בשתי המפלגות החרדיות־אשכנזיות, דגל התורה ואגודת ישראל, נמשך הוויכוח החריף, שמונע איחוד של שתי הרשימות. הסיבה הפורמלית היא המחלוקת סביב השינויים בתוכנית הלימודית של מוסדות חסידות בעלז : החרדים הליטאים מתנגדים לשילוב לימודי ליבה בבתי הספר לבנים של בעלז, וטוענים כי מדובר בכניעה לממשלה ולמשרד החינוך וכי זו "מכירת ערכים תמורת תקציבים".

מקורב לשעבר לנתניהו: "אם אין לו 61 - המרד בתוך הגוש יתחיל" 

פעילי ימין נגד בן גביר: "שינה את אמונתו, לא הכל סביב אם נתניהו יזמין לבריכה"
 

עם זאת, ברקע נמשכת המחלוקת הפוליטית הגדולה. יו"ר דגל התורה משה גפני מבקש להוביל את הרשימה, בעוד היו"ר החדש של אגודת ישראל יצחק גולדקנופף טוען כי לפי ההסכם בין שתי הרשימות - הפעם הוא יהיה זה שיעמוד בראש. בעוד שתי הרשימות לא מסוגלות לפתור את המחלוקת ולפי שעה מצהירות כל אחת על ריצתה העצמאית, בלשכת יו"ר הליכוד בנימין נתניהו גובר החשש שהפיצול בקרב החרדים־אשכנזים יסכן את המאמצים של "גוש נתניהו" לקבל 61 מנדטים.

לפי גורמים חרדיים, השבוע נפגש נתניהו עם מוטי פלאי, נינו של הרב אדלשטיין, המנהיג הרוחני של דגל התורה. לפי אותם גורמים, בפגישה נאמר בין היתר כי מכיוון שראש המחנה הממלכתי, שר הביטחון בני גנץ, טוען שהוא יכול להקים ממשלה עם נציגים חרדים, יש להוציא מכתב ברור - אולי ברמה של קריאה רבנית - ובו יובהר כי חובה על מפלגות החרדיות להישאר נאמנות לגוש הליכוד ולא להמליץ לנשיא על אף מועמד אחר. זאת, גם אם נתניהו לא יצליח להרכיב ממשלה. גורמים חרדים מעריכים כי על אף הגישה הזהירה והחשדנית של הרב אדלשטיין כלפי נתניהו, ובייחוד לגבי הצהרות נאמנות מכל סוג, קיימת סבירות גבוהה כי קריאה ללכת רק עם נתניהו בכל תסריט תפורסם בפורמט כזה או אחר.

משה גפני (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
משה גפני (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

במקביל, בליכוד עוקבים בדאגה אחרי הסקרים, המראים כי הבית היהודי והרוח הציונית לא עוברות את אחוז החסימה ועלולות לשרוף כ־3 מנדטים של מצביעי הימין. בליכוד סבורים כי אם בעוד שבוע מפלגתה של איילת שקד לא תתקרב ל־4 מנדטים - יש לפעול על מנת לגרום לה לפרוש מהמרוץ. במפלגת הבית היהודי מסרבים להתייאש וממשיכים לגבש רשימה. אחרי הרב חיים אמסלם, לאחרונה הצטרף למפלגה סא"ל (במיל') עו"ד מוריס הירש, והוא ישובץ לרשימת המפלגה לכנסת ה־25.

בתוך כך, אביר קארה, לשעבר חבר ימינה, מתכונן להכריז על ריצתו לכנסת ה־25 במסגרת החדשה. הוא אף הפיץ הזמנה לאירוע ההשקה שיתקיים ביום ראשון בירושלים. ל"מעריב" נודע כי קארה סיכם על ריצה משותפת עם גלעד אלפר, ראש מפלגת החופש. בינתיים נמשכת ההתכתשות בגוש המרכז־שמאל סביב שאלת האיחוד בין העבודה למרצ. היועץ המשפטי של העבודה שיגר השבוע מכתב התראה לפעילים חברתיים העומדים מאחורי קמפיין הקורא לאיחוד בין שתי המפלגות.

אתמול פרסמה יו”ר העבודה מרב מיכאלי התנצלות ואמרה: “חשוב לי להבהיר, מפלגת העבודה לא תבעה פעילות ופעילים חברתיים, ולעולם גם לא תתבע. ארגוני החברה האזרחית, הפעילות והפעילים, הם הבסיס של מצביעי המפלגה. מרגע שהובהר שהעומדים מאחורי הקמפיין הספציפי הזה הם פעילים חברתיים שחרדים לעתיד המדינה, הוריתי לבטל לאלתר את המכתב ולהודיע למכותבים שנפלה טעות. יתרה מזאת, אני וחברותיי שוחחנו אישית עם המכותבות והמכותבים והתנצלנו בפניהם. לשמחתי, הם קיבלו את ההתנצלות. יש לנו רק כבוד והערכה למי שהרבה בזכותם הצלחנו להחליף את נתניהו ולהקים את ממשלת השינוי".

מרב מיכאלי (צילום: מארק ישראל סלם)
מרב מיכאלי (צילום: מארק ישראל סלם)

"סיכמנו להמשיך לעבוד, בכל הכוח, כדי להגדיל את הגוש ולחזק אותו כדי שנוכל להקים עוד ממשלה, שתגן על המדינה ועל הדמוקרטיה שלנו ממי שמאיימים עליה", אמרה. את הקמפיין הקורא למיכאלי לחבור למרצ מובילים פעילים מרכזיים לשעבר בתנועות המחאה נגד יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו. אתמול הם שבו וקראו למפלגת העבודה "לשאת באחריות הלאומית ולשמור על גוש השינוי, כדי להבטיח את שלטונו. לצערנו, מפלגת העבודה בוחרת לשחק לידי הליכוד, שרוצים מחנה שינוי מפולג. בדרך הזאת נתניהו יהפוך לראש הממשלה ובן גביר לשר המשפטים".

במפלגה הגדולה בגוש, יש עתיד, החלו בקמפיין, שיהפוך לאינטנסיבי ככל שמתקרבים ל־1 בנובמבר. הקמפיין מתנהל בשני ראשים - קמפיין ראש הממשלה וקמפיין המפלגה. קמפיין ראש הממשלה מלווה את האירועים המרכזיים שבהם נוטל יאיר לפיד חלק, והוא בעל אופי ממלכתי יותר, בעוד קמפיין המפלגה אמור להיות יותר עוקצני ונשכני. בשלב זה הוחלט ביש עתיד "לא להתפוצץ" על מפלגת העבודה ומרצ, אך מהלך כזה צפוי לקרות בהמשך. ביש עתיד מדגישים כי הם שואפים לצמצם את הפער בינם לבין הליכוד, וגם להגדיל את המרחק בינם לבין המחנה הממלכתי. החלטה אסטרטגית שהתקבלה בקמפיין הבחירות של יש עתיד היא לא לתקוף את גנץ - כדי לא להפוך אותו למוקד לתשומת לב.

יש עתיד תציג את רשימתה לכנסת באירוע חגיגי ב־13 בספטמבר. מלבד מיכל שיר, שתשתלב בעשירייה השנייה, לא צפויות מהפכות גדולות ברשימת המפלגה לכנסת ה־25. באשר למגזר הערבי, היום תיערך ועידת תע”ל, שצפויה לבחור שוב את חברי הכנסת אחמד טיבי ואוסמה סעדי לעמוד בראשה. בשבת תתכנס ועידת בל”ד בבאקה אל־גרבייה כדי להכריע בשאלה האם תתמודד לבד בבחירות הקרובות או תחבור שוב למסגרת הרשימה המשותפת. זאת לאחר שאתמול דווח על פיצוץ במגעים בינה לבין חד”ש.

יאיר לפיד בישיבת סיעת יש עתיד (צילום: מרק ישראל סלם)
יאיר לפיד בישיבת סיעת יש עתיד (צילום: מרק ישראל סלם)

60 יום עד לבחירות לכנסת ה־25 - ובמפלגות השונות נערכים להגשת הרשימות לוועדת הבחירות המרכזית ב־14 וב־15 בספטמבר.
עד כה נטלו נציגים של 30 רשימות טופסי הרשמה ממשרדי ועדת הבחירות המרכזית בכנסת (בבחירות לכנסת ה־24 התמודדו 39 רשימות, מתוכן רק 13 עברו את אחוז החסימה). בין הרשימות שנציגיהם נטלו טפסים להרשמה נמצאות, מלבד המפלגות הגדולות, גם מפלגת הפיראטים, עלה ירוק, הגוש התנכ”י, מנהיגות חברתית, העצמאים החדשים-כח חזק, ישראל חופשית דמוקרטית בראשות אלי אבידר, המפלגה הכלכלית החדשה בראשות פרופ' ירון זליכה ועוד.

את הרישום אצל רשם המפלגות, בדרך להתמודדות לכנסת, השלימה מפלגת “צעירים בוערים", בראשות הדר מוכתר. מוכתר לא תוכל להתמודד לכנסת בשל גילה הצעיר, אך היא הודיעה כי רשימתה תכלול מועמדים - “נאמנים לי, ושאני יכולה לסמוך עליהם”. מפלגה נוספת בשלבי התארגנות היא מפלגת “כל אזרחיה־כול מוואטיניהא”, מפלגה יהודית־ערבית בהובלת יו”ר הכנסת לשעבר אברום בורג, פרופ' פייסל עזאיזה וח”כ לשעבר טאלב א־סאנע. המפלגה תערוך היום כנס יסוד בגבעת חביבה. בשלב זה עדיין לא ברור אם המפלגה תתמודד בבחירות הקרובות לכנסת.