רבות נאמר על העונה הנוכחית של "האח הגדול" שהייתה הפתעה גדולה ברייטינג, בזכותה אחרי תקופה ארוכה של הפסדים בפריים טיים, "רשת 13" חזרה לסדרה של ניצחונות על היריבה הגדולה והחזקה. רבים טענו שזו הייתה העונה האלימה ביותר של הפורמט מאז הגעתו לישראל, יש כאלו שהסבירו שהאח הלך רחוק השנה, ולא הדיח משתתפים גם בתקריות אלימות וגם באירוע הצדעה במועל יד. מנגד, קונפליקטים פוליטיים וחברתיים בסגנון שפרה-בובליל, דווקא לא היו קווי העלילה המרכזיים בעונה.

התוצאות חד משמעיות: זה הזוכה שלכם ב"אח הגדול"

בדקנו עם חוקרי טלוויזיה ותקשורת מה היה בעונה הנוכחית שהחזיר את הפורמט הוותיק להיות רלוונטי מתמיד.

"העונה הנוכחית זוכה להצלחה יחסית ומניבה נתוני רייטינג גבוהים", אומרת ד"ר עלינא ברנשטיין, מרצה בבית הספר לתקשורת במסלול האקדמי המכללה למנהל. "אני מניחה שבכל עונה יוצאים לדרך עם הכוונה להצליח. אף אחד אף פעם לא אמר 'יאללה, בוא נעשה עונה שמעט אנשים ירצו לצפות בה'. הפעם הצליח, אז מניחה שלא רק אנשי אקדמיה ומבקרי טלוויזיה מנסים להבין מה הסיבה שהפעם הייתה צפייה יותר גבוהה. חלק מהעניין הוא כמובן ההקשר, מה היה בטלוויזיה מול 'האח הגדול' בעיקר בהתחלה כש'תופסים' את הצופים. כנראה היה משהו ב'אח' העונה שמשך יותר. זה רלוונטי כי נתוני הרייטינג מראים שדווקא בשבוע לקראת הגמר התכנית הפסידה ל'הכוכב הבא'. כנראה בגלל האופן שבו מורחים את השבוע האחרון".

"ובכל זאת, למה זו עונה מצליחה שמעוררת גם הרבה מאוד שיח ברשתות החברתיות כולן, מה'פייסבוק' של 'הזקנים' ועד ה'טיק טוק' של הצעירים? ליהוק, ליהוק, ליהוק", מוסיפה ברנשטיין. "זו כנראה תמיד סיבה להצלחה של ריאליטי. לפעמים הוא ממש גאוני כמו ב'בואו לאכול איתי' - שאגב גם היה 'בית גידול' לכמה כוכבי ריאליטי כולל שרין מהעונה הנוכחית. אני כל כך משוכנעת שתמיד מנסים ללהק באופן, מגוון, מושך והכי מעניין אבל הפעם למרות טענות רבות למשל שכמעט כולם צעירים, שאין מישהו שנכנס עם איזו אג'נדה וכדומה הליהוק בסך הכל הוכיח את עצמו. כולל דמויות שממש מפלגות את הצופים לפי האהדה שלהם לדמויות שנמצאות משני צידי איזה מתרס דמיוני".

שחף וטליה באח הגדול (צילום: רשת 13)

"מאז שהפורמט עבר לרשת 13 נאבקו למצוא לו ד.נ.א חדש. הם לא הצליחו לשחזר את ההצלחה של קשת בזמנו של יורם זק", אומרת נועה מזרחי, עורכת תוכן ומבקרת תרבות וטלוויזיה. "בעבר הפורמט הסתמך על דמויות עם עומק, עם אג'נדה ולטעמי עבדו הרבה יותר קשה על המצאת המשימות והשקיעו יותר. העונות של של רשת 13 הסתמכו בעיקר על הקונטרה שנותנים המתמודדים זה לזה לפי מאפיינים די שטחיים לטעמי, וככל שראו שזה לא עובד כל כך בעונות הקודמות רק חיפשו אנשים יותר ויותר קיצוניים באופיים".

"לעיתים אג'נדה קיצונית לאו דווקא מעידה על אופי ואישיות קיצונית", היא המשיכה", אך נראה שכאן רק הלכו והקצינו עם הדמויות עצמן. הסיפור כבר פחות משנה, האג'נדה פחות משנה. חיפשו את האנשים שימררו לאחרים את החיים ולא פעם גם בעונות קודמות ראינו שהמועמדים לא נבדקו בצורה מדוקדקת וחלקם היו מעורבים בפלילים". 

לא התנהגו בהתאם

נראה כי העונה האחרונה של "האח הגדול" העלתה את רף האלימות, וגם בהפקה מיאנו להוציא מהבית מתמודדים שנהגו באגרסיביות. "אלימות לרוב מילולית ופה ושם גבול פיזית (ד"ש לוואזה) כנראה מושכת צפייה וזה מתרחש בכמה רבדים, מצד אחד האלימות מלבה הרבה יצרים גם בחוץ וככל שיש שיח לוהט ברשתות החברתיות הצפייה רק מרוויחה מזה", מוסיפה ברנשטיין.

"זאת אומרת דווקא המחאה נגד האלימות באופן פרדוקסלי כנראה מובילה לצפייה יותר מסורה ומעורבת רגשית. האלימות המילולית בוודאי יותר קיצונית בעונה הנוכחית וזה כנראה מעורר עניין וכאמור גם אם חלק מהשיח הוא ביקורת על האלימות היא מעוררת עניין. לפעמים אפילו נראה שב'אח הגדול' אולי מזהירים את הדיירים מלהיות אלימים אבל מייצרים עבורם מצבים שמלבים אותה כי כשיש תכנים כאלה יש צפייה. כל האמריות שהיו בחלק מהדיונים שצריך להחרים את 'האח' בגלל האלימות ממש לא השיגו מטרה כזו. כאמור, אפילו להפך", אמרה.

"לא יכולה לשמוע את הצרחות": הרוחות בבית "האח הגדול" מתלהטות (צילום: רשת 13)

"רשת 13 ניסו לשמור על הפורמט חי בכל מחיר", מוסיפה מזרחי. "בתכניות הריאליטי של ארה"ב כבר מזמן נפרצו הגבולות בכל הקשור לאלימות, מין ומוסר. אך נראה שבישראל עוד היו גבולות שלא רצינו שיחצו וכעת אין דרך להשיב את הנעשה. קהל הצופים לא איחר למחות על כך ברשתות החברתיות".

היא הוסיפה: "הצופים הזדעזעו מרמת האלימות המילולית והפיזית ומאידך תכנית עם כל כך הרבה כוח וכסף הבינה שככל שאנשים דווקא יתרעמו על המצב היא תרוויח מזה רק יותר. וכך נוצר מצב שהצופים הזועמים שירתו את המצב וציפו שמשהו ישתנה על המסך אך בעצם העצימו רק יותר ויותר את מכונת הרייטינג הזאת. וגם מנהלי התכנית והערוץ ראו כנראה שהם רק צוברים כח ולא משנה עד כמה חמור יהיה מה שישודר לצופים אין שום דרך לעצור את זה. אז למה להם בעצם?". 

"העונה לימדה אותנו שגם מדברים רעים שמשודרים על המסך ניתן ללמוד על ערכי מוסר ולהעלות שיח חברתי רחב וראוי, אך תמיד יהיו גם אלה מהצד השני שבהם טמונים כבר זרעי האלימות ורק מוצאים בכך סיבה לגיטימית לנהוג באלימות שעד כה היתה קוד חברתי פסול", מוסיפה מזרחי. "ישנם כאלה שאפילו מהללים רגע לפני הגמר דמויות שהיו מאוד אלימות בבית ומוצאים סיבות בטיעונים כאלה ואחרים שיש בהם גם הרבה אנושיות. אך אנחנו לא רוצים לקבל אנושיות כתירוץ להתנהגות אלימה".

הריב בין בר לנתנאל בבית "האח הגדול" (צילום: רשת 13)

"האח הגדול הפך השנה עונה אלימה ללגיטימית. כל אדם יכול למצוא בעצמו רגעי כעס ושפל ומכאן יש גם קהל שמזדהה עם רגעים כאלה", מסכמת מזרחי. "אך האם במינון כזה זה אכן לגיטימי והאם ילמדו את הלקח לעונה הבאה, או שמא ישתמשו בכוח הזה להעצמת מכונת הרייטינג ודריסת הקודים החברתיים הקיימים. נחיה ונראה".

"בנוסף אני חושבת שהעונה במתכוון או לא במתכוון הצליחה לגעת באוכלוסיה יותר רחבה כאשר הנושא המדובר הוא בריונות ואלימות בשנים האחרונות זה נהיה הרבה יותר נפוץ ונפיץ וכולם מרגישים נגיעה לדבר כזה, להבדיל מעונות עם אג'נדות שלא כולם מתחברים ואתה צריך לעשות ליהוק כל כך נכון כדי להגיע לכל הצופים כדי שכל אחד ימצא עצמו במישהו. בעונה כזאת שיש תמיד חלש מול חזק באופן כל כך מובהק זה שיח שכולם מתחברים אליו. וברגע שההפקה טעמה מפרי עץ הדעת, היא השתכרה מההצלחה שהגיעה גם אליה כנראה בהפתעה", הוסיפה מזרחי.

אהבה בשביל המצלמה

מנגד, נראה שהעונת 2022 הביאה למסך גם מנה גדושה של רומנטיקה, כשחלקים גדולים במיוחד מהפרקים הוקדשו לאהבות שנרקמו בבית. "קווי עלילה רומנטיים אלה כנראה מושכים מאוד את הצופים והעונה היו כאלה בשפע", אומרת ברנשטיין. 

"נראה היה ש'האח הגדול' לפרקים הופך להיות 'חתומני' בבית הסגור (שלא לומר במוסד הסגור)", מוסיפה ברנשטיין. "זה אמנם מעניין שככל שהריאליטי הופך להיות שקוף יותר לחלק ניכר מהצופים וככל שהמשתתפים בו מודעים מאוד למה מצופה מהם ולכן אולי מייצרים קווי עלילה רומנטיים, לפעמים לא ממש צפויים, לא לגמרי אותנטיים עדיין נראה שזה מעניין את הצופים".

האם טליה נפרדה משחף? (צילום: רשת 13)

המוכר והאהוב

"האח הגדול לכאורה לא שינה דבר בפורמט שלו", אומר ד"ר מתן אהרוני, מבית הספר לתקשורת באוניברסיטת אריאל. "אותן משימות שהן פרסומות, אותם משחקי קבוצה מביישים ולוחצים, תקציבי מזון מאתגרים, אותן דמויות על פי אותה סכמה של אתניות, מיניות ומגדר ומעמד, ואותן אינטריגות של ריבים מטופשים על עניינים זניחים, שמתרחשים בסיר לחץ המורכב משעמום מוחץ בבית סגור. אז מה כן מביא את התוכנית להצלחה מבחינת אחוזי צפייה? כאן טמון האקס פקטור, שלא בטוח אם המפיקים עצמם יודעים אם ממש פיצחו". 

"לדעתי ראשון הגורמים הוא בדיוק זה - בשל ההיכרות המוקדמת עם אותן משימות", מוסיף אהרוני. "עם מחלוקות צפויות ודמויות מוכרות, שמייצגות משהו חברתי ותרבותי ידוע מראש, הצופים מרגישים בטוחים ושולטים בתכנים הכה מוכרים. כלומר, אין פה מקום שיכול לבלבל או לאתגר את הצופים, אלא שוב מכניסים את הגלדיאטורים לכלוב ונותנים להם להילחם אחד בשני. הצופים כבר מכירים היטב את המשחק". 

דיירי האח הגדול צופים בפרומו לראיון של דיאן (מתוך ערוץ 26)

"וכאן נכנס מרכיב שני של ההצלחה: המלחמות האלה עוסקות בעניינים חברתיים ותרבותיים הרלוונטיים לחיים גם של הצופים", הוא ממשיך. "הם ממשיכים להעסיק את הצופים גם אחרי שנגמר הפרק - הוא מוביל לשיחות בין חברים ובני משפחה על שקרה: על הפרעות אכילה, על בגידות, על אכזבות, על קנאה וגם על חברות ותמיכה. כלומר, זו לא תוכנית שבה רק שרים או מבשלים, אלא היא רלוונטית ונוגעת בכל היבטי החיים. כבר היו חוקרים שציינו שמדובר בטלנובלה רק עם פחות טקסטים כתובים מראש, וכידוע, הרבה ישראלים אוהבים טלנובלות של החיים". 

"ויש עוד משתנה שלישי שמוביל להצלחה - למרות שהדמויות כבר צפויות, הפעם, לתחושתי, הסטריאוטיפים אתגרו את המקובל והביאו רוח חדשה בדמויות - דמויות של מיעוטים לאומיים, כמו ריוואה וקאזם, לא שיחקו ממש לסטריאוטיפ של הקורבן או עסקו בעניינים פוליטיים. הדוגמנית לא הייתה שקטה ונעימה" מסכם אהרוני. "לעומתה, ה'עממית' הייתה ממש שקטה, חביבה ונעימה (וזאת בניגוד לדמות ה'ערסית' שאוהבים לבקר, כמו הכלה החשופה שרקדה לצד עומר אדם בחתונתה וזכתה לביקורות ברשת). אלה הם המרכיבים שאיתם עושים עניין לצופים".

הצצה לפרק האח הגדול - באדיבות רשת 13

נראה כי בזכיינית "רשת 13" בהחלט יכולים לרשום הצלחה עם סיומה של עונה נצפית במיוחד, ואפילו מלהקי התוכנית לא יוכלו בהכרח להסביר מה עבד השנה בשיקוי האנושי שנמזג לבית בנווה אילן - והפך פורמט עייף לתוכנית הכי מדוברת על המסך. בבתי הספר לתקשורת אולי לא ממהרים להקדיש קורס מיוחד ל"עונת 2022 של 'האח הגדול'", אך בהחלט נראה שמשהו השתנה כאן, דברים הפכו לקיצוניים מתמיד, ונותר רק לחכות לעונת 2023 כדי לראות האם מדובר בהימור חד פעמי שהצליח או בחזרה רשמית של "האח" לראש טבלאות הרייטינג ולמעמד של מוביל שיח חברתי.