"ההתרסקות", ימי רביעי, סלקום TV

ב־4 באוקטובר 1992 המריא מטוס מטען של חברת אל־על מנמל התעופה סחיפהול שבהולנד לכיוון ישראל. על פי רשימת המטען, נשא המטוס בשמים, פרחים וחלקי מחשבים, ועל סיפונו היו שלושה אנשי צוות ועוד “טרמפיסטית" בדרכה חזרה לארץ.

מעט אחרי ההמראה חדלו שניים ממנועי המטוס לפעול - על פי חלק מהעדויות, למעשה השתחררו מחיבוריהם ונפלו אל הים מתחת, וזוהי דוגמה אחת לחילוקי הדעות הרבים שלא נפתרו עדיין, עשרות שנים לאחר האירוע הטרגי - והמטוס, שהכריז על מצב חירום, שב לכיוון שדה התעופה. הוא לא הגיע לשם. מעל אמסטרדם צלל המטוס לתוך רובע המגורים ביילמר והתרסק, והרג 43 איש - 39 דיירי השכונה והארבעה שהיו על סיפונו.

30 שנה בדיוק לאחר האסון עלתה בסלקום TV ובהולנד המיני־סדרה בת חמשת הפרקים “The crash" המתארת את האירוע, את ניסיונות הטיוח של ממשלת הולנד באשר לטיבו האמיתי של המטען שנשא בתוכו, ואת ניסיונות המוסד להפחיד את אלו שניסו לברר את האמת שמאחורי האירוע.

הסדרה מסופרת דרך עיניו של העיתונאי ההולנדי וינסנט דקר, שביחד עם עיתונאי מעיתון מתחרה ורופאה וטרינרית שהתגוררה בביילמר ואיבדה באסון את בן זוגה, חקרו בעקשנות באותם ימים מה באמת קרה - למרות הקשיים הגלויים והנסתרים שהעמידו בפניהם המוסדות השונים. מלכתחילה מצהיר יוצר הסדרה מייקל לינדרסט שהסדרה מתבססת על עירוב של עובדות ובדיה, אבל האצבע המאשימה מופנית בבירור אל הממסד ההולנדי והמוסד הישראלי.

לקח זמן - שנים - ואט־אט, בסיוע עיקשותם של העיתונאים ההולנדים, החלו העובדות האמיתיות לצאת לאור. הועילו גם, למרבה הצער, המחלות שפרצו בקרב האנשים שהתגוררו ברובע ביילמר והיו בסביבת הריסוק או אספו את שרידי המטוס לטובת החקירה: המטוס נשא בין השאר חומרים רדיואקטיביים רעילים שהיו מיועדים ככל הנראה למכון מחקר ישראלי, ואשר נוכחותם לא הופיעה ברשימת המטען.

עד היום לא לגמרי ברור מה נשאה בתוכה טיסת אל־על 1862 מסחיפהול לנתב"ג. בהולנד נצרב האסון כאבן דרך מזעזעת שכואבת לתושבי הארץ שם עד היום. בישראל למודת האסונות כמעט שאין זוכרים אותו. הסרט עצמו אינו מהווה פנינה טלוויזיונית - התסריט והמשחק מיושנים, כאלה שכבר לא תפגשו כיום, אבל עלילת הסרט מצליחה בדרך כלל להתמודד עם אלה לא רע לגמרי. ואגב, האצבע המאשימה כלפי המוסד לא צריכה להדליק את חיישני האזהרה הצורחים מיד “אנטישמים! אנטישמים!": מה לעשות, לפעמים אנחנו לא הכי חמודים.

לראות או לוותר: לראות. סדרה שווה שמצליחה לנצח את מגרעותיה הגדולות לפעמים.