צביקה פיק מוחרם בישיבות החרדיות, שלום חנוך לומד פיוט ושלמה ארצי שר לאלוהים – פסטיבל הזמר החסידי חוגג 50 שנה להיווסדו ודודי פטימר חוזר עם כוכביו לימי הזוהר ולכל הלהיטים שיצאו ממנו בפרק של "מילים ולחן" – בלעדי לאתר ולישומון 103FM.



כשאומרים פסטיבל זמר חסידי, הקונוטציה הראשונה שעולה לראש היא שירים חסידיים או דתיים, שירים שנוצרו ובוצעו על ידי אמנים דתיים, אך כשמדובר בפסטיבל הזמר החסידי – ההפך הוא הנכון.



השירים אמנם נלקחו מהמקורות אבל המלחינים והמבצעים מרביתם חילוניים ואפילו ללא זיקה מיוחדת לדת, ולמעשה בזמנים שנשים דתיות לא מופיעות בפני גברים ולהפך – הפסטיבל נשמע סוג של אוטופיה רחוקה וזכר לזמנים של אחדות חברתית ודתית שהייתה ואולי כבר איננה.





לצד פסטיבל הזמר והפזמון, פסטיבל שירי הילדים ופסטיבל הזמר המזרחי, הפסטיבל החסידי ששודר מדי סוכות נחשב לאחת האטרקציות הגדולות בזמר העברי והשתתפו בו מיטב כוכבי התקופה בהם: השלושרים, יגאל בשן, עדנה לב, יפה ירקוני, מירי אלוני, רותי נבון, צמד דרום, ששי קשת, צמד רעים (שהתגלה בפסטיבל), דודו פישר, יזהר כהן, אילנה רובינא, עוזי חיטמן, שימי תבורי ועוד רבים וטובים.



בין הלהיטים שיצאו מהפסטיבל, נוצרו למענו והושמעו בו לראשונה: "עושה שלום במרומיו", "שישו ושמחו", "יברכך", "אדון עולם", "עוד יישמע", "שמע ישראל", "שישו את ירושלים", "ידיד נפש", "אני מאמין", "והאר עינינו", "חמדת ימים", "ברכנו", "ישראל ישראל בטח ב-ה'", "שים שלום", "על שלושה דברים", "הנה לא ינום".



הפסטיבל, שזכה להצלחה רבה גם בחו"ל, כלל כמה סיפורים מעניינים שנחשפו בתכנית, למשל, סיפורו של פסטיבל הזמר החסידי הרביעי שהתקיים בשנת 1972 בו עורר צביקה פיק, אז כוכב המחזמר "שיער", מהומה בקרב הישיבות החרדיות כשהלחין וביצע את השיר "שמע ישראל" בגרסת פופ-רוק מתקדמת לאותן שנים.
אנשי הישיבות זעמו על מנהלו המוזיקלי של הפסטיבל, מנשה לב רן, כי "בגללו" שרים את "שמע ישראל" הקדוש בדיסקוטקים. כעבור חודש, השיר כל כך הצליח, שבני הישיבות עצמם שרו את לחנו של פיק בישיבות הכי אדוקות וחרדיות.


עוד סיפור מעניין בהקשר של הפסטיבל הוא  הסיפור מאחורי השיר "ידיד נפש". השיר הוצע במקור ליגאל בשן, וכשזה הגיע לבחון אותו בביתו של המנהל המוזיקלי של הפסטיבל, מנשה לב רן, הגיעה באותו זמן גם הזמרת עדנה לב שרצתה את השיר מבלי שהוצע לה. בעודה מתווכחת ומתעקשת על השיר, בשן פתר את העניין כשאמר שהוא מלכתחילה רצה לבצע את "שים שלום", שיר פופ קצבי ולא את "ידיד נפש" שבסוף ניתן ללב.




השיר "יברכך" הוצע לכל משתתפי הפסטיבל הראשון וכולם פה אחד דחו אותו. כשהזמרת אילנה רובינא חזרה משהייה ארוכה בצרפת ותכננה את הקאמבק שלה, הציע לב רן בלית ברירה את השיר לרובינא כיוון שגם בפסטיבל השני אף אמן לא רצה לבצעו, בגלל שרובינא הייתה צמאה להופיע, היא הסכימה ולבסוף זכתה במקום הראשון עם השיר שהפך במרוצת השנים לקלאסיקה.



בתכנית הנוכחית חזר פטימר אל סיפורו של הפסטיבל ואל הקוריוזים מאחורי השירים וראיין את מיטב משתתפיו ומפיקיו בהם ששי קשת, צמד רעים, עדנה לב, עודד בן חור ומייסדיו: מיקי פלד, נחום בייטל ומנשה לב רן.