לרגל יום השואה הבינלאומי שיצוין בעולם בשבת, בדיור מוגן "אחוזת צהלה" החליטו להנגיש את הזיכרונות של ניצולי השואה בדרך חדישה ועוצמתית אשר מתכתבת עם ימינו, בינה מלאכותית. "מידג'רני" (Midjourney) היא מעבדת מחקר עצמאית המייצרת תוכנת בינה מלאכותית שיוצרת תמונות מדויקות מתיאורים טקסטואליים בלבד.

תפילה להשבת החטופים ומאיירים מלחמה: אירועי התרבות שכדאי שתכירו
תערוכת האמנות קורעת הלב בברלין לרגל יום הולדת שנה של כפיר ביבס

לצורך כך, גייסו את ארז רובינשטיין, איש קריאייטיב ותיק ואומן AI, נכד לניצולי שואה, שישב שעות עם תשעה דיירים, שמע את סיפורי הזוועות שלהם בדגש על זיכרון דומיננטי אחד, ואת הזיכרון הזה הפך לתמונה שנעשתה באמצעות תוכנת מידג'רני, במטרה להנגיש לצעירים את זיכרונות השואה בדרך ייחודית. 

כך למשל, בתמונתה של חנה לוינגר, מחלום לסיוט, חנה והוריה הסתתרו בחדר קטן וצפוף. היא ישנה במיטה אחת עם הוריה, וכך עברו עליהם הימים. לילה אחד התעוררה לקול צעקות, וכשפקחה את עיניה ראתה שלושה חיילים גרמנים, במראה מאיים כשרוביהם מופנים אליה ואל הוריה. 

התערוכה תציג לקהל עד יום חמישי הקרוב ב"מיינדספייס רוטשילד" בשד' רוטשילד 45 בתל אביב, ואירוע הפתיחה יתקיים הבוקר ב־11:00 ובו תספר חנה את סיפורה האישי.

רותי שלזינגר, ניצולת שואה דיירת אחוזת צהלה, מספרת: "התמונה החזירה אותי לילדות והחייתה מחדש את הרגע עבורי. בחרתי במקצוע של אחות חדר ניתוח, ובתחילה, כל פעם שראיתי דם החסרתי פעימה. זה הלך איתי במשך שנים רבות ולכן התערוכה הזאת כה משמעותית עבורי". 

אלה ממון, מנהלת שיווק אחוזת צהלה, מוסיפה: "אנחנו שומעים את סיפורי הדיירים היקרים שלנו לאורך השנים וחשבנו כיצד אפשר לשמר את הזיכרונות הקשים והמכוננים של דור השואה שהולך ופוחת, ובאופן ייחודי שיישמר לדורות. בימים קשים אלו, זיכרונות השואה כבר אינם נראים כה רחוקים לעם היהודי לצערנו".