הקליפ החדש של נועה קירל לארוויזיון "יוניקורן" יצא לאוויר העולם והתגובות ברשת חמות ומפרגנות. בארץ החליטו להתמקד דווקא בעובדה שהוא עמוס בסגנונות מוזיקלים ושקנטאור הוא לא חד קרן, ככה אנחנו, קטנוניים.

"לנועה קירל נפתחו העיניים": אחד מיוצרי "יוניקורן" חושף את מאחורי הקלעים

כחובבת מיתולוגיה יוונית וספרות פנטזיה מאוד התלהבתי כאשר נחשפתי לראשונה לשם השיר "יוניקורן". "וואו זה הולך להיות קסום", חשבתי לעצמי וכך גם הפלגתי בדמיונות של ויזואליה פנטסטית בהם מככבת נועה קירל כשהיא רכובה על חד קרן לבן וקסום "ליידי גודייבה" סטייל. האמת, הייתי גם מסתפקת אם הייתה מאכילה חד קרן בגזרים, אתם יודעים מה? אפילו אימג׳ שלה שותה דם כסוף, זוכה לחיי נצח ומצטרפת לוולדמורט היה עובר. אבל לא, לא חדי קרן ולא קשתות בענן. הרפרנס היחיד והקלוש שהתקשר לחיה המופלאה הזאת היה תנועה מוזרה עם האגודל כלפי המצח. 

עוד לא איבדתי תקווה וחיכיתי בסבלנות שנועה תסיים להתגלגל על הרצפה, סליחה תקרה, אולי עכשיו? עכשיו יפציע חד קרן? לא. במקום זה קיבלנו קנטאור עם גופיית סבא. לא שויזואלית זה לא מרשים, דונט גט מי רונג, אבל זה כמו שלרשת הביטוח "הפניקס" יהיה לוגו של תרנגול הודו, דומה אבל שונה מאוד. ונכון, לא כולנו גדלנו על ׳איליאדה ואודיסאה׳ של ׳הומרוס׳, אבל זה עדיין לא מאוחר מדי ללמוד מה ההבדל בין כל היצורים המיתולוגים האלו.

קנטאור

קנטאור (צילום: pintrest)
קנטאור (צילום: pintrest)

הקנטאורים היו במיתולוגיה היוונית גזע של יצורים בעלי פלג גוף עליון של אדם ופלג גוף תחתון של סוס. הקנטאורים תוארו לרוב כפראיים ואכזריים וסימלו הפקרות, תאווה חייתית והשתכרות. רחוק מאוד ממה שחד קרן מסמל, חבל שלא דיברתם איתנו לפני שצילמתם את הקליפ. הקנטאורים מופיעים בסיפורי פנטזיה רבים, כגון: נרניה, ארטמיס פאול, הרקולס, פרסי ג'קסון והאולימפיים וכמובן הארי פוטר.

פגסוס

פגסוס (צילום: Everett Collection)
פגסוס (צילום: Everett Collection)

פגסוס הוא סוס מכונף אגדי (לא להתבלבל עם חד קרן), זוכרים את הסוס המכונף מהסרט הרקולס? אז זה זה.  פגסוס הוא אחת הדמויות המפורסמות ביותר מתוך המיתולוגיה היוונית. סוסים מכונפים מופיעים במספר מיתולוגיות שונות, אך פגסוס הוא ככל הנראה הקדום והמפורסם מכולם.

פאן

פאן (צילום: Film Music Central)
פאן (צילום: Film Music Central)

דמותו של פאן בדרך כלל מוצגת כסוג של דמון, כ"סאטיר" – יצור בעל חצי גוף תחתון של תיש וחצי עליון של אדם עם קרניים וזקן תיש. זוכרים את "פילוקטטס" או בקיצור "פיל", הדמות המצחיקה אשר מדובבת ע"י דני דה ויטו ומלמדת את הרקולס להילחם? אז הוא. בימי הביניים שימשה דמות זו לתיאור שדים והוא נחשב גם אל הפוריות. פאן היה נגן נפלא, המפיק מחלילו נעימות ערבות כשירת הזמיר. הוא היה חי במקומות שוממים, הרים, חורשות ויערות, אך העדיף את ארקאדיה, ארץ מולדתו. אנחנו יכולים להזדהות. 

חד הקרן 

חד קרן (צילום: Disney : Jensen Farley Pictures)
חד קרן (צילום: Disney : Jensen Farley Pictures)

חד הקרן הוא יצור מיתולוגי המיוחסות לו תכונות טהורות ואציליות. הוא דומה לסוס עם זקן תיש, כשעל מצחו יש קרן אחת, כסופה. כמו הרבה תל אביבים טבעוניים שאוכלים עסקית ב"אנסטסיה", מתואר חד הקרן כיצור לבן כשלג שאינו פוגע בשום פנים ואופן בחי ובצומח, וניזון מטל הבוקר בלבד. לפי האגדה, החד-קרן נצפה רק בקרבת בתולות, שהן היחידות שיכלו להתקרב אליו. החד-קרן מופיע במיתולוגיות שונות, אך המשותף לכל הסיפורים הוא שבכולם החד-קרן מתואר כחיה נאצלת וטהורה.

היפוגריף

היפוגריף (צילום: pinterest)
היפוגריף (צילום: pinterest)

ההיפוגריף הוא יצור מיתולוגי, צאצא של גריפין ושל סוסה צעירה, כאשר חיצונית ההיפוגריף נראה כהכלאה ביניהם: חלקו הקדמי, לרבות ראשו וכנפיו, הוא כשל עיט ענקי, אך פלג גופו האחורי הוא כשל סוס. באגדות אחדות מימי הביניים הם מוזכרים כבעלי חיים הנמצאים בבעלות של מכשפים או של אבירים, כיוון שהם היחידים המסוגלים לאלפם. 

בשנים האחרונות זכתה דמותו של ההיפוגריף לחשיפה נרחבת עם הופעתה בסדרת הספרים "הארי פוטר" וכן בסרטים הנלווים. רולינג נשארה נאמנה למיתוס המקובל אודות ההיפוגריפים, והציגה אותם כחיות מוזרות ויפות, אך גם כחיות גאות, הקנאיות לכבודן. ואם למדתם משהו מהארי פוטר, פשוט תשתחוו, תציעו להם כוס תה ואל תעצבנו אותם.

ספינקס

ספינקס (צילום: pinterest)
ספינקס (צילום: pinterest)

הספינקס הוא יצור מיתולוגי המתואר כשילוב של אריה עם ראש אישה, לפעמים מתואר כבעל כנפיים. הספינקס מוזכר לראשונה בממלכה הקדומה במצרים העתיקה, אך הייתה לו השפעה על תרבות יוון העתיקה אשר בה היא מופיעה כאישה בעלת חזה וגוף תחתון בדמות אריה ולעיתים מחובר לה זנב נחש. מקור שמה של החיה: "ספינקס" ביוונית מקורו במילה "ספינגו" שמשמעו "לחנוק", כשם שהייתה חונקת למוות את אלה שלא ענו נכון על חידתה: "מאמי האם הג׳ינס האלו משמינים אותי?". מומלץ לחשוב פעמיים לפני שעונים.