תחום חדש שלא מפסיק לסקרן ולעורר את הדמיון הוא הבינה המלאכותית. העיתונאי דרור גלוברמן ("נקסט" ו"קשת 12") השיק לאחרונה הרצאה העוסקת בטכנולוגיה שמאיצה ואת הרכבת הזו אף אחד לא יוכל לעצור. בשיחה עם איריס קול ב-103FM סיפר גלוברמן על כלי העבודה החדשניים מתרבים במהירות, איתם מתעדכנות שיטות העבודה ומשתנים מודלים עסקיים. 

"משאבי אנוש": קרבות חתולים ובינה מלאכותית בכפר סבא
עלולה לתרום להפצת פייק ניוז: האם כדאי להתעסק עם הבינה המלאכותית?

כלי AI כבר מייצרים יתרון תחרותי לעסקים ולאנשים בכל מגזר: מסחר, תעשייה, שיווק, תקשורת, פיננסים, טכנולוגיה, נדל״ן ומה לא. הם מייצרים תובנות, תכנים, תמונות ומצגות. כותבים הסכמים משפטיים ותוכנות. מאתרים לידים מדויקים למכירות ותומכים בלקוחות. טקסט ומחוללי תמונות מטקסט, הפכו לשיטות עבודה קבועות. בהרצאתו סוקר גלוברמן את השינויים בתחום ומהווה ״גשר״ שמחבר בין הטכנולוגיה, הבנתה, הבנת חשיבותה ואיך נכון לכל אחד מאיתנו לשלב אותה ביום יום.

יש לי תחושה שאתה דובר של הזמן החדש שרוצה להעיר אותנו
"אני מודה שאני מאוד מוחמא מכל מה שאמרת. שנית, אני פחות שואל את עצמי איך הטכנולוגיה הזאת עובדת, הדבר היחיד שמעניין אותי זה איך זה הולך להשפיע על אנשים נורמליים, רגילים, עליי עלייך, ולכן כל השיחה שלי אחרי שהסתכלתי על הטכנולוגיה והבנתי מה היא עושה, אני שואל 'מה זה יעשה לחיים שלנו?' ואז אני נגיד מסתכל מה עשה לחיים שלנו האינטרנט, הסמארטפון, המחשבים והחשמל, והתשובות הן מטורפות בגודלן, ועכשיו זה קורה הרבה יותר מהר".

במה הבינה המלאכותית שונה?
"זה דומה מהבחינה שזה קשה לדמיין לאן זה ייקח אותנו, אם הייתי אומר לך לפני 15 שנים שעוד שנייה יהיה לך סמארטפון ואת הולכת להסתכל בעצבים על שני וי כחולים ולהתעצבן שלא עונים לך במשך שתי דקות. היית אומרת לי 'מה? מה מעצבן בזה?' ואני אגיד לך שהילדים שלך יהיו עצובים כי הם קיבלו היום רק 15 לייקים ולא 42 כמו שהם רגילים, והערך העצמי שלהם יקטן בגלל זה, והם לא ילכו לים כי הם יחשבו שהגוף שלהם לא מספיק טוב - את תגידי לי 'ירדת מהפסים?' ואני אגיד לך 'כן, זה מה שטלפון בכיס הולך לעשות להם'. והיום זה ברור לנו שככה העולם עובד. שלא נדבר על זה שאני לא יכול להגיד 'סליחה היו פקקים איחרתי', יודעים אם היו פקקים, יש ווייז. אז דברים משתנים ביחסים ובנפש שלנו, וברור שבכלכלה".
 
"יש לנו משא ומתן עם מה שהטכנולוגיה עושה, והתהליך הגדול הוא התהליך הגדול", הוסיף העיתונאי. "את יודעת, אני כבר לא שומע טלפונים מצלצלים בשום מקום. או שאנשים לא רוצים להתקשר, שזה נכון, או שכולם שמו על שקט, שזה נכון. ז"א יש לנו איזה קרב חזרה, אבל זה ברור שהתהליכים הם עצומים. ועכשיו מה שקורה זה גם טכנולוגיה יותר חזקה ממה שאני זוכר, וגם היא רצה כל כך מהר וגם היא הולכת להשפיע על כל אחד ואחת. אי אפשר יהיה לחמוק מזה, זה לא משנה איזו עבודה יש לך ואם המשפחה שלך מסודרת או לא".
 
שמעתי רדיו בינה מלאכותית ונשמע לי משכנע מאוד – זה מאיים גם עלינו או שאני מגזימה?
"אם להיות הוגן אני לא בדיוק יודע. הרבה מקצועות ממשיכים להתקיים לצד החדשים יותר והם משתנים ומגיבים להם. וגם יש תחומי עיסוק שנעלמו לגמרי, הרבה דברים נעלמו אבל אני לא יודע להגיד לך לאן זה הולך. אבל אני יודע דבר אחד  - מתוך אחריות אישית שלי כלפי המשפחה לי, אני לא יכול לעמוד מהצד".

"התחליף שלנו כרגע, של רובנו, הוא לא הטכנולוגיה, אלא הוא אדם אחר שיודע להשתמש בטכנולוגיה, זה מי שיכול להחליף אותי כרגע. וזה נכון למי שאת רוצה, להרבה מאוד מקצועות, ולכן אני רוצה להיות זה שמחליף את עצמי, לכזה אומר שאני לומד ומשקיע הרבה זמן בללמוד, זה לא מעניין אותי, אבל אני לומד כלי עבודה, מה עושים ואיך עושים, מה אפשר לעשות כאן".
 
מה גרפיקאי צריך לומר לעצמו?
"שבסוף מנהל השיווק או עורך המגזין או מי שלא שילם לו לפני רגע, הוא לא הולך לעשות את זה בעצמו, הוא פשוט הולך להשתמש בגרפיקאי אחר שיציע לו יותר תוצרים יותר מה יותר יפים, כי הגרפיקאי הזה יודע להשתמש בבינה המלאכותית. אז אתה רוצה להיות הגרפיקאי הזה. אז אני רוצה להיות העיתונאי שיודע להשתמש בכלים האלה, ואני אומר לך, שהמהפכה הזאת כל כך מהירה וחובקת כל, בעיניי זו אחריות של הממשלה ממש.

"כלומר, אם אנחנו רוצים להיות מדינה משגשגת כלכלית בעוד שנה שנתיים או חמש, הייתי מצפה ממדינת ישראל, שכרגע עסוקה במיליון דברים אחרים, להגיד 'אזרחי ישראל היקרים, שלום רב, יש מהפכה ענקית, הכנו לכם ארבעה קורסים חינם, בואו תלמדו כדי שאתם תהיו האנשים האלה, כדי שאנחנו כולנו נשגשג כלכלית יחד'. את יודעת מי אמר את זה כבר לפני שנתיים וחצי? שאני שמעתי באוזניים שלי? איחוד האמירויות, עם נפט. לפני שנתיים וחצי כבר יש להם שר בינה מלאכותית והוא הסביר לי את זה. ואנחנו עוד לא הבנו את זה כאן".
 
"עשיתי עכשיו הרצאה לילדים, קייטנה חינם לילדים שכל המטרה שלה היא פשוט להיכנס בנעליים של הממשלה ששכחה את העניין הזה ולהגיד לדור הצעיר וגם להורים שלהם את זה", הוסיף גלוברמן. "זה גם פוטנציאל מדהים, זה סופר מעניין, וזה גם ביטוח לכולנו מפני העתיד. אנחנו לא רוצים להישאר חסרי פרנסה, ויותר גרוע, חסרי משמעות".  

הבן שלי משתמש בזה, לפחות אני רואה מצידו שהוא מבין שזה קיים – וזה יותר ממה שהילדים הגדולים שלי עושים – ז"א שיש פערים
"אני רוצה שתסתכלו רגע על הסמארטפון שלכם ותבינו איזה מהפכה עברתם בלב שלכם ובמוח שלכם. אם יש לי אינטרנט בכל מקום אז זה משנה את החיים בכל מקום. אנחנו היום בנקודה כזאת בהיסטוריה שבה אני לא רוצה עדיין לקבל רפואה רק ממכונה, כי אני רוצה את הבן אדם בעסק, אבל אני לא רוצה לדבר רק עם בן אדם, ואני רוצה לדבר עם רופא ושהוא ידבר עם הבינה המלאכותית, היא יודעת יותר טוב ממנו במובנים מסוימים. אז אני רוצה את החיבור בניהם, זה נכון גם להרבה דברים אחרים".
 
מתי נראה את ההרצאה שלך?
"בבית חיל האויר בהרצליה, ביום ראשון שישה באוגוסט בשמונה וצצי, אני מזמין את כולם".
 
סייעה בהכנת הכתבה: נויה חסון 103