לראשונה בחייו, בגיל 77, מייק בורשטיין, “קוני למל” הנצחי, עובד בעבודה מסודרת. “אתה בדיוק תופס אותי בדרך לאולפן לעוד יום עבודה באולפני נטפליקס”, אומר בורשטיין ממקום מושבו בלוס אנג’לס. “בתקופת הקורונה בוטלו לי כל ההופעות. התמזל מזלי וקיבלתי הצעת עבודה מנטפליקס לביים את הדיבובים של הסדרות שלה, ישראליות ובינלאומיות, לאנגלית. לפני חודשיים סיימתי לביים את דיבוב העונה הראשונה של ‘מלכת היופי של ירושלים’, ועכשיו אני מתחיל את העבודה על בימוי הדיבוב לעונה הרביעית של ‘פאודה’. בגלל שאני שחקן ובמאי ושולט בכמה שפות, אז אני יודע לדבר לשחקנים בגובה העיניים ולהנחות אותם בצורה הנכונה ביותר”.

אתה אוהב את זה?
“מאוד אוהב את זה. ביימתי כבר 12 סדרות לנטפליקס, וזה תענוג בלתי רגיל. כרגע, בתקופת החיים שלי, זה מה שמתאים לי. אני כבר לא רוצה לקפוץ מבמה לבמה ולהופיע בכל יום. זה לא פשוט. אף פעם לא הייתה לי עבודה קבועה, והנה זה קורה. אני הולך לאולפן בבוקר וחוזר בערב. בסופי שבוע אני חופשי. אני מאושר מזה”.

בימים אלה רושם בורשטיין הישג נוסף בקריירה הענפה שלו: מופע משותף וראשון בישראל עם התזמורת הסימפונית הצוענית של בודפשט, הכוללת 100 כנרים, שיעלה בתל אביב, חיפה, ירושלים, באר שבע וקריית מוצקין ב־12־16 בנובמבר וישלב בין מוזיקה קלאסית לפולקלור יהודי וצועני בביצועו של בורשטיין. “לא עשיתי מופע מהסוג הזה מעולם”, מודה בורשטיין. “לפני המון שנים, כשצילמנו את הסרט ‘שני קוני למל’, פס הקול שלו הוקלט בהיכל התרבות בתל אביב עם התזמורת הפילהרמונית הישראלית בעיבודיו של שמעון כהן. זה היה בשנת 1965, תקופה אחרת לגמרי. אבל זו הפעם הראשונה שהוזמנתי להופיע עם תזמורת צוענית. בהתחלה, כשהזמינו אותי להשתתף בהפקה, היססתי כי לא הכרתי את התזמורת ולא חשבתי שזה מתאים, כי מה לי ולמוזיקה צוענית? אבל מיד כשראיתי את הקליפים שלהם ביוטיוב, התלהבתי והחלטתי ללכת על זה. במקור היו אמורות להיות ארבע הופעות, אך לאור הביקוש הוספנו עוד שתיים”.

התזמורת הסימפונית הצוענית של בודפשט (צילום: N.Farkas)
התזמורת הסימפונית הצוענית של בודפשט (צילום: N.Farkas)

מה צפוי במופע?
“אני שר שם בחמש שפות: עברית, יידיש, אנגלית, הונגרית ורוסית. כל החזרות נעשו דרך הזום, שזו הייתה חוויה מיוחדת ומעניינת כשלעצמה, וגם מצאתי את העיבודים המקוריים של שמעון כהן מהסרט ‘קוני למל’, אז אבצע גם שירים מהסרט. זה יהיה אירוע מרגש”.

במופע צפוי בורשטיין לבצע גם שיר הונגרי. “אמרתי להם שאני מוכן ללמוד שיר הונגרי למופע”, הוא מספר. “אני זוכר כמה מילים בהונגרית מהעבודה שלי עם אפרים קישון, הונגרי במקור. בשנת 66’ אני והוריי העלינו על במה את ההצגה ‘הכתובה’ של קישון, והייתי צריך לדבר כמה מילים בהונגרית, אז זכרתי את זה. חברי התזמורת שלחו לי את השיר הכי מפורסם שהיה אי פעם בהונגריה - מסתבר שזה שיר רומנטי שכתבו בשנות ה־20. למה זה מפורסם? כי אנשים היו מתאבדים כשהם היו שומעים את השיר. זה סיפור אמיתי על אחד שאיבד את אהובתו וכתב את השיר על כך שהוא הולך להצטרף אליה. בבריטניה השיר נאסר לשידור עד שנות ה־60 כי פחדו שאנשים שישמעו את זה בבית - יאבדו עצמם לדעת. גם המוזיקאי שהלחין את השיר הזה התאבד בשנת 1968. אמרתי לתזמורת שאני מוכן לשיר את השיר הזה, אבל אני מאוד מבקש שהקהל לא יתאבד (צוחק)”.

עד כמה המוזיקה הצוענית והמוזיקה היהודית דומות?
“בהחלט דומות. יש שיר יידי ידוע בשם ‘רומניה’, שאני אוהב לשיר בהופעות כבר הרבה שנים, והוא דומה בסגנון לשירים הצועניים. כנראה שבגלל זה הם פנו אליי כי לא כל אמן ישראלי יכול להופיע עם תזמורת צוענית מהונגריה. הרקע הרבגוני שלי כנראה מתאים”.

הרבה זמן לא קיימת סיבוב הופעות בישראל כזמר. איך זה מרגיש לחזור להופיע פה?
“מרגש מאוד. עשיתי סיבוב הופעות בשם ‘ושוב איתכם’ לפני שמונה שנים בישראל, כשמלאו לי 60 שנה על הבמה. עמדתי לצאת עם תוכנית יחיד בסוף 2019 יחד עם המוזיקאי קובי לוריא, אבל אז התחילה הקורונה ונאלצנו לבטל את סיבוב ההופעות. למעשה, מאז הקורונה לא הופעתי, ועכשיו אני מתרגש לחזור לבמה. לא ידעתי שהסיבוב בארץ ייכנס בדיוק באותו זמן של העבודה בנטפליקס, אז אני קופץ לעשרה ימים, עושה את הסיבוב עם התזמורת ומוכרח לחזור ללוס אנג’לס”.

זיכרון טוב

בורשטיין, בנם של פסח וליליאן בורשטיין, מזמרי ושחקני התיאטרון היידי המשפיעים בעולם, הופיע עם הוריו מגיל קטן ברחבי העולם בהרכב משפחתי, שכלל גם את אחותו התאומה סוזן, ונקרא “משפחת בורשטיין”. בשנת 66’ פרץ לתודעה הציבורית בישראל כשכיכב בתפקיד הראשי בסרט “שני קוני למל”, שהפך אותו לאייקון תרבות מקומי ופתח לו צוהר לקריירת משחק וזמר מצליחה. “מה שקרה עם הסרט ‘שני קוני למל’ קורה לעתים רחוקות כשמדובר בסרטים”, הוא אומר. “הוא הפך ללהיט מהרגע הראשון, ואני זוכר שהקרנת הבכורה נערכה ביום הולדתי בקולנוע ‘הוד’ בתל אביב, ולמחרת כבר לא יכולתי ללכת ברחוב. עבור הישראלים, וגם עבור הצופים היהודים ברחבי העולם שצפו בסרט, אני עד היום קוני למל”.

ואיך אתה עם זה?
“בשנים הראשונות זה די הפריע לי שמשייכים אותי רק לקוני למל, כי הוא דמות גלותית, ועשיתי כל כך הרבה תפקידים אחרים בתיאטרון, בטלוויזיה ובקולנוע, אבל במשך השנים הבנתי שאין מה לעשות, קוני למל הוא חלק ממני, וזו גאווה שהדמות הזו נוגעת בכל כך הרבה אנשים בלב, ושזה מעלה לאנשים זיכרון טוב. אני גאה בתפקיד הזה ושמח שעד היום הורים מראים לילדים שלהם את הסרט הזה”.

עדיין מזהים אותך ברחוב בתור קוני למל?
“הדור הוותיק שגדל על הסרט מזהה אותי בתור קוני למל. הדור הצעיר מזהה אותי בתור הרב ז’אדק מהסדרה ‘ג’ודה’. אני די אוהב את זה שמזהים אותי מדמות אחרת לחלוטין מקוני למל”.

בדרך לפרנקפורט

בשנות ה־70 הפך בורשטיין לכוכב קולנוע מקומי, כיכב בסרטי ההמשך של “קוני למל” (“קוני למל בתל אביב” ו”קוני למל בקהיר”) ובסרט “הרשל’ה”, יצא לסיבובי הופעות ברחבי העולם, שיחק בתפקידים ראשיים במחזות זמר בברודוויי שבניו יורק (“כנר על הגג”, “בארנום”, “ברנשים וחתיכות”) והתארח בסדרות טלוויזיה בינלאומיות דוגמת “חוק וסדר” ו”כלב שמירה”. בהמשך גם הנחה תוכנית בידור בטלוויזיה ההולנדית, “המופע של מייק בורשטיין”, והמשיך לשחק בהצגות תיאטרון וסדרות בארץ. לצד עבודתו בנטפליקס, בורשטיין מקליט בימים אלה פודקאסט ראיונות אישי בשם Mike Burstyn And Friends.

באוגוסט 2021 הוציא שני אלבומים חדשים – האחד באנגלית עם שירים מתפקידים השונים בתיאטרון (The Colors Of My Life) והשני – אלבום ביידיש (“מייק בורשטיין שר מארק ורשבסקי”). ”כרגע אין לי זמן להקליט חומרים חדשים, גם לא בעברית, אבל אני שמח שיש את הסיבוב הזה עם התזמורת”, הוא אומר. “אני מצפה לזה מאוד כי הם חבר’ה נהדרים. לגבי חומרים חדשים? ימים יגידו, אני משוכנע שזה יקרה מתישהו”.

איך אתה שומר על הקול במשך כל כך הרבה שנים?
“למזלי זה טבעי. זה מצחיק מאוד שבכל ההופעות שלי ובהצגות בברודוויי או בהולנד ובכל מחזות הזמר שהופעתי בהם - כולם מתאמנים ועושים פיתוח קול, ואני פשוט עולה ושר בלי שום התכוננות. זה בא לי באופן טבעי עוד מילדות, כשהתחלתי להופיע קבוע עם הוריי על הבמה בגיל 7. עכשיו אני חוגג 70 שנה על הבמה. זה גנטי מאבא ואמא”.

יש לך עדיין את אותה תשוקה לבמה?
“בהחלט. התאהבתי בזה בגיל 7 וידעתי מאותו רגע שזה מה שאני רוצה לעשות כל חיי”.

מה השאיפה המקצועית הבאה?
“האתגר הבא שלי הוא להעלות מחזמר בישראל עם תיאטרון הבימה או הקאמרי. יש לי כמה רעיונות למחזמר. בנוסף, הציעו לי עכשיו לככב בסדרת טלוויזיה בפרנקפורט שבגרמניה על ניצול שואה שחזר אחרי מלחמת העולם השנייה והקים שם משפחה מוצלחת. זה נמצא עדיין במשא ומתן. הצילומים צפויים להתחיל בשנה הבאה בגרמניה”.

תאריכי המופע:

12.11, 20:00, מרכז רפפורט בחיפה
13.11, 20:30, תיאטרון ירושלים
14.11, 17:00, 20:30, היכל התרבות תל אביב
15.11, 20:00, משכן אמנויות הבמה בבאר שבע
16.11, 20:00, היכל התיאטרון קריית מוצקין