שר התקשורת שלמה קרעי הציג היום (שני) את תזכיר חוק השידורים החדש, הכולל שורת שינויים בתחום התקשורת - וברשות השנייה וסמכויותיה. בנושא של מבנה הרגולטור וסמכויותיו,  נכתב במסמך כי יהיה גוף אחד, בעל סמכויות מינימליות, שיהווה יחידת סמך עצמאית, ללא סמכויות התערבות בתוכן. במועצה יהיו חברים תשעה חברים - שלושה עובדי מדינה, יושב ראש וחמישה נציגי ציבור. שניים מנציגי הציבור ייבחרו על ידי שר התקשורת ישירות, ושלושה נוספים על ידי ועדת איתור שמורכבת מנציגי שלושה שרים - תקשורת, חינוך ומשפטים. בנוסף, שלושה עובדי מדינה ייבחרו כל אחד בהמלצת שר אחר, ותוקם וועדת איתור נפרדת לתפקיד יושב הראש, אשר ימונה באישור הממשלה.

"לא אאפשר זאת": השר קרעי הטיל מכה חדשה על התאגיד
המשמר הלאומי והוזלת סל המזון: אלו תכניות הממשלה ל-2023

סוגיה נוספת שעולה היא נושא הרישיון לשידורי חדשות - כאשר דרישה זו תבוטל, ותוחלף במעבר למרשם ספקי חדשות, ובמקביל - לא תהיה התערבות של הרגולטור בלוח השידורים או בחובות השקעה כספית. עוד נכתב כי מעבר לרגוציה מחוללת תחרות, ריבוי שחקנים ומגוון. בנוסף, לא תהיה חובה להקים חברת חדשות נפרדת, ותבוטל מעורבות הרגולטור בתוכן החדשותי - כאשר הפיקוח יהיה בידיו של הציבור, שיבחר האם לצרוך את התכנים.

מפגינים מפריעים לדבריו של שר התקשורת שלמה קרעי. (צילום: אבשלום ששוני)

שינוי נוסף שצפוי עוסק בנושא הבעלות הצולבת של אמצעי תקשורת, איסור שמונע כיום מכל השחקנים בענף החדשות להתחרות גם בטלוויזיה. המודל החדש שהציג השר קרעי, קובע כי יהיו שלושה מסלולי בעלויות צולבות, במודל רמזור. "המסלול הירוק" - אשר ברירת המחדל בו היא קבלת היתר מהיר ופשוט. "המסלול הצהוב", לפיו מי שמחזיק באתר אינטרנט חדשותי או עיתון, מורשה לשידורי רדיו בהתאם לנתח שוק, שליטה בספק חדשות אחר – נדרש אישור המועצה לאחר ששקלה שיקולי תחרות וביזור בתחום החדשות. מי שהוא גורם ריכוזי בהתאם להוראות חוק הריכוזיות. במקביל "המסלול האדום" קובע כי מי שמחזיק אתר אינטרנט חדשותי ועיתון יומי, תאגיד שפעילותו העיקרית היא פרסום ומפלגה יהיו מנועים מקבלת היתר.

הרפורמה של שר התקשורת שלמה קרעי (צילום: דוברות משרד התקשורת)
הרפורמה של שר התקשורת שלמה קרעי (צילום: דוברות משרד התקשורת)

המסמך מתייחס גם לסוגיית הספקים בשוק התחרותי, כאשר כעת יותר קיומו של ספק אחוד, אשר יציע בחינם לכל ספק תכנים רשום אחר, את תכני הערוץ בו מסופקות תכניות החדשות שלו (בזמן אמיתי או בסמוך לו). בנוסף, הוא יפיץ בחינם את תכניו של כל ספק חדשות שהוא ערוץ ב"קליטה חופשית". בנוגע לשידור הספורט, השר מציע כי ייקבעו קריטריונים לרשימת אירועים אשר תוטל החובה לשדר אותם באמצעות ערוץ הזמין לכולם. במקביל, תיאסר הבלעדיות של ערוצי הספורט  ותהיה על הערוצים חובה לספק תכנים אחרים במחירים בלתי מפלים, כאשר במקביל הספקים יהיו חייבים לאפשר צפייה במפעלי ספורט גם באמצעות אפליקציות.

הרפורמה של שר התקשורת שלמה קרעי (צילום: דוברות משרד התקשורת)
הרפורמה של שר התקשורת שלמה קרעי (צילום: דוברות משרד התקשורת)

בנושא ספקי התוכן נכתב כי הרגולציה תחול גם על פרטנר וסלקום, ויבוטלו חבילות הבסיס תוך מתן בחירה חופשית לצרכן. בנוסף, תתווסף האפשרות לפרסומות. תזכיר החוק החדש מחייב גם השקעה בהפקות מקור, תוך מיקוד בדוקו ודרמה. ספקי התכנים יחויבו להשקיע לפי גודלם, כאשר ספק תכנים, מקומי או בינ"ל בינוני - יחויב בשני אחוזים, ספק תכנים, מקומי או בינ"ל גדול - יחויב בארבעה אחוזים, ערוץ ישראלי רשום בינוני בשישה אחוזים, וערוץ גדול ב-12 אחוזים. ספק תכנים רשום בינוני או גדול, שאינו בינ"ל, וערוץ ישראלי בעל היקף פעילות גדול יחויבו גם בהשקעת 15 אחוזים מהסכום יושקעו בתכניות תעודה או תכנים המיועדים לילדים, לבני נוער או לגיל הרך. לצד אלו, תהיה גמישות בעת קניית הפקות חיצוניות.

שירות עידן + יועבר לאפליקציה, דבר יחסוך כ-40 מיליון שקלים בשנה לציבור, לצד הוזלה של הגרות, וחובת הנגשה של ערוצים בקליטה חופשית (מרף מינימום מסוים), כאשר כל מי שמעוניין יהיה זכאי לעלות בעלות תפעולית בלבד. המשך הפעילות תיבחן בעוד כחמש שנים. נושא נוסף שעלה הוא הנגשת תכני ה-VOD לציבור ללא עלות בכל הפלטפורמות, לצד הנגשת תכני ארכיון בעלות תפעולית בלבד.

סוגיות נוספות שעלו במסמך קובעות כי ספקים לא יוכלו לספק שלטים בהם בוצעו שינויים, וכי יהיה שלט ניטרלי בלבד. עוד נקבע כי ספק תכנים יספק את תכני ספקי החדשות הרשומים באפיקים עוקבים בלבד - זאת לעומת המצב הנוכחי בו הרשות השניה מקצה אפיקים ומחייבת בכך את הפלטפורמות. שינוי נוסף מבטל חלק מהמגבלות שהוטלו על נושאים דוגמת פרסומות, לטובת מודל עסקי חופשי.