יום העצמאות, יום ההולדת של המדינה, מזוהה יותר מכל דגל שמתנוסס על המכונית או מטקס הדלקת המשואות עם כמויות הבשר, המנגלים והגחלים, ששוברים שיאים בכל שנה מחדש. ככה זה כשהמילה "עצמאות" הפכה לשם נרדף לבשר. אתם עוד מתפלאים? חלקכם כבר החלו לארגן את הפיקניק לחג, כאילו היה תוכנית צבאית חשובה: מה יהיה בתפריט השנה, מי תופס מקום בשש בבוקר ביער, מי מביא את המנגל ומי אחראי על הבשר. יש שיגידו שזאת תורה שלמה שצריך להתמקצע בה: לדעת כמה גחלים דרושים, כמה עשן, מהו גובה האש, עם איזה בשר מתחילים וכמה זמן בדיוק האוכל צריך להתמנגל לו.



אם עד לא מזמן היה עניין המנגל נחלתם הבלעדית של הגברים, התפנית המפתיעה והחדשה מגיעה מהצד הנשי. נשים רבות מגלות את להט הגחלים, הלהבות וכוח הבשר החרוך, ולא מפחדות לנפנף בגאון. אם תרצו - אין זו אגדה.



סיירנו ברחבי הארץ וגילינו מיהן הנשים שלא מפחדות מעשן ואש, כאלו ששרופות על בשר (ורצוי מדמם), ולאחרונה גם משתלטות על מלאכת הנפנוף וצליית הבשר.



דרכן אל המנגל משעשעת, והן כולן בלוגריות אוכל מצליחות המשתתפות במיזם הקולינרי החדש, המעניין ופורץ הדרך "FOODY", הכולל ערוץ טלוויזיה ואתר מתכונים ראשון וייחודי מסוגו, שבו מאוגדים אלפי מתכונים של אושיות האוכל הגדולות בארץ כמו ישראל אהרוני, קרין גורן, משה שגב, אבי לוי ועשרות בלוגרים מובילים כרחלי קרוט, עז תלם, אפרת ליכטנשטט, נטלי לוין ואלון שבו.



בת חן דיאמנט. צילום: יח"צ באדיבות "Foody"
בת חן דיאמנט. צילום: יח"צ באדיבות "Foody"



קרניבורית ממנגלת



הנשים שחולות על בשר, מתרגשות מסטייק מדמם, ובעיקר מנפנפות בגאווה ולא מתביישות בכך, הן יונית צוקרמן, בת־חן דיאמנט ורותם ליברזון. ישבנו עם השלוש לראיון בשרני אפוף עשן.



יונית צוקרמן, בת 41 מודיעין, נשואה ואמא לשניים, נחשבת למבשלת מרוקאית אסלית, דור שלישי לאמא ולסבתא בשלניות, שכל היום סבבו סביב האוכל. בעברה ניהלה במשך שנים מרפאת שיניים, אבל החליטה לנטוש את הקריירה ולהתעסק בתחום שהיא אוהבת באמת: בישול. הדרך להפוך לבלוגרית מובילה בתחום האוכל הייתה קצרה. צוקרמן חושפת את תחילת ההתמכרות שלה למנגל: "לפני שנתיים גיליתי את המנגל במסגרת שיתוף פעולה עם חברת מנגלים. הוזמנתי לסדנת מנגל, ומאז זה רומן גדול. את כל הסלטים שלי אני עושה על המנגל, והוא הפך להיות כמו גז בשבילי. האש הגלויה נותנת טעם מעולה ושונה. טעם של אש". מבחינתה, באירועים מיוחדים היא תבחר רק בארוחה בשרית, "בכל שנות חיי לא עשיתי ארוחת שישי חלבית", היא מעידה.



רותם ליברזון, נשואה ואם לשלושה מרמת אביב, היא בלוגרית אוכל, שבאמתחתה שני ספרי בישול. היא מתמחה בבישול פרסי, שעליו גדלה בבית ובוגרת ה־FCI, האקדמיה לבישול צרפתי בניו יורק. ליברזון נחשבת לאוהדת מנגל, ולדבריה: “אני מדליקה מנגל בשמחה בכל פעם שיש לי הזדמנות. יש לי בבית טאבון, ואני מדליקה אותו על בסיס יומי כמעט. אני אוהבת מאוד בשר, לא אחת מאלו שמנשנשות חסה. המבורגר טוב או מנת שווארמה זה אני".



בת־חן דיאמנט מעין ורד הפכה בגיל 22 את האהבה הגדולה שלה לבישול ולאפייה למקצוע. גם היא למדה ב־FCI, ועבדה במסעדות הניו יורקיות של שני שפים מפורסמים: דניאל בולו וז’אן ג’ורג’. דיאמנט עבדה גם במסעדת “מול ים" ובקייטרינג שהקימה. בארבע השנים האחרונות היא מעבירה סדנאות בישול ואפייה סביב הטאבון וסדנאות מוקפצים בווק. לדבריה, “אני קרניבורית בנשמה, ארוחה ללא בשר היא לא ארוחה בשבילי. בשר הכי מרגש אותי והכי טעים לי. אני מדליקה מנגל לפחות ארבע פעמים בשבוע ומכינה ארוחות צהריים למשפחה. בסופי השבוע הטאבון שלי עובד באופן קבוע - זה מתחיל בסדנאות שאני מלמדת ונמשך לארוחות משפחתיות. מבחינתי, בישול באש זו דרך חיים".



מדוע אתן אוהבות כל כך לבשל על אש גלויה?


דיאמנט: "בישול על אש גלויה עם גחלים לוחשות מוציא את המיטב מחומרי הגלם. החריכה של הבשר והדגים מושלמת, והטעם ייחודי מאוד. בעולם המודרני של היום אין כמו תחושה של לחזור למקורות הבישול של פעם".



יונית צוקרמן. צילום: יח"צ באדיבות "Foody"
יונית צוקרמן. צילום: יח"צ באדיבות "Foody"



ליברזון מחדדת: "אש גלויה זה כל הכיף, משהו בגחלים וברעש המתפצפץ, ובנתחי הבשר שנצלים מולי, אהוב עלי במיוחד". לדברי צוקרמן, "אני מדליקה את המנגל פעמיים בשבוע באופן קבוע. בשישי, לפני הבישולים של סוף השבוע, ובאמצע שבוע אני צולה בשר או עוף על האש".



איך מגיבים הגברים במשפחה כשאתן לוקחות את המושכות ומנפנפות במנגל?


צוקרמן: "בהתחלה בעלי עשה פרצופים ונעלב, כי כל החיים הוא היה אחראי על המנגל, אבל עם הזמן הוא התחיל להסתלבט ולהגיד שהפכתי לו את החיים לקלים יותר".



ליברזון: "כולם התרגלו. אין לאף אחד סיכוי לקחת ממני את המושכות".


דיאמנט: "אביחי, בעלי, הכי מפרגן לי. מאז שהכרנו הוא נותן לי את המושכות למנגל, והוא נהנה מהתוצאות. במשפחה המורחבת מחפשים הזדמנויות לאכול סביב המנגל. אחד הדברים הכי יפים בסדנאות שאני מעבירה הוא כאשר אני צולה סינטה על העצם או מוציאה שוק טלה מהטאבון, ופתאום כל הגברים מרימים גבה ומחייכים אלי".



מה מועדף עליכן לצלייה על האש?


דיאמנט: "שיפודי בשר אדום. את קונה נתח, חותכת לקוביות, משרה במרינדה ושמה על הגריל, הילדים שלי מחכים לזה. לאחרונה מככבים אצלי גם שיפודי אנטריקוט".


צוקרמן: "סטייקים, פרגיות, נקניקיית שבלול של כבד, טחול ממולא".



האם חוץ מבשר מככבים אצלכן חומרי גלם נוספים על המנגל?


דיאמנט מפתיעה: “שיפודי בצל, חצילים שרופים, קלחי תירס עם צ’ילי, דגים שלמים עטופים בנייר כסף, שיפודי ירקות עם זוקיני ופלפלים, עראייס, פיתה שרופה עם שום וזעתר טרי".



צוקרמן, שיש לה מתכון מנצח למטבוחה, חושפת: “המטבוחה הכי טעימה שיש היא זאת שאני מכינה על המנגל. מלבד בשר, אני חורכת גם פירות וירקות כמו אננס ובננות".



רותם ליברזון. צילום:  יח"צ באדיבות "Foody"
רותם ליברזון. צילום: יח"צ באדיבות "Foody"



מה יותר חשוב: טיב הבשר או דרך העשייה – בצלייה במנגל ולא בתנור?


ליברזון היא הראשונה שעונה: "הפרודוקטים הרבה יותר חשובים לי. אין טעם בבשר נחות שנצלה בצורה מושלמת".


דיאמנט: "אני פריקית של חומרי גלם. אני מסתובבת בכל הארץ כדי למצוא את חומרי הגלם הכי טובים. טיב הבשר הוא הכי חשוב לי. בסופו של דבר זה מה שאנחנו מכניסים לגוף שלנו".



צוקרמן מסכמת: "שילוב של שניהם יחד: מנגל עוצמתי וחומרי גלם איכותיים".



יש הטוענים שבשר הוא מאכל גברי מאוד, ולראיה - נשים יעדיפו להזמין בדייט הראשון סלט ולא המבורגר. מה דעתכן?


"הן מפסידות", צוקרמן חורצת בפסקנות. "יש משפט שאומר ששמנות מרוויחות יותר".



דיאמנט: "בדייט הראשון מזמינה דרינק, בדייט השני מזמינה סלט, בדייט השלישי אפשר להשתולל".


ליברזון: "מכבדת כל אחד על העדפותיו. את הטבעונים והצמחונים כמו את אוהבות הבשר".



מהי המנה הבשרית המנצחת שלכן?


ליברזון: "בדרך כלל טלה בשלל צורות - שוק, צוואר, צלעות עם המון תבלינים. בזמן האחרון התיבול ההודי מועדף עלי".



דיאמנט: "באופן קבוע אני צולה סינטה על הגריל, זו המנה שמככבת אצלי".


צוקרמן: "אסאדו עם ערמונים. כל שבוע. לא מוותרים לי".



מנגל ליום העצמאות. צילום: שני הלוי
מנגל ליום העצמאות. צילום: שני הלוי







בואו נבחן עד כמה אתן קרניבוריות. מהו המאכל הבשרי הכי טעים שאתן טסות לחו"ל רק בשבילו?


צוקרמן: "אני טסה לפחות פעמיים בשנה לאכול שווארמה באיסטנבול, במסעדה של נאסר ושל השף המחייך".



ליברזון: "סטייק ב'פיטר לוגר' בניו יורק, או ב'ל'אנטריקוט' בפריז".


דיאמנט: "צלעות ברוטב ברביקיו, כפי שרק האמריקאים יודעים להכין".



וכשאתן יוצאות עם החברות לבירה, תזמינו צ'יפס או כנפיים?


דיאמנט מתלוצצת: "אפשר גם וגם?".



צוקרמן: "פלטת מטוגנים זאת הבחירה שלי".


ליברזון: "כנפיים. הן פי אלף יותר טעימות".



רגע לפני שמכבים את האש ונפרדים, הן חולקות איתנו טיפ מנצח למנגל מושלם: ליברזון: "לשים את הבשר רק על גחלים לוחשות – אפורות - עם אש נמוכה ולא בוערות". דיאמנט: "חשוב לחמם טוב את המנגל ל־300 מעלות".