פרופ' דרור מבורך, מנהל מחלקת קורונה בבית החולים הדסה בירושלים, שוחח הבוקר (ראשון) עם ינון מגל ובן כספית ב-103FM אודות הירידה בנתוני התחלואה בישראל.

"מצבנו? יש כ־42 חולים, בהם כ־15 מונשמים ושלושה על אקמו, יש ירידה ביחס לשיא של 59 לפני כשבועיים-שלושה אבל עדיין יש לא מעט מונשמים וכמו ששמעתם חולים על אקמו ועומס בטיפול נמרץ", אמר בפתח דבריו.

"להיות אופטימי זה נחמד ובאמת יש ירידה בחולים קשים וכביכול במקדם הדבקה, אבל זה לא נגמר, זה פשוט לא נגמר. יש הרבה תחלואה, הרבה חולים מעל 100 אלף ילדים חלו בחודש האחרון, שזה אומר ש־30-40 מהם יפתחו תסמונת של לאחר קוביד של מחלה קשה, זה אומר שאולי עד 5,000 מהם יפתחו לונג קוביד הכול לא נגמר. יש הרבה דברים ללמוד, להיות אופטימיים זה נחמד אבל זה לא נגמר וזה לא הסוף וממש לא ללכת לכיוון הזה", הוסיף.

בהמשך התייחס פרופ' מבורך לטענות על תופעות הלוואי של החיסון השלישי: "באמת בעוד שלושה ימים אמור להתפרסם מאמר שלנו על דלקת בשריר הלב, שזה אני חושב אחת מתופעות הלוואי הכי חשובות של החיסון שזיהינו. לגבי תופעת הלוואי הזאת, אם אתה משכלל את הדלקת בשריר הלב כתוצאה מהקורונה, אם זה מהקורונה עצמה או מהתסמונת פוסט קורונה, יש יתרון לחיסון. ההערכה של הסיכון מהחיסון לעומת הסיכון מהקורונה גם בילדים עד גיל 12, כך נראה כרגע, נראים ששווה יותר להתחסן בצורה ברורה. אני אומר את זה כמי שהוביל את המחקר בדלקת שריר הלב שווה יותר להתחסן". 

"אני רוצה להגיד, במסגרת העבודה שלי ב־8 חודשים האחרונים למדתי היטב את נושא תופעות הלוואי וזה לא דבר פשוט לעקוב אחרי תופעות לוואי של חיסון והסיבה שבד"כ זה תלוי בדיווח של המטופל, של הרופא, ברך יכולים ללכת לאיבוד הרבה דברים. בדלקת שריר הלב נקטנו בדבר ייחודי לעולם ועשינו פיקוח אקטיבי של כל המצבים של דלקת בשריר הלב בארץ בין אם קשורים לחיסון ובין אם לא ואז יכולנו להגיע למספרים מדויקים אבל בתופעה כמו שיבוש מחזור קשה מאוד לעקוב, קשה מאוד לייחס, זה לא אנשים שמתאשפזים בגלל זה ואפשר לעקוב אחרי זה והן בדיווח של בת האדם והן בדיון של הרופא ויש הרבה סיבות להפרעות מחזור לכן כל הדברים האלה מקשים וצריך להיות שקוף ולהגיד בהחלט יכולות להיות תופעות לוואי מהחיסון מספרם כנראה זניח אבל יש מספיק אנשים שיכולות להיות להם תופעות לוואי וצריך לחשוף ולתעד אותן. אני מופתע מכל השיח שאני רואה. לפעמים בעיניי הוא אבסורד לגמרי ולפעמים אלה שאלות נכונות ובמקום", המשיך.

בהמשך התייחס לשיעור הלא מחוסנים במחלקה שבניהולו: "גרוע מאוד, מתוך 16 מונשמים 13 לא מחוסנים. יש ערבים וחרדים בעיקר, גם אנשים מקבוצות אתניות אחרות אבל יש בהחלט קבוצת חרדים שלא התחסנה משום מה. יש רוח שהם מבינים יותר טוב מאחרים למרות שרבנים ידועי שם קראו להתחסן. אצל הערבים יש אדישות, התעלמות וחשש, מן תערובת כזאת. משיחות שהיו לי עם משפחות, זה ממש לא קבוצת 'אורלי וגיא', זה לא מתנגדי חיסונים".

"הסכנה באי חיסון גדולה פי 50-40, זה לא גבולי, זה משהו מאוד מהותי. אני לא מאלה שמוותר על מי שלא מחוסן, לא. אנחנו חייבים ורוצים לטפל בכולם למרות שהמשמעות החברתית הלא פשוטה של זה. הרבה מאוד מהחולים קשה לא מחוסנים, אנחנו חייבים להגיד את זה כדי שאנשים יבינו ואולי ישקלו שוב וילכו להתחסן", סיים פרופ' מבורך את דבריו.

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן/103fm