לקראת ימי התפילה ותקיעת השופר, משרד הבריאות ריכז היום (שני) המלצות לימי החג הקרובים, תוך הדגשת שיעור ההדבקה הגבוה בנגיף הקורונה, לרבות זן הדלתא.

תפילות - תחת כיפת השמיים

לאור היקף התחלואה באוכלוסייה, זו האפשרות המועדפת כדי למזער מגע והדבקות. בכל מניין הכולל מעל 50 מתפללים, גם בחוץ, על הגבאים לוודא שהמתפללים מחזיקים בתו ירוק.

כניסה ושהייה בבית הכנסת

בית כנסת המכיל 50 מתפללים/ות ומעלה: מחויב בתו הירוק, ובעטיית מסכות, כולל כיסוי האף. בנוסף, על ממונה הקורונה של בית הכנסת לוודא שרק בעלי תו ירוק יכנסו לבית הכנסת. הודגש כי על בית כנסת הפועל ב"תו ירוק" להציג שלט לעניין הגבלת הכניסה רק לבעלי תו ירוק או נבדקים.

מומלץ לדאוג להרשמה של מתפללים בעלי התו בעוד מועד. אלו שלא נרשמו מראש, יביאו תו ירוק שהודפס מבעוד מועד לעיון הגבאים, בעת הגעתם לשערי בית הכנסת. מתפללים ללא תו ירוק - ייאלצו להתפלל בחוץ. 

ראש השנה באומן (צילום: חיים גולדברג 'כיכר השבת')
ראש השנה באומן (צילום: חיים גולדברג 'כיכר השבת')


כמו כן, הומלץ לרווח את סדר הישיבה כך שיהיה לפחות מרווח של כיסא פנוי אחד בין כל שני מתפללים. בהקשר זה, בני משפחה גרעינית אינם צריכים הפרדה בין הכיסאות שלהם. 

עוד נכתב, כי יש לוודא שחלונות ודלתות יהיו פתוחים כדי שתחלופת אוויר החדר תתבצע לעתים מזומנות. באשר לילדים מתחת גיל 12 ומנועי חיסון - אלו רשאים להציג גם אישור של בדיקת PCR שבוצעה בקופת חולים או בפיקוד העורף. מבוגרים וילדים מעל גיל זה – רשאים להציג תוצאת בדיקת PCR שבוצעה באופן פרטי בתשלום.

בית כנסת המכיל פחות מ-50 מתפללים/ות: אין חובה לפעול לפי תו ירוק, אך חובה לעטות מסכות כולל כיסוי האף. עם זאת, יש לרווח את סדר הישיבה כך שיהיה לפחות מרווח של כיסא פנוי אחד בין כל שני מתפללים, פרט למשפחות גרעיניות. בנוסף, יש לפתוח חלונות ודלתות כדי שתחלופת אוויר החדר תתבצע לעתים מזומנות. 

תקיעה בשופר

רצוי שבעל התקיעה, כמו גם המקריא, יהיו מחוסנים בחיסון שלישי, לפחות שבוע לפני ראש השנה. אך אם טרם הספיקו להתחסן, רצוי שיימצאו שליליים להדבקה על פי בדיקת PCR, שנעשתה סמוך ככל שאפשר לראש השנה או בבדיקת אנטיגן בשעות שלפני התפילה. גם במידה וחוסנו במנת הדחף או ביצעו בדיקה בסמוך לחג - מומלץ שבעל התקיעה יקפיד לעטות מסיכה.

ראש השנה באומן (צילום: חיים גולדברג 'כיכר השבת')
ראש השנה באומן (צילום: חיים גולדברג 'כיכר השבת')


ביצוע התקיעות: אין לתקוע בשופר של בית הכנסת. על כל בעל תקיעה להביא ולתקוע בשופרו האישי. אם בעל התקיעה חוסן בחיסון דחף או נמצא שלילי ביומיים לפני ראש השנה בבדיקת PCR, אזי אפשר לתקוע כרגיל בשופר. עם זאת, רצוי לעמוד במרחק של לפחות שני מטרים מהיתר. אם פעולה זו אינה אפשרית, יש לכוון ולתקוע לכיוון חלון פתוח, ואת הפתח הרחב של השופר לכיוון הפרוכת של ארון הקודש.

אם בעל התקיעה טרם חוסן בחיסון הדחף ולא ביצע בדיקת PCR בסמוך לתחילת ראש השנה, גם אם ביצע בדיקת אנטיגן שלילית בשעות שלפני התקיעה, יש לעטות מסיכה כדי למנוע, פיזור רסס טיפתי עם נגיפים בחלל ההיכל. על המסכה להיות רפויה כדי לא לשנות את קול השופר. לאחר התפילה, מומלץ לנקות רסיסי הרוק מהשופר עם בד נקי ויבש או עם כלי ניקוי המיועדים לכך.

פעולות ייחודיות לשמחת תורה

הקפות: בבית כנסת המכיל 50 מתפללים/ות ומעלה, מומלץ לקיים את ההקפות מחוץ לכותלי בית הכנסת ותחת כיפת השמיים, תוך הקפדה על עטיית מסכות גם בחוץ.

בבית כנסת המכיל פחות מ-50 מתפללים, רצוי לקיים סדר ההקפות בחוץ כדי למזער סכנת ההדבקה. בנוסף, יש לפתוח חלונות ודלתות כדי שתחלופת אוויר החדר תתבצע לעתים מזומנות.

קריאת התורה: יש להקפיד על כללי הריחוק בין העולים, בעל הקורא והגבאים ככל שאפשר, תוך הימנעות מהצטופפות קהל של ילדים 

הקידושים: לאור היקף התחלואה, מומלץ להימנע השנה מקידושים במסגרת בית הכנסת.