מה שעושה שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הוא שוד הקופה הציבורית. אם השיטה מוכרת, זה משום שלפני שנתיים הנהיג ויקטור אורבן, ראש ממשלת הונגריה, שמגדיר עצמו כמייסד "דמוקרטיה לא ליברלית, שמבוססת על יסודות לאומיים", שורה של חוקים ותקנות שנראה שיש אצלנו מי שמתקנא בהם. אורבן גורס שהליברליזם הוא "וירוס שמחליש מדינות", ולדעתו "מדינה לא ליברלית עדיין יכולה להיות דמוקרטית". בשנת 2018 חוקק אורבן חוקים שהעניקו הטבות מס לזוגות צעירים, מרביתם ממשפחות ברוכות ילדים. הצעד הזה גרם לעליית הפופולריות שלו.

סערת קרן הארנונה: מה משמעות ההצעה ועל מה המהומה?

נראה שאצלנו יש מי שמתקנאים באורבן, דוגלים באותה שיטה ומחקים אותה. מה שעושה סמוטריץ' נועד להחליש את השלטון המקומי ולהסיט את תקציבי הרשויות המקומיות לצורכי השלטון המרכזי. שר האוצר רוצה לקחת מכספי הארנונה ולהעביר אותם ליישובים חלשים כדי שיוכלו לבנות דירות לזוגות צעירים, ובכך להצטייר כמי שיפתור את בעיית הדיור, בעיקר עבור חרדים שאינם משרתים בצה"ל, ואינם נושאים בנטל.

החוק הוא ניסיון לתמרץ רשויות חלשות כדי שיאשרו בנייה למגורים. לרשויות המקומיות אין סיבה לבנות דירות למגורים משום שהכנסתן הגדולה היא מארנונה של שטחי מסחר. באוצר מבקשים להקים קרן, שאליה יועבר חלק מהארנונה העסקית של רשויות מקומיות חזקות לטובת רשויות מקומיות חלשות. לדעת שר האוצר, אם המהלך יצליח, יהיה לרשויות מקומיות חלשות עניין לבנות דירות במקום להשקיע באזורי תעשייה, מה שיגדיל את היצע הדירות ביישובים קטנים ומרוחקים. אם יתקבל החוק, ירוויחו מההצעה יישובים כמו קריית שמונה, הקריות, עפולה, צפת, רמלה, שדרות, חצור הגלילית ויישובים לא יהודיים כמו חורפיש, ירכא, מג'אר, ודליית אל־כרמל.

החוק מבקש לעודד יישובים כמו נתניה, שזוכה בהכנסות גדולות מארנונה בזכות אזור התעשייה הגדול שבשטחה, לבנות גם בתים לזוגות צעירים, כמו גם המועצה האזורית עמק חפר, שבבעלותה אזור תעשייה גדול שמכניס לקופתה מיליוני שקלים בכל שנה. זו הסיבה שראשי רשויות חזקות מתנגדים בתוקף להצעה, שעלולה לפגוע בהתנהלותן, בעיקר לקראת הבחירות לרשויות המקומיות. כמה מראשי המועצות גילו שבבחירות הקרובות צפויים להם מתמודדים חדשים, ולכן הם מפגינים התנגדות נחרצת, למרות שבכל שנות כהונתם הם גילו נמרצות קטנה יותר בכל מה שקשור לדאגה לתושביהם.

ראש מרכז השלטון המקומי חיים ביבס, מנהיג פרגמטי שלא תומך בקרן הארנונה, ניסה להוביל מהלך שיביא לפגיעה קטנה יותר ברשויות המקומיות. ביבס, פוליטיקאי משופשף, הגיע להבנות עם האוצר, אבל נאלץ לסגת, לאחר שהבין שראשי הרשויות מתנגדים בתוקף ומתכוונים להשבית את השלטון המקומי. ביבס מכיר טוב מרבים מראשי הרשויות את הדרך שבה יתנהל שר האוצר, בחסות הרוב בכנסת, שעשוי להעביר את החוק בעזרת הסיעות הדתיות שאותן ישרת החוק. ביבס התכוון להגיע להסכמות הגיוניות עם האוצר, אבל חזר בו לאחר שראשי רשויות רבות לא נטו לפשרה. ראש עיריית הרצליה משה פדלון שיגר מכתב לראש הממשלה, שבו הביע חשש שהחוק יגרום "לסירוב המוני" לשלם ארנונה. הוא כתב: "תעדוף תקציב ממשלתי יכול וצריך להינקט באמצעות כספי מס הכנסה, בעוד שתשלומי ארנונה נועדו אך ורק לטובתם של תושבי העיר".

אבל את סמוטריץ' מעניין בעיקר ציבור המצביעים שלו. בדרך כוחנית הוא עומד לבצע שינוי שלא יעודד בנייה ביישובים המרוחקים, אבל יפגע קשות ביישובים חזקים. זאת תהיה מלחמה קשה וממושכת, בין מי שמצטיירים כשודדי הקופה הציבורית לבין מי שמתכוונים למנוע זאת.