שנת 2020 סימלה מאבקים קשים של מגזרים רבים בישראל ובעולם במסגרת ההתמודדות מול נגיף הקורונה, אבל אחד המגזרים שספג מכה אנושה ביותר הוא עולם התרבות. ציבור האומנים ואנשי התרבות בישראל עבר ימים קשים במהלך תקופת הקורונה, בהם היה עולם התרבות סגור כמעט לחלוטין. המפיק רמי בז'ה, מראשי מחאת התרבות ויו"ר פורום העצמאים בהסתדרות, שוחח עם אלון גל וליאת רון ב־103fm וסיפר על מצבם של אנשי עולם התרבות בימים אלה. 

"מאסנו קצת במגפונים ובאוהלי המאחה", אמר בז'ה בראיון, "זה נכון. זה היה אפקטיבי לשעתו מכיוון שבכלל לא התייחסו אלינו דאז, אז זה השיג סוג של מטרה אחרי ששאגנו את נפשנו מול משרד האוצר, ביתו של שר האוצר ולשכת נתניהו, אז הזמינו אותנו לדיונים שהניבו סוג של משהו במתווה הכלכלי של המענקים. אני לא אוהב לקרוא לזה מענקים אלא סתם השתתפות בהוצאות מכיוון שב-15 לינואר נצטרך לדווח על כל אלו כהכנסות שלנו ונחזיר יותר מ-30% מהכספים הללו למדינה".

"אני מוצא את עצמי בסוף שנה אומללה במיוחד בתעשיית התרבות בשם 250 אלף מתפרנסים, שהבינו שאנו הראשונים להיסגר ואחרונים להיפתח. קיבלנו שהבעיה היא התקהלות, אך הבעיה היא לא תרבות. היינו יכולים לקיים תרבות, היא הייתה צריכה להיות חלק מהמורל הלאומי, היציבות הנפשית. אנו תמיד במשברים היינו אחראים על המורל הלאומי. זה שהתעלמו מאיתנו, לא סופרים אותנו ואנו שקופים עד היום", אמר עוד בז'ה.

"יזמנו חוק שהגיש דווקא מיקי זוהר - רשת ביטחון סוציאלית ומיידית לדמי קיום בשעת חירום לעצמאים למשברים הבאים שיבואו. זו לא חייבת להיות מגפה. אם יעופו טילים בישראל ונרד למקלטים, אותו שכיר יהיה שקט כי תיכנס משכורתו בראשון לחודש, אני בתור המעסיק שלו או עצמאי אגרד בראש ואגיד איך אני יכול לשבת במקלט?".

"קיבלנו דמי קיום", סיפר בז'ה, "אני אישית קיבלתי פחות ממשכורת של עובד שלי לחודש. נגמור את המשבר הזה במינוס גדול מאוד. אני שותף לחגיגת החיסונים, אך לצד המחוסנים יש כאן עסקים מחוסלים שזה נזק בלתי הפיך עבורם והם לא יצליחו להשתקם".