האוכל היהודי הכשר מגיע למסעדות ומקומות אירוח בחברה הערבית. שלושה מקומות אירוח ביישובי אשכול בקעת בית הכרם שבמועצה האזורית משגב מציעים לאורחים יהודים אוכל כשר, עם תעודת כשרות של הרבנות.

"אמר שהאנושות מתחלקת לשניים": הקשר המפתיע בין משה שרת לשוקולד מריר
חג מתוק: מילקי מציגה הפתעה מיוחדת לרגל סוכות

"אחד מהתנאים לקבלת תעודת כשרות הוא שהמסעדה תהיה סגורה בשבת. גם היינו צריכים להשקיע בהחלפת הכלים ולעמוד בתנאים הנוספים לקבלת תעודת כשרות", מספר מחמוד דיאב, הבעלים של "טאבון סית" (מאכלי סבתא) במג'ד אל־כרום.

"אנחנו מציעים אוכל ערבי גלילי אותנטי מבית אמא וסבתא, שעובר מדור לדור. המאכלים המסורתיים הם מהטאבון ובאירוח בייתי", הוא מספר ומציג את המסעדה האותנטית שבקומת הקרקע. 

"האוכל מחבר ומאחד בין אנשים", מדגיש דיאב על רקע כדי חרס וכלים אותנטיים עתיקים המעטרים את המסעדה – "למבקרים, שמגיעים בקבוצות ולאחר הזמנה מראש, אנחנו גם מציעים מופע פולקלור. מי שמגיע לכאן זוכה לקבלת פנים אותנטית".

זיאד סוואעד מהכפר הבדואי סלמה מפעיל בחצר ביתו שבכפר שלמרגלות הר כמון אוהל אירוח בדואי מסורתי. "אנחנו מארחים קבוצות של מבוגרים ובני נוער יהודים מכל הארץ, שמזמינים מראש. יש כאן חוויה משולבת של ארוחה בייתית גלילית – בוקר, צהריים או ערב - וגם מציעים למי שמעוניין מופע פולקלור, סדנאות על התרבות והמורשת הבדואית וסיורי גששים בשטח", הוא מספר.

אירוח בדואי עם תעודת כשרות בכפר סלמה (צילום: משה כהן)
אירוח בדואי עם תעודת כשרות בכפר סלמה (צילום: משה כהן)

"מגיעים לכאן גם יהודים דתיים ועבורם החלטנו לקבל תעודת כשרות, רואים ביקושים גוברים לשילוב של המטבח האותנטי שלנו והכשר. אנחנו פונים לכולם. האוכל מקרב לבבות", מציין עוד סוואעד, שלפני שהקים את האוהל הבדואי המסורתי ועבר לתחום האירוח, עבד כמורה לעברית. 
אירוח בדואי נוסף עם תעודת כשרות של הרבנות הוא ב"אוהל אל־עיין" בכפר הבדואי כמאנה שבגליל התחתון.

"המטרה שלנו היא להנגיש את התיירות לקהלים נוספים. אשכול בית הכרם מאופיין בטבע מרהיב, קולונריה בלאדית מחומרי גלם מהגליל ומסורת קולינארית, ויש באזור עשרות מסעדות אותנטיות איכותיות עם שילוב של מטבחים", מסביר איתן עומר, מנהל חממת התיירות באשכול בית הכרם – "הוצאת תעודת הכשרות נועדה לשני קהלי יעד: לקהל הדתי והמסורתי שומר הכשרות, שמהווה למעלה מ־50% מהציבור היהודי, ולתיירות הממוסדת המאורגנת, באמצעות מוסדות, גופים ציבוריים וועדי עובדים".

גלי קדר, יועצת חממת תיירות מטעם משרד התיירות ובעלת ניסיון עשיר בתחום: "אנשים אוהבים קולינריה וטעמים אחרים", היא מציינת, "יש ביקושים לאוכל כשר ותעודת הכשרות מאפשרת למבקרים נוספים להגיע ולחוות את המטבח הערבי הגלילי האותנטי".

"אנחנו מוכרים כשר, אבל ללא תעודת כשרות, כי התנאי הוא לסגור בשבת ואז מגיעים אלינו לקוחות יהודים רבים", הסביר אחמד אסדי, הבעלים של "ממתקי הנסיכה" בכפר בענה – "בשבת מגיעים לקוחות רבים מכל הארץ".