הגיאורגים הם עם הידוע בשמחת חיים ובהכנסת אורחים, ויש האומרים שמי שלא ראה משתה גיאורגי (סופרה) לא ראה שמחה מימיו. אז הלכתי לראות.


הלוקיישן שנבחר: Supra, ביסטרו בר שנפתח לפני כשלושה חודשים בשדרות רוטשילד בתל אביב (במקום הבר האירי טמפל בר) ומציע אוכל מהמטבח הגיאורגי וממטבחים אחרים בחבל הקווקז. מקום שיתאים גם לארוחה, הופעה או מסיבה.



על המקום מנצחים אנשי הקולינריה דליה היילפרן ויורם סבי והמוזיקאי מיקי מיראל, הידוע בכינויו Tash Tash. הם בעלי קייטרינג גיאורגי כבר למעלה מ־30 שנה והוא פרפורמר היוצר בהשראת התרבות הגיאורגית. בין המנות המוגשות במקום: סיליודקה (הרינג כבוש, פלחי תפוחי אדמה, שמיר ובצל סגול), באדריג'אני (גלילי חציל במילוי ממרח אגוזים, שום, בצל וכוסברה), חצ'פורי אצ'רולי במילוי גבינה וביצת עין, צ'יביקורי בשר וחינקאלי גבינה. אבל אנחנו הרי הגענו בשביל האלכוהול.



לחובבי היין מובטחת הפתעה. התפריט כולל יינות, שהחך הישראלי עדיין לא מורגל אליהם, בעלי טעמים חזקים ומתוקים יותר מהיין שהתרגלנו אליו. תמצאו שם למשל את האלזאני, יין לבן חצי מתוק; קינזמרולי אולד טבליסי וחוואצ'קרה בבד, יינות אדומים חצי מתוק; ספרבי שאטו מוחרני, יין אדום יבש מבציר 2013, וגם צ'ה צ'ה, האלכוהול הגיאורגי המסורתי שעשוי מענבים שטעמו מזכיר את הגראפה. עבור מי שמתקשה להתרגל לטעמים חדשים, נספר שתפריט היינות כולל גם מותגים ישראליים, צרפתיים, ספרדיים ואיטלקיים.



הברמנים של סופרה השכילו לייצר קוקטיילים בעלי ניחוחות גיאורגים, כמו מוחיטו על בסיס צ'ה צ'ה עם פירות יער, לימונים, נענע ומי ורדים; פחביס נסחסנלי, קוקטייל עם זוברובקה, סירופ פסיפלורה, מונין קוקוס ומיץ תפוזים; והקוקטייל המעניין ביותר שנתקלתי בו לאחרונה: טרחון רויאל סמאש, שכולל הנסי, סירופ למון גראס, ג'ינג'ר אייל, טרגון ונענע. אז אם נמאס לכם מכל מותגי האלכוהול המוכרים, אם טחנתם את טרנד הקוקטיילים עד תום ואם את הבירה אתם מעדיפים לשתות מול הטלוויזיה בבית - לכו להתרענן במשתה גיאורגי צבעוני ומשמח.



SUPRA - Georgian Joy, שדרות רוטשילד 11, תל אביב, פתוח בכל יום מ–12:00



בר הקוקטיילים "הגסטבי". צילום: קובי שרביט
בר הקוקטיילים "הגסטבי". צילום: קובי שרביט



מהטבע לעיר


הטבע התעורר מתרדמת החורף והיינות של יקב ויתקין יחד איתו. כמדי שנה, גם השבוע, בשבת האחרונה שלפני פסח, תתקיים בחצר היקב חגיגת האביב המסורתית (16.4, החל מ־19:00, הכניסה חופשית). יינות היקב החדשים ייפתחו ויוגשו לטעימות בליווי כיבוד קל. יהיו שם קברנה פרנק 2013, קריניאן 2012, היינות הכשרים "מסע ישראלי לבן", "מסע ורוד" וגווירצטרמינר וגם יינות לאספנים טמפרניו 2012 וגראנש נואר 2014. באירוע תיערך גם מכירת יינות בהנחת חג מיוחדת ועוד הפתעות כמיטב המסורת.



וגם: פסטיבל ירושLIVE, שמתקיים בארנה ירושלים, מציע אף הוא חגיגה של טעמים ומוזיקה. על הבמה יעלה היום (רביעי) שלומי שבת, שיארח את יובל דיין ובחמישי ריטה תארח את אליעד נחום. מי שיגיע להופעות ייהנה מקוקטיילים של בר הקוקטיילים "הגטסבי" (החל מ־25 שקלים), כשכל אחד מהם מוקדש לשכונה אחרת בעיר הבירה. גם יקבי ירושלים יהיו שם ויציעו לבאי האירוע יינות מובחרים (החל מ־10 שקלים לכוס ו־35 שקלים לבקבוק).


יין יקב "ברקן". צילום: יח"צ
יין יקב "ברקן". צילום: יח"צ
תחת גפנם
יקבי ברקן משיקים בציר חדש לסדרת Assemblage: איתן, ריחן וצפית. זו הפעם החמישית שביקב משווקים את סדרת יינות האיכות הזו, המורכבת מבלנדים מקומיים, כאשר כל יין ייחודי בטעמו. שנת הבציר 2012 הייתה נהדרת לענבים. החורף הגשום ובעל מנות קור גבוהות מהרגיל הסתיים בהתעוררות גפנים נמרצת ובהבשלה אחידה בכרמים, עם סטיות תקן נמוכות בנתוני ההבשלה. אביב חם וקיץ בעל הבדלי טמפרטורות גבוהות בין יום ללילה הובילו לבציר שהתחיל בתחילת אוגוסט והסתיים יחסית מוקדם, לקראת סוף אוקטובר.



טעמנו את "ריחן", בלנד של קברנה סוביניון (52%), שיראז (23%), מרלו (21%) ופטי ורדו (4%), שהעניקו לו את הצבע האדום־בורדו עז. היין יושן במשך 12 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי, ובסיומן מודגשת הארומה הפירותית של שזיפים אדומים, תפוחים ותותי שדה בשלים, משולבים באופי ירקרק ועשבוני מרענן. טעימתו חשפה גוף בינוני ובעל טאנינים מורגשים אך קטיפתיים ורכים, שמשווים לו מבנה רך ונעים. טעמי הפירות האדומים־חמצמצים כגון דובדבנים, שזיפים ותותים בולטים ביותר. בשורה התחתונה: יין עשיר ומורכב, ועם זאת מרענן וקל לשתייה.