ההחלטה של משרד הבריאות כי החל ממחר תחול חובת הצגת תו ירוק בכניסה לקניונים מעוררת זעם, חששות ואיומים לעתור לבג"ץ.

"אנחנו עוד מקווים שיבטלו את הגזירה הזאת. אנשים לא מחוסנים לא יוכלו להיכנס לקניון ותהיה פגיעה קשה בהכנסות. בצהריים הגיע לקוח שמיהר לקנות מצלמה, כי הוא לא מחוסן ומיום שישי הוא לא יוכל להיכנס", סיפר אתמול דימה וילקן, עובד בחנות צילום בדיזנגוף סנטר בתל אביב.

לדבריו, לאחר התקופה הקשה של הסגרים בשנת הקורונה, החשש הוא מחזרה לאחור. "חלק מהעסקים בקושי הצליחו להתאושש וכבר יש הגבלות חדשות. אומנם זה לא כמו בהתחלת הקורונה, כשהכל היה סגור, אבל חובת התו הירוק בתוך הקניונים עלולה להבריח קונים. חנויות בקניונים עלולות להתרסק בגלל ההחלטה הזאת".

גבר כבן 50 שאינו מחוסן הודה: "הגעתי היום לעשות כמה השלמות. מי יודע מה יקרה מיום שישי? נראה לי שלא אוכל להגיע לכאן בתקופה הקרובה".

נשיא איגוד לשכות המסחר עו"ד אוריאל לין מתח ביקורת קשה על ההחלטה להנהגת חובת הצגת תו ירוק בתוך עסקים שאינם חיוניים בקניונים.
לדבריו, המתווה יחייב פיצוי מחודש עבור עשרות אלפי עסקים בישראל, שכן מחמת דרישת התו הירוק לא יוכלו משפחות להיכנס לקניון והירידה בהיקף העסקים מוערכת בלמעלה מ־30%.

"המדינה משתמשת במגזר העסקי כגורם הרתעה והשפעה מול אלו שלא התחסנו, כדי לדרבן אותם להתחסן, במקום להפעיל אמצעים חלופיים. יש דרכים יעילות יותר לספק הגנה עבור אלה הנכנסים לקניונים, כפי שכבר פורט בתנאי התו הסגול, כגון ריחוק פיזי, שימוש במסכות ומערכות היגיינה בכניסה וברחבי הקניונים", הוא אומר.

ברשתות הקניונים כבר הודיעו שיש כוונה לעתור לבג"ץ נגד ההחלטה. חברת מליסרון, אשר בבעלותה נמצאים 17 קניוני עופר, העבירה אתמול לראש הממשלה נפתלי בנט ולחברי קבינט הקורונה מכתב התראה לפני עתירה לבג"ץ. במכתב דרשה החברה מהשרים לחזור בהם מההחלטה על החלת תו ירוק בקניונים.

בנוסף, גם בקבוצת עזריאלי, שבבעלותה עשרות מרכזים מסחריים ברחבי הארץ, הודיעו כי בכוונתם לפנות לערכאות משפטיות נגד ההחלטה.