לממשלה חדשה שתקום, בכל הרכב שהוא, לא יהיו 100 ימי חסד. משבר פוליטי מתמשך וארבע מערכות בחירות בתוך שנתיים מעמידים לפתחה של הממשלה החדשה אין ספור אתגרים, משימות וקשיים - בכל תחום שרק אפשר לחשוב עליו.

המשימה הראשונה והדחופה תהיה, כמובן, להעביר את תקציב המדינה, אחרי שלוש שנים שהממשלה והמשק מתנהלים בלעדיו.

אל התקציב יצטרך להתלוות חוק הסדרים עב כרס, עם רפורמות בתחומים שונים, שאמורות להתניע מחדש את המשק. כל זאת על רקע גירעון עצום ואובדן הכנסות בשל משבר הקורונה, מבצע "שומר החומות" והמהומות בערים המעורבות.

הממשלה תידרש להזרים תקציבים ניכרים כדי ליצור מקומות עבודה חדשים ולהחזיר אל שוק התעסוקה מאות אלפי מובטלים או עובדים שיצאו לחל"ת, לשקם את מערכת הבריאות הקורסת, שטרם הספיקה להתאושש ממשבר הקורונה, ולהזרים תקציבי עתק למערכת החינוך לאחר כמעט שנה של למידה מרחוק.

אם תקום ממשלה של גוש השינוי, היא תצטרך לנווט בין הדרישות הקואליציוניות, השיגיוניות והגחמות של שבע מפלגות, שכל אחת מהן תרצה להטביע חותם ולקדם משהו משלל ההבטחות שהרעיפה על בוחריה.

גם להישענות על רע"ם או על חלק מהרשימה המשותפת יהיה מחיר, בדמות הזרמת מיליארדים לטובת המגזר הערבי, שסבל לאורך עשרות שנים מקיפוח מתמשך כמעט בכל התחומים.

המשימה הראשונה במעלה תהיה להילחם בפשיעה הגואה ולהחזיר את החוק והסדר לערים המעורבות. כדי לעשות זאת יהיה צורך להגדיל מאוד את תקציב המשרד לביטחון הפנים, כדי לאפשר למשטרה לגייס עוד כ־5,000 שוטרים ולהקים עוד עשרות פלוגות מג"ב, כפי שהציע לאחרונה השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה.

וזה עוד לפני שהגענו בכלל לתקציב הביטחון והדרישות של צה"ל בתחומי חידוש המלאים, ההצטיידות והמוכנות לסבבי מלחמה נוספים בכמה גזרות. אחד מלקחי הסבב האחרון הוא הצורך הדחוף במיגון העורף, בעיקר באשקלון, אבל גם בצפון הארץ, וזו משימה הכרוכה בעלויות אדירות.

שר האוצר החדש יצטרך לשבור את הראש מהיכן להשיג את המימון לנוכח הגירעון התקציבי הענק וריבוי הצרכים והמשימות וייתכן שלא יהיה מנוס מהטלת מסים חדשים וקיצוץ רוחבי בשירותים, כולל קיצוץ שכר במגזר הציבורי.

הממשלה החדשה תידרש לטפל גם בתשתית התחבורתית המתקשה לעמוד בעומס הפקקים, בעיבוי מערך הרכבות והתחבורה הציבורית ובשיקום ענף התיירות, שקרס לחלוטין בתקופת הקורונה, ולהתמודד עם מחירי הדיור המאמירים.

מעבר לסוגיות הכלכליות והביטחוניות, בפני הממשלה החדשה תעמוד משימה דחופה של ריפוי השבר הפנימי בחברה הישראלית ושיקום האמון במדינה ובמוסדותיה.

בזירה הבינלאומית תעמוד הממשלה החדשה, אם מימין ואם משמאל, אל מול מציאות מדינית חדשה: ממשל ביידן בארה"ב, המנהל מגעים מתקדמים על חידוש הסכם הגרעין עם איראן, למורת רוחה של ישראל, וחזרת הנושא הפלסטיני וסוגיית פתרון שתי המדינות אל השולחן, לאחר שבתקופת ממשל טראמפ הם נדחקו לקרן זווית.

הממשלה תשאף מן הסתם לחדש את תהליך השלום של הסכמי אברהם עם מדינות ערביות נוספות ואולי תשקם את משרד החוץ, שהוחלש מאוד בשנים האחרונות.

תנאי בסיסי לניסיון להתמודד עם ריבוי המשימות האלה הוא בראש ובראשונה יציבות פוליטית והסרת האיום של בחירות חדשות בכל שני וחמישי.