די פעם, בשעה 17:00, כששולה חן נמצאת באוטובוס, היא שומעת ברדיו את שירה הידוע והאהוב “בוא הביתה", שיר בן 55 שנה ששרד את מהמורות הזמן והפך במלחמת “חרבות ברזל" להמנון הרשמי להשבת החטופים הביתה. תחנות הרדיו השונות החליטו להשמיע בכל יום באותה שעה את השיר עד שובם של החטופים.

"יכול לעבוד לטובתנו": כך שינוי מילות השיר לאירוויזיון עזר לישראל
הבלדה על איתמר כהן: הסולן המיתולוגי של להקת הנח"ל

“זה מאוד מרגש אותי ולפעמים גם אני משתעשעת מזה שהיושבים באוטובוס שומעים את השיר אבל לא יודעים שהזמרת יושבת לידם באוטובוס", אומרת חן בהומור האופייני לה. “אני לא יכולה להגיד שזה משמח אותי שהשיר מתנגן בנסיבות כאלה כי אני לא אהיה שמחה עד שכל החטופים ישובו הביתה בשלום, אבל העובדה שהשיר רלוונטי גם היום ומקבל משמעות אחרת, חזקה לא פחות מזו של השיר המקורי – זו זכות גדולה בשבילי. הוזמנתי לא מזמן לבצע את השיר גם על הבמה ב’כיכר החטופים’ וזה היה רגע מאוד חווייתי ובלתי נשכח עבורי".

איפה תפס אותך ה־7 באוקטובר?
“בבית. קפצתי מהמיטה בהיסטריה של ממש. הופעתי בפני חיילים עוד מימי להקת הנח"ל וראיתי מראות, אבל מלחמה כזו לא חוויתי ולא העליתי בדעתי שתקרה. בייחוד הקטע עם החטופים, זה נוראי. אני מתפללת כל יום שהם יחזרו כמה שיותר מהר".

איך עוברת עלייך התקופה הזו?
“לא קל, כמו כולם, אבל הופעתי בפני מפונים בתקופה הזו וזה משהו שמאוד היה חשוב לי לעשות, טען אותי באנרגיות ובהשראה. למרות שזה היה קשה הרגשתי שהייתי חייבת לעשות משהו, לתרום את חלקי במה שאני יכולה. אנחנו באירוע גדול והיסטורי".

הטקסט של השיר, משירי הדגל של חן, נכתב על ידי בעלה לשעבר ואהוב חייה, הפזמונאי אבי קורן, עבור האלבום הראשון שלה מדצמבר 1969, על בסיס שיר אנגלי ידוע בשם Sunday Mornin'"" שכתבה והלחינה הזמרת האמריקאית מרגו גוריאן. “בהתחלה אבי ניסה לתרגם את השיר לפי הלך הרוח של השיר המקורי על כמה כיף יום ראשון, אבל כיוון שבישראל יום ראשון הוא די באסה, הוא החליט לכתוב בפזמון ‘בוא הביתה’", מספרת חן. "מי שעשו לי קולות ליווי בשיר הם חבריי מימי להקת הנח"ל שלום חנוך וחנן יובל. מרגו גוריאן, המבצעת המקורית, מאוד אהבה את הגרסה העברית וטענה שזו הגרסה הכי טובה לשיר שלה. בצירוף מקרים מצמרר היא נפטרה באותו חודש ובאותה שנה שאבי (קורן) נפטר".

“לא יודעת להיות כוכבת"
התקליט “שלכם, שולה חן", שם שהגה קורן, נחשב למאסטרפיס בפופ הישראלי. מעבדו אלכס וייס שילב בו תזמורי ג’אז, רוק, פסיכדליה ופולק, והוא שילב בין גרסאות כיסוי עבריות לשירים לועזיים פופולריים ובין שירים מקוריים. האלבום התהדר ברשימת יוצרים, שתרמו את כישרונם לכתיבה ולהלחנה, דוגמת שלום חנוך, אריק איינשטיין, יהונתן גפן, יורם טהרלב, דני ליטני, דודו ברק, יענקל’ה רוטבליט ושמרית אור. מהאלבום הצליחו לא מעט שירים: “אוריה החיתי", “תחת כובד התפוח" ו"איזידור" שהלחין שלום חנוך, “פתאום היה לי טוב כל כך" (נוסח עברי שכתב איינשטיין לשיר “As Tears Goes By" של הרולינג סטונס) ו"כמו אמש" (נוסח עברי של מירה מאיר לשירו של ג’וני דורלי מפסטיבל סאן רמו).

“מיד כשהשתחררתי מלהקת הנח"ל חברת התקליטים CBS הבינלאומית שהקימה משרדים בארץ החתימה באותו חודש את אריק איינשטיין, את חוה אלברשטיין ואותי על חוזה הקלטות והפיקה לי את התקליט", נזכרת חן. “התקליט והשירים שבו מאוד הצליחו והושמעו המון בזמן אמת, ואני מאוד שמחה וגאה בו. יש בו שירים שלא נס לֵחַם. לאחרונה הוא גם יצא מחדש במהדורת ויניל והרבה צעירים אומרים לי שהם אוהבים אותו. זה לא מובן מאליו".

את מוכרחה לספר לי איך אריק איינשטיין, שלא כתב יותר מדי לאחרים, כתב לך שיר.
“חברת התקליטים שאלה אותו אם הוא מוכן לכתוב לי טקסט משלו על הלחן של מיק ג’אגר וקית’ ריצ’ארדס, אז הוא אמר: ‘לא רק שאני מוכן לכתוב עבור שולה, אני גם אגיע לאולפן כדי לראות אותה מבצעת אותו’. ובאמת הוא בא, והיה רגע שבו אריק ביקש שאבצע את השיר ‘פתאום היה לי טוב כל כך’ בשקט ואלכס וייס, המעבד, צעק ואמר: ‘לא! חזק, חזק!’. זה היה מרגש".

כאחת מכוכבות הפופ הראשונות בארצנו, מה את חושבת על הדור הצעיר של זמרות הפופ?
“אני מאוד אוהבת את הזמרות והיוצרות הנהדרות של ימינו, נועה קירל נהדרת בעיניי. היום כל זמרת גם יוצרת וזה מדהים בעיניי. אני חושבת שמבחינת מוזיקה – אנחנו בעידן נפלא, בייחוד כשמדובר בזמרות העכשוויות".

חן (76) נולדה וגדלה בנהלל ואומנם אהבה לנגן ולשיר כבר במושב, אך לא ראתה את עתידה בתחום הזמר: “התחלתי כבר סמינר לגננות, והלכתי בעצת גדליה גל (לימים חבר כנסת) לבחינות ללהקת הנח"ל. לא ציפיתי לעבור, וכששרתי מול צוות הבוחנים חיים טופול, אפרים קישון, דני ליטאי, טוביה צפיר ואבי קורן – התקבלתי. בדיעבד התברר לי שעוד בזמן ששרתי הם התלחששו ביניהם ואמרו: ‘הנה, כוכבת חדשה הגיעה ללהקת הנח"ל’. לא ידעתי בכלל מה זה כוכבת, באתי מנהלל".

חן הפכה מהר מאוד לקול המוכר של הלהקה וזכתה לסולואים שהפכו לנכסי צאן ברזל: “ישנן בנות", “הוא לא כל כך חכם", “אחד חולמני" (עם טוביה צפיר), “גשם בוא", “אילו ציפורים", “ואלס להגנת הצומח" ו"הללויה". “לא נתנו אז קרדיט לסולני השירים של להקת הנח"ל ברדיו, ולי בפעם הראשונה נתנו, וגם שמו את התמונה שלי בעיתון", היא נזכרת. “זו הייתה להקה ברוכת כישרונות כמו טוביה צפיר, ששי קשת, שלום חנוך, חנן יובל ועוד רבים וטובים. יאיר רוזנבלום, המנהל המוזיקלי שלנו, כתב הרבה שירים ששרתי – וזכיתי".

איך קיבלת את הכוכבות?
“זה לא באופי שלי, אני לא יודעת להיות כוכבת, אני אותה שולה כל הזמן. דווקא בשנים האחרונות יותר מזהים אותי ומכירים אותי דרך הופעותיי בטלוויזיה, וזה נעים שמזהים אחרי כל כך הרבה שנים בתחום".

“החיבוק מחמם את לבי"

אחרי שחרורה מהלהקה פצחה בקריירת סולו מצליחה ומלבד התקליט המצליח כיכבה לאורך השנים במחזות זמר (“איי לייק מייק", “קרחת", “ברנשים וחלומות"), בסרטים ובתוכניות טלוויזיה (“חמש חמש", “בלי סודות", “פלורנטין", “זהו זה!", “השיר שלנו"), הקליטה תקליטי ילדים והשתתפה בהפקות רבות ובפסטיבלים שונים, בהם ביצעה להיטים נוספים: “בת האצילים", “אמא" (מקום ראשון בפסטיבל שירי הילדים 1981), “כשאהיה זקן" (עם בני אמדורסקי, בפסטיבל הזמר 1971), “איזה יום שמח" (פסטיבל שירי הילדים 1971), “גיטרה" (קדם אירוויזיון 1986) ו"אם" (פסטיגל 1983). “עשיתי המון דברים לאורך הקריירה ואני גאה בהם", היא אומרת.

מרגישה פספוס בקריירה?
“הייתי רוצה באמת להקליט יותר שירים ולהשתתף יותר במחזות זמר. יש מחזות זמר שעלו לאחרונה, ולא אזכיר שמות, שהרגשתי תפורה אליהם אבל לא קיבלתי את התפקיד. זה קצת חסר לי. אני ממשיכה ללכת לאודישנים ולקוות. אני לא כל כך זקנה. עדיין יש לי מה לתרום".

בראיונות שנתת לפני כמה שנים סיפרת על חוסר ההערכה לאמנים ותיקים. את מרגישה שמשהו השתנה באספקט הזה?
“אני חושבת שבשנים האחרונות יש יותר מודעות והערכה לאמנים ותיקים ואני מברכת על כך. מאמינה שאחרי המלחמה תהיה הרבה יותר מודעות".

בשנה האחרונה העלתה חן יחד עם המוזיקאים נתן סלור וורד פיקר והמפיקה ענת בסר את המופע “בוא הביתה", המוקדש כולו לשיריו של אבי קורן, ורץ ברחבי הארץ. קורן וחן הכירו אז, באודישן שלה ללהקת הנח"ל, ומאז לא נפרדו: הם היו נשואים בשנים 1997־1967 וגם אחרי שהתגרשו מעולם לא נפרדו. כשחלה קורן במחלת הסרטן, עבר להתגורר בדירתה של חן ברמת גן והיא נרתמה לעזור לו בטיפולים וללוות אותו עד פטירתו ב־2021. “אבי היה החבר הכי טוב שלי, הקשר בינינו היה שזור בחברות שאין שנייה לה, גם בזמנים הקשים. חברים עד הסוף", היא מספרת. “עדיין הוא מאוד חסר לי, וגם עכשיו, כשאני צריכה להתייעץ עם מישהו על המופעים - אני ישר מרגישה כמה העצות של אבי חסרות לי. בלעדיו אני מרגישה כל כך לבד, למרות שיש לנו ילדים מדהימים ואוהבים וחברים שעוטפים אותי – בלי אבי זה לא אותו דבר".

ב־7 במרץ (שעה 20:30) תסגור חן מעגל כשתשתתף באירוע המחווה הראשון שנעשה לה ובייחוד לשירי התקליט המופתי ההוא מ־1969 במסגרת פסטיבל “אשה 2024 – יצירה נשית בתיאטרון חולון" (9־5 במרץ) בהשתתפות ובהנחיית חברה מימי הלהקה הצבאית ששי קשת וכן היוצרות־זמרות רז שמואלי וענת מושקובסקי ובניהולה המוזיקלי של ורד פיקר. “זה מאוד מרגש אותי, פעם ראשונה שעושים עבורי אירוע כזה, והחיבוק הזה, הטפיחה על השכם, מחממים את לבי", היא אומרת.