פתיחת שנת הלימודים תביא בהכרח להדבקות, וזה פוגע באסטרטגיה של משרד הבריאות לקניית זמן. אם הייתם פותחים באוקטובר את שנת בלינודים, הייתם במצב הרבה יותר טוב. כרגע זה סותר את הרצון להגיע לכמה שיותר מחוסנים".