ד"ר דורית ניצן, מנהלת חירום אזור אירופה בארגון הבריאות העולמי, שוחחה היום (רביעי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב בתכניתם ב-103FM על החלטת ונצואלה ומדינות נוספות להפסיק את השימוש בחיסון נגד הקורונה של חברת אסטרהזניקה בשל "תופעות לוואי חריגות", הכוללות מספר מקרים של קרישיות יתר בקרב המחוסנים והדגישה: "מדובר במספר מאוד קטן".

עם זאת, הסבירה כי "בכל מקום שיש חשש ולא בטוחים צריך לעשות בדיקה, ולחזור אחרי שנדע שהחיסון בטוח", וזאת כדי לא לאבד את אמון הציבור. 

חיסון לנגיף הקורונה: מעבדות חברת אסטרה-זניקה

היא ציינה כי בארגון הבריאות העולמי "עוקבים אחריה כרגע בתשומת לב רבה. מספר החולים שהתמודדו עם תופעות הלוואי של קרישי הדם הוא מאוד נמוך, והיה מקרה אחד חריג של אדם שנפטר. יחד עם זאת כל מקרה כזה מצריך בדיקה לעומק והתייחסות נאותה. הרשויות האירופאיות וארגון הבריאות העולמי, כל אחד לחוד, עובדים בכדי לוודא ולבדוק את הקשר בין המקרים והאם בכלל יכול להיות קשר".

הד"ר סיפרה כי "מהנתונים שיש בידינו עד עכשיו מדובר שוב, במספר מאוד קטן של חולים במדינה אחת ואולי גם בעוד אחת. רוב המדינות שהפסיקו את השימוש בחיסון של אסטרה זניקה עשו זאת מטעמי זהירות מונעת. אגב, אנחנו רואים שהשיעור של הקרישיות יתר בקרב המחוסנים בעולם היא נמוכה ולא יותר גבוהה מהשכיחות הרגילה שקיימת".

לדבריה, ארגון הבריאות העולמי לא ממליץ להפסיק את השימוש בחיסון "בגלל שאנחנו רואים שכל יום שחולף מספר המתים בקרב הלא מחוסנים עולה, ואז שמים את התועלת אל מול הסיכון", בעיקר בעקבות הגל הנוסף שחווה אירופה בימים אלה: "אנחנו רואים את זה גם במדינות שידעו טוב. מדינה כמו צ'כיה שהייתה ממש גאה בהישגים שלה בסיבובים הראשונים עומדת היום מול משבר בריאות רציני, סלובקיה קיבלה לפני מספר ימים סיוע מבית חולים שדה של האיחוד האירופאי, מדינות רבות נמצאות במצב בו הווירוס יצא משליטה".

בתשובה לשאלה האם ישראל מתכננת לרכוש גם היא חיסונים של אסטרהזניקה, טענה כי היא "באמת לא יודעת. לפי הקשרים שלי מול משרד הבריאות אני יודעת שישראל לא מחסנת בחיסון של אסטרהזניקה כרגע, אז אני מניחה אין את החיסון בישראל, אבל כמדינה שחשבה כמה צעדים קדימה כשאני רואה את כל המכלול בישראל אני מתארת לעצמי שעשו הסכמים עם כל מי שניתן לעשות עד שידעו מי הראשון להוביל. אני לא אתפלא אם יש הסכמים, אבל לא בטוחה שיש צורך בהם כרגע. יש לנו מספיק חיסונים בארץ מפייזר, וגם אם כולם יבחרו להתחסן יהיה מספיק חיסונים לכולם". 

בנוגע למחקר שאומר שהחיסונים של פייזר כמעט ולא ייעילים נגד הווריאנט הדרום אפריקאי, אמרה: "אנחנו מאוד מתעניינים בנושא ודנים על כל ההשלכות. הוא כן יעיל, אבל ביעילות נמוכה יותר. יש עוד ויריאנט אחד או שניים בהם החיסונים בהרכב הנוכחי פחות יעילים אליהם, ולכן אנחנו מעודדים להתחסן כמה שיותר מהר. לא מספיק לחסן רק גבולות של מדינה אחת, אלא לחסן את כל העולם במהירות בכדי שכמה שפחות מוטציות עמידות יתרחשו".