ח"כ בצלאל סמוטריץ' וח"כ שמחה רוטמן הציגו היום (שלישי) את תוכנית "חוק וצדק" לתיקון מערכת המשפט של מפלגת הציונות הדתית. 

ישפיע על משפט נתניהו? הדרישות של סמוטריץ' לשינוי מערכת המשפט נחשפות

 

"אין לנו יכולת להתעלם מעוול שנעשה לגל הירש ואחרים שהמינוי שלהם סוכל מכיוון שהם לא באו טוב למישהו במערכת", אמר סמוטריץ' בפתח דבריו, "נעמוד על זה שהתיקונים הללו יתבצעו, תהיה דמוקרטיה שבה הרשויות עובדות בצורה מאוזנת אחת עם השנייה". בהמשך הסביר כי התוכנית תעסוק במערכות אכיפת החוק, במשרת היועמ"ש ובפרקליטות, ביצירת איזונים חדשים של המערכת המשפטית מול הכנסת והממשלה, חיזוק הפרדת הרשויות ושונות.

"נדרש ריסטרט ובנייה מחדש, לא תיקון קוסמטי. התוכנית הזאת היא המפתח לכל הערכים שהמחנה הלאומי ינסה לקדם בעתיד. אנחנו לא מתואמים עם אף אחד, זו התוכנית של הציונות הדתית, הבסיס לכל משא ומתן והסכמים קואליציוניים. התיקונים האלה לא יחולו על נתניהו. רק כדי לשלול את התירוץ שיודעים שאנחנו צודקים אבל רוצים לשמור על כוח של מערכת המשפט, זה לא יחול על נתניהו", הוסיף.

לדבריו, "המשפט הזה חושף את עוולות של המערכת, רמיסת חוקי ייסוד, סחיטת עדי מדינה וכו' - נתניהו יזוכה ולכן יש לנו אינטרס שהמשפט ימשך וזה מה מה שייתן לנו רוח גבית. הרבה שנים הימין היה פורמלית בשלטון. נתניהו לא יכול להוביל את זה אז אנחנו עושים את זה". כמו כן, פירט ואמר כי במפלגתו ידרשו לפצל את תפקיד היועץ המשפטי לממשלה

ח"כ רוטמן הוסיף: "אנחנו נמצאים בתקופה של הפללת הפוליטיקה. המשטרה אוספת על מי שמפקח עליה, התופעה הזאת ייחודית לישראל כי אין מי שיכול לטפל בסוגיה הזאת. התוכנית הזאת משמעותית נגד ראש הממשלה. היא מגנה על כל נבחר ציבור שרוצה לבחור בטובת האינטרסים של שולחיו, שלא יבוא איזה פקיד שיחליט להגיד נגדו כתב אישום על מילוא תפקידו".

מהליכוד נמסר: "ההצעות של סמוטריץ׳ בעניינים המשפטיים לא יחולו רטרואקטיבית ולא ישפיעו על ההליכים בעניין נתניהו שבלאו הכי קורסים בבית המשפט". 

בצלאל סמוטריץ', שמחה רוטמן (צילום: אבשלום ששוני)
בצלאל סמוטריץ', שמחה רוטמן (צילום: אבשלום ששוני)

במחנה הממלכתי תקפו: "סמוטריץ׳ ורוטמן הם יחידת החיסול של נתניהו"

סגן רה"מ ושר המשפטים גדעון סער, הגיב מצידו גם הוא בחשבון הטוויטר ‏שלו ורשם:

"שימו לב לשיטות ההונאה: 1. לא מתנערים מהתיקון  שמציע סמוטריץ׳ ולא שוללים אותו. כלומר: תומכים בו. 2. מתעלמים במתכוון מזה שחוק העונשין כבר קובע את התוצאה של מהלך חקיקתי כזה - ביטול האחריות הפלילית והפסקת ההליך המשפטי".

מהמחנה הממלכתי נמסר: "סמוטריץ׳ ורוטמן הם יחידת החיסול של נתניהו שמטרתה לפרק את מערכת המשפט ולהחריב את הדמוקרטיה. עכשיו הם רוצים לפרק גם את צבא הגנה לישראל. רק גנץ ימנע את סיוט נובמבר".

מטעם יש עתיד נמסר: "לאחר שהכריזו בן גביר המורשע בטרור וסמוטריץ' המשתמט שהם רוצים להוביל את המשטרה והצבא, עכשיו הם מצהירים בריש גלי על תוכניתם לביטול הפרדת הרשויות והחרבתה דה פקטו של הדמוקרטיה הישראלית. נתניהו מוכן למכור לקיצוניים את כל היסודות עליהם בנויה מדינת ישראל רק כי הוא רוצה להימלט מגזר הדין. רק יש עתיד גדולה תמנע הקמת ממשלה חשוכה וקיצונית של בן גביר סמוטריץ' וביבי".