בעיצומו של המאבק על הצופים והרייטינג עקב פיצול ערוץ 2, "קשת" השיקה לפני כמעט ארבעה חודשים את תכנית הריאליטי "נינג'ה ישראל" והצליחה לבלוט מעל כל המתחרים בנתוני רייטינג גבוהים, ואף לעקוף את התוכנית ששלטה עד אז ביד רמה בלוח בשידורים - "האח הגדול".

כשהטלוויזיה הישראלית מציינת שנה לעידן התלת ערוצי, המסך עמוס מאי פעם בתוכניות ריאליטי ונראה שהקהל כבר עייף מהן. על כך מצביע הכישלון המהדהד של "The Four", שעלתה ב"רשת" והגיעה לשפל של 4.5 אחוזי צפייה - הנתון הנמוך ביותר לריאליטי מזה עשור. 


באותם ימי שידור בדיוק, לעומת זאת, "נינג'ה ישראל" מצליחה לעבור כמעט מדי שבוע את רף 20 אחוזי הצפייה ויוצרת סביבה באזז תקשורתי אדיר. כדי לנסות להבין מה יש בריאליטי האתגרי שמדביק את הישראלים אל המסכים מדי שבוע, בחנו עם כמה מומחי טלוויזיה ותקשורת מהם המרכיבים הסודיים של שיקוי הרייטינג של "קשת".



"ישנן שתי סיבות עיקריות להצלחה של התכנית. הראשונה והברורה מכולן, היא שעל המסך נראים גברים ונשים אטרקטיביים, לבושים בביגוד מאוד מינימלי, נראים כמו טרזן. ניתן לומר שהמשיכה אל המשתתפים תורמת בהחלט למשיכה של התכנית", מסביר ד"ר אלכס קומן, מומחה למצוינות תפעולית, להב פיתוח מנהלים באונ' ת"א. "אך הסיבה המרכזית להצלחתה במדדי הרייטינג נעוצה בהיותה מעין תחרות ספורט. תחרויות ספורט נבדלות מתכניות טלוויזיה אחרות בחשיבות של המיידיות. כלומר - התחרות מעניינת בעודה מתרחשת, ומעניינת הרבה פחות לאחר מכן. בעוד בתכניות אחרות אנו עשויים לצפות כאשר הן מוקלטות, בנינג'ה ישראל נעדיף לצפות בשידור חי. הדבר משפיע על הרייטינג, שהוא המדד של הצופים בערוץ הליניארי ולא ב-V.O.D".

לדברי טום מודן, מורה וחוקר התקשורת מרשת תיכון גימנסיה, "אחרי שנים שהתרגלנו לצפות בתכניות ריאליטי שסיפקו לנו את דחף המציצנות וחשפו אותנו לתככים ומזימות, מריבות ודרמות, עלילות מסורבלות ופרטים אישיים מביכים, מגיעה למסך 'נינג'ה ישראל', נטולת מערכות יחסים מורכבות ומתמודדים מוחצנים שאנחנו יכולים לצחוק עליהם, להזדהות איתם או לדמוע מהם היישר מהספה. נינג'ה ישראל דווקא מספקת לנו את הדחף של גאווה לאומית, גאווה במדינה, בבנותיה ובבניה השרירים. אנחנו לא רק אומת הסייבר, אנחנו גם אומה של הנינג'ות. איזה כיף לדעת שכולם מסביב בכושר, ואם חס וחלילה יהיה צו השעה - מזל שכולם בכושר שיא".

ארץ ישראל היפה והשרירית

"התכנית מביאה איתה חדשנות לטלוויזיה הישראלית, סוף סוף אפשר לשבת בבית ולראות תכנית ריאליטי ישראלית שממלאת אותנו בגאווה". אומר מודן. "אנו מצדיעים לטובי בנינו שנאבקים, מזיעים ונלחמים כמו נינג'ות. אנחנו נהנים לראות אותם מצליחים -החיילים הקרביים, אנשי הספורט, מאמני ומאמנות הכושר והכוח - הם כולם דימוי של ארץ ישראל היפה והחזקה".



"הבסיס התחרותי המובהק והמרכזי בתוכנית גורם לצופה לחשוב שכמעט ואין אפשרות להפקה להשפיע על התוצאות". מסבירה יסמין ששון, דוקטורנטית למדעי התרבות, ומרצה לריאליטי בספיר. "הבסיס מזכיר 'קרב גלדיאטורים' או 'דו קרב' תחרותי של העולם העתיק, והתכנסות לצפייה. כמו כן, האתגר הפיזי עומד בבסיס המשיכה - יש בזה משהו ממכר, מלא באדרנלין. חווית הצפייה מזכירה את המתח בצפייה בכדורגל, כשכל פרק הוא סוג של 'אירוע מדיה', אולימפיאדה או מונדיאל".

החפצה גברית

"מזווית מגדרית נינג'ה ישראל עושה משחק מעניין", אומר מודן. "מצד אחד היא מבליטה את היופי, הגוף והחוזק הגברי - כמה סצנות של גברים ישראלים, שריריים מזיעים ורטובים ראיתם? אך מצד שני היא זונחת את הייצוג הסטריאוטיפי המיני של נשים בתכניות ריאליטי וחושפת ייצוג אחר של אישה ספורטיבית עצמאית וחזקה, זאת אולי התכנית היחידה בטלוויזיה הישראלית שעושה החפצה דווקא לגוף הגברי".

איך קורה שאסי עזר ורותם סלע תמיד זוכים לביקורות קוטלות, אומרים עליהם שהם מאוסים, ועדיין הם מביאים הצלחה לכל דבר שהם נוגעים בו?
קומן: "לאסי עזר ורותם סלע יש כשרון רב כמתווכים, ומעט מכל דבר אחר. כפי שבתכניות מסוג סיטקום מקובל להשמיע קהל צוחק כדי לסמן לצופים בבית שהייתה בדיחה, כך גם רותם ואסי מסמנים לנו מה להרגיש ומתי, בהתאם למתרחש על המרקע. חוץ מזה הם נאים לצפייה, ונטולי כל תוכן שעשוי לעורר מחלוקת או בכלל. הדבר הזה הופך אותם למושלמים לתפקיד המגישים בתכניות ריאליטי".

ששון: "העובדה כי עזר אינו מהסס לחשוף את היותו 'קלולס' בתחום, מאד עוזרת להורדת מה שנחשב 'מתנשא', ובכך חביב לצפייה. גם עצם העובדה כי למעשה עסקינן בספורט אתגרי מדליקה יותר, כי היא רחוקה מהעולם של השניים, ועל כן הם נחשפים בהיותם 'פחות כישרוניים' מהמשתתפים, והופכים בהתאמה להיות חביבים על הקהל משום שכעת - עזר וסלע כמוני".



"הבחירה בניב רסקין ורותם ישראל כשדרנים העניקה הילה מקצועית לתכנית ויצרה ז'אנר חדש לטלוויזיה הישראלית בדמות ריאליטי ספורט", מרחיב מודן. "החיבור הזה מעניק לתחרות ממד אמין יותר של ספורטיביות, כאילו זה תחום שהגיע היישר מהאולימפיאדה. כדמות סמכותית - אם ניב רסקין אמר שמישהו הוא נינג'ה, אז הבחור הזה בטוח נינג'ה".

איך אתם מסבירים את ההבדל בין ההצלחה האדירה של "נינג'ה" לבין הכישלון של "דה פור" שמשודרת מולה - ומקבלת רבע מהרייטינג.
"'דה פור' זה עוד מאותו הדבר. בכלכלה יש מונח שמדבר על עקומה לוגיסטית, במקרה של פורמט טלוויזיוני אפשר לדבר על התחלה רגועה יחסית, הצלחה ענקית, ולאחר מכן דעיכה. כך כל התכניות מסוג ה'כוכב נולד' שוקעות בימינו, לא רק בארץ אלא בעולם כולו. את אותו הדבר נתחיל לראות בקרוב גם עם תכניות הבישול, אשר כרגע נמצאות בשיאן. אל מול הפורמטים החוזרים על עצמם, נינג'ה ישראל מציעה פורמט חדש ומעניין שסוחף את המדינה".

"החדשות בנינג'ה היא המנצחת", מסכמת ששון. "לו אי פעם יהיו 'נינג'ה נולד' 'ארבעת הנינג'ות', 'נינג'ת כוכבים' ו'הנינג'ה הבא' – הפופולריות כמובן תרד".