אחרי שחלו בפעם הראשונה בקורונה והחלימו, הם היו בטוחים כי סיימו את יחסיהם עם הנגיף. אבל אז הגיעה גם הפעם השנייה, ולמרבה ההפתעה גם הפעם השלישית. "עברתי את זן הדלתא, את האומיקרון ועכשיו אני מחכה לווריאנט החדש. כל וריאנט חדש שמגיע לארץ, בא לבקר אותי", אומרת רויטל מזרחי, 47, אם בית במעון נכים, מירושלים, שנמנית עם כ־800 הישראלים, לפי נתוני משרד הבריאות, שחלו לאחרונה בפעם השלישית בקורונה.

בפעם הראשונה מזרחי חלתה ביוני 2020, בפעם השנייה בדצמבר של אותה שנה, והפעם השלישית קרתה בחודש האחרון. "הפעם הראשונה הייתה לא קשה מבחינת תסמינים, אלא קשה בגלל העובדה שזה היה ממש בתחילת המגיפה", היא מספרת. "הקורונה הייתה אז בחיתולים, כולם היו בלחץ, הוצאנו את האנשים שגרים בבית כי היה חשש גדול שאדביק אחרים. נשארתי בבית רק עם הילד שלי שהוא עם צרכים מיוחדים. מפני שהוא בקבוצת סיכון, חששתי להדביק גם אותו, אבל אני אם יחידנית, לא היה מי שיטפל בו והוא נשאר איתי. הייתי שבועיים בבידוד מלא. בפעם השנייה גם אני וגם הבן שלי נדבקנו. גיליתי שאני מאומתת כי מטעם העבודה אני חייבת לעשות פעם בשבוע בדיקת pcr. בשלוש הפעמים לא היו לי תסמינים, ממש מזל. בפעם הראשונה הופתעתי מאוד כי לא הרגשתי שום דבר חריג. בפעם השנייה אמרתי 'נו, שיהיה', ובפעם השלישית הייתי מופתעת כי קיבלתי את שני החיסונים. מאחר שהוגדרתי כמחלימה, לא יכולתי לקבל את הבוסטר. לא האמנתי שאדבק בפעם השלישית, אבל זה קרה".

רויטל מזרחי (צילום: פרטי)
רויטל מזרחי (צילום: פרטי)

איך היו התגובות מסביב?
"כולם היו מופתעים, אמרו שלא שמעו על מישהו שנדבק שלוש פעמים. כמו שאמרתי, מחכים לפעם הרביעית (צוחקת)".

גלידה מהמדינה

"צוחקים עליי שאני בחורה יסודית, צריכה לנסות את כל הזנים", אומרת אורנית אלטשולר, 50, מורה מלוד, שחלתה לפני כמה ימים בקורונה בפעם השלישית. "בפעם הראשונה חליתי בספטמבר 2020, בפעם השנייה בינואר 2021, ולפני כמה ימים נדבקתי שוב", היא מספרת. "הפעם הראשונה והשנייה היו הרבה יותר קשות מהשלישית. בפעם הראשונה הייתי הרבה יותר זרוקה, עם כאבים בגוף. בפעם השנייה היו גם בעיות נשימה. ואילו בפעם השלישית היו יומיים שהייתי מאוד חלשה במיטה וללא תפקוד. אחר כך זה הפך לתחושה של שפעת עם שיעול, אבל יותר קל מהפעמים הקודמות. לשמחתי, עכשיו גם תקופת הבידוד התקצרה לעומת הפעמים הקודמות".

האם הופתעת מההדבקה החוזרת?
"בפעם השנייה מאוד הופתעתי כי דיברו על כך שמי שכבר נדבק הוא מחוסן. גם התחסנתי פעמיים. באותו זמן בעלי ושלושה מהילדים שלנו היו חולים, הם ממש שמרו על בידוד, אבל עדיין נדבקתי. התחלתי להרגיש סימפטומים, הלכתי לעשות בדיקה, זה יצא חיובי, והופתעתי ממש. דווקא בפעם השלישית פחות הופתעתי ואפילו צחקתי, כי כבר הבנתי שגם אנשים שחלו - נדבקים. היום כולם יכולים להידבק. אגב, המצחיק היה שקיבלתי את ההודעה לגבי הפעם השלישית כשהייתי בחנות גלידה, אז זה ממש היה 'פעם שלישית גלידה'. אני רוצה לקוות שפעם רביעית כבר לא תהיה. אבל אין לדעת. גם לפני שנתיים לא האמנו שנהיה איפה שאנחנו נמצאים היום".

גם נעמה פלאח, 33, עובדת בבית דפוס, מנתיבות, הצטרפה לסטטיסטיקה. לפני שבועיים היא הבריאה מקורונה בפעם השלישית. בפעם הראשונה פלאח חלתה באוקטובר 2020, בפעם השנייה במרץ 2021, ובפעם השלישית בינואר 2022. "הפעם הראשונה הייתה הכי קשה מבין שלוש הפעמים", היא מספרת. "בימים הראשונים ממש הייתי על הפנים, עם חום, בחילות, חוסר ריח, צמרמורת, כמו שפעת קשה. אחרי שהחלמתי, אמרתי לעצמי: 'זהו, אני עכשיו מחוסנת'".

 אורנית אלטשולר (צילום: פרטי)
אורנית אלטשולר (צילום: פרטי)

ואז הגיעה הפעם השנייה.
"זה בא ממש בהפתעה. אחד הילדים בבית היה מאומת. ידעתי שאני בסדר, שאני חסינה כי כבר חליתי, אבל אז הרגשתי עוד פעם חולשה - תחושת חולשה ממש מיוחדת לקורונה - נבדקתי ויצאתי חיובית".

האמנת שתגיע גם פעם שלישית?
"אחרי שחליתי בפעם השנייה, כבר האמנתי שזה יכול לקרות. הבנתי שגם מי שחלה בעברו, לא באמת מחוסן מפני הקורונה".

איך גילית על הפעם השלישית?
"הבן שלי יצא מאומת בבדיקת אנטיגן, הלכתי איתו לבדיקת pcr ואמרתי שעל הדרך אעשה גם לעצמי בדיקה למרות שלא היו לי תסמינים בכלל. יצאתי שוב חיובית. אמרו לי שהמדינה חייבת לי גלידה (צוחקת). את הפעם השלישית עברתי בלי תסמינים בכלל".

לדברי פלאח, היא לא הספיקה להתחסן כי כאמור הייתה כל הזמן בין מחלות ועל תקן של מחלימה. "למזלי, אין לי תסמיני פוסט־קורונה", היא אומרת. "יש לי שלושה בנים ובת קטנה. גם הבנים שלי נדבקו, שניים מהם פעמיים, ואילו הבת לא נדבקה בכלל. אי אפשר להבין למה זה כן וזה לא".

"בתחילת הקורונה, באוגוסט 2020, נדבקתי בפעם הראשונה", מספרת לימור כרסנטי, 50, בעלת משרד יחסי ציבור וייעוץ תקשורתי, מחיפה. "הייתי לגמרי שבר כלי מבחינה פיזית. אלה היו שבועיים של בידוד לבד לגמרי. זו הייתה אחת התקופות הכי קשות בחיי כי באותה עת גם חוויתי פרידה ואכזבה מבן זוג. חצי שנה אחרי המחלה חוסנתי פעם אחת. כמה חודשים אחרי זה עוד פעם התחלתי להרגיש רע, ואז גיליתי שאני חולה שוב, אבל להבדיל מהפעם הראשונה זה היה ממש קליל".

לפני כשבועיים כרסנטי הבריאה בפעם השלישית מקורונה. "אחרי הפעם הראשונה אמרתי לעצמי 'אל תילחצי, כבר חלית, לא יקרה לך יותר'. ואז פתאום הלם, איך זה קרה לך שוב? לא האמנתי שזה בכלל יכול לקרות. התחלתי כבר להגיד שהכל פה הזיה", היא אומרת. "הפעם השלישית הייתה אפילו יותר קשה מהראשונה. היו כאבי תופת בכל הגוף, אפילו בגבות ובציפורניים של הידיים. אי אפשר לתאר את הכאבים שחוויתי. עכשיו חזרתי לעצמי".

לימור כרסנטי  (צילום: יוסי אקריש)
לימור כרסנטי (צילום: יוסי אקריש)

יש לך מושג איך נדבקת שוב ושוב?
"העבודה שלי היא יחסי ציבור, אני עושה המון אירועים, יוצאת לפגישות, פוגשת המון אנשים. אני לא יכולה לשים את החיים שלי בהולד. אני הולכת על פי הכללים, שמה תמיד מסיכה, אבל כנראה שזה המחיר הכבד שאני משלמת על העבודה שלי. אני מקווה שאחרי שלוש פעמים זה כבר לא יקרה לי שוב ושעכשיו תהיה תקופה טובה ובריאה".

הנוגדנים דועכים

"העובדה שבן אדם נדבק בפעם השלישית היא לא שכיחה, אבל גם לא סופר־נדירה", אומר ד"ר דוד ששה, מנהל תחום מחלות זיהומיות במאוחדת. "בין החולים בפעם השלישית אפשר לראות גם כאלה עם בדיקת pcr חיובית, אבל ללא סימפטומים קליניים ועם מחלה מינימלית".

ד''ר דוד ששה (צילום:  ענבל מרמרי)
ד''ר דוד ששה (צילום: ענבל מרמרי)

איך אתה מסביר את ההדבקה החוזרת הזאת?
"גם מחלה קודמת וגם חיסון מביאים לתגובה חיסונית שמונעת מחלה קשה, אבל לא בהכרח מונעת הדבקה חוזרת. אנחנו מכירים זאת מהרבה מחלות ויראליות של דרכי הנשימה. יכולה להיות תגובה חיסונית שלא מונעת לגמרי הדבקה, אבל כן מונעת מקרים קשים. אנחנו גם יודעים שהנוגדנים דועכים עם הזמן. כמו כן, ככל שהזמן עובר, מופיעים כל הזמן זנים קצת שונים. בנוסף לכך, יש גם אנשים עם מערכת חיסון מוחלשת, עם מחלות רקע".

אתה חושב שבעתיד נראה גם הדבקה בפעם הרביעית?
"אני בטוח שכן, אבל לא יכול להגיד לך שזו תהיה תופעה נרחבת או שכיחה".