משלוח ראשון של התרופה מולנופיראוויר נגד נגיף הקורונה נחת אתמול בערב בנמל התעופה בן־גוריון. המשלוח כולל עשרות אלפי גלולות מהתרופה, שעל פי המחקרים יעילה ב־90% במניעת תמותה ואמורה להילקח עד חמישה ימים מיום החשיפה. התרופה שומרת על יעילותה גם בפני וריאנט האומיקרון ומיועדת לחולים בקורונה במצב קל־בינוני. 

בתוך כך, רשתות הפארם מדווחות כי בעקבות כניסת מתווה הבדיקות החדש לתוקף - מלאי בדיקות הקורונה הביתיות מתרוקן במהירות, ורבים שניסו להשיג ערכות אנטיגן ביתיות דיווחו על מחסור.

בניסיון להוריד את העומס מרשתות הפארם, נשקלת האפשרות שהישראלים יוכלו לרכוש בדיקות קורונה ביתיות ברשתות השיווק.  במקביל, כ־ 20 מיליון בדיקות מהירות יגיעו לארץ בשבועיים הקרובים, ומחיריהן ינועו בין 15 ל־20 שקל.

עומס במתחם בדיקות הקורונה בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

במכון המחקר של לאומית שירותי בריאות בנו מודל חדש, מעין מחשבון קורונה, אשר מבוסס על יותר מ־100 אלף חולים מאומתים מאז תחילת המגיפה. בעזרת ניתוח של הנתונים עם שיטות מחקר מתקדמות, החוקרים מצאו כי מודל המבוסס על הנתונים הבאים: גיל, מין, מספר החיסונים שנעשו, יחס משקל לגובה, רמת המוגלובין, רמת תפקוד כלייתי, נוכחות של יתר לחץ דם, מחלת ריאה או ממאירות - משיג דיוק יוצא דופן בחיזוי הסיכוי לאשפוז או למוות מקורונה. בכך, המחשבון למעשה מאפשר לאתר בצורה מדויקת מיהם חולי הקורונה אשר נמצאים בסכנה להתדרדרות, וזאת כבר בזמן ההדבקה.

על פי המודל ניתן לזהות 80% מאירועי המחלה שיסתיימו במוות של החולה, עם ספציפיות של 94.9%.


הרגרסיה שעליה מבוסס המודל מאפשרת לכמת את ההשפעה של מנות החיסון, כולל מנת הדחף השלישית, על הסיכוי לאשפוז ולתמותה. נמצא כי לאחר התאמה לגורמי סיכון, החיסון השלישי מפחית את הסיכון לאשפוז ב־66%, ולמוות - ב־78%. בהתחשב בכך שהחיסון הוכח גם כמפחית באופן משמעותי את הסיכון להידבק, ההשפעה הכוללת של החיסון עוד יותר גבוהה מיחסים אלו.


בנוסף, בניגוד לדעיכת החיסון שהחוקרים צפו בהקשר של הסיכוי להדבקה, ואשר חוקרי מכון המחקר של לאומית פרסמו בכתב העת היוקרתי BMJ, לא נמצא שהזמן שחולף מאז קבלת החיסון מעלה משמעותית את סיכוני האשפוז או התמותה, ומספר מנות החיסון שהתקבלו הוא הגורם שקובע את ההפחתה בסיכון.