בתוך בליל הפרשנויות והאמירות של השבועיים האחרונים, מילה אחת כמעט שלא הושמעה: שלום. זוהי התפתחות מבורכת, אם יורשה לי לומר. לא כי השלום אינו יעד טוב וראוי (ודאי שכן), אלא שההימנעות מהדרישה לבואו "כבר עכשיו", או מחר־מחרתיים, מעידה על שינוי עמוק שחל בציבור הישראלי – אות להתבגרותו הפוליטית.

ביידן: "לא אזמין את נתניהו לבית הלבן בקרוב" - כך הגיב ראש הממשלה
ארה"ב במסר מפתיע: "סבורים שנתניהו יבקר בוושינגטון בשלב כזה או אחר" 

מי אינו זוכר את ההבטחות מימים עברו על ה"שלום" עם הפלסטינים הנמצא מעבר לפינה, ושינחת עלינו אם רק ננקוט צעדים רצויים אחדים? לא הייתה כמעט מפלגה בישראל – אם בימין ואם בשמאל – שלא הבטיחה שתשיג לנו אותו בדרך זו או אחרת. הפוליטיקאים סברו שללא מתן הבטחות לשלום, הם יאבדו בוחרים יקרים, כי הציבור כמהַּ לשלום ועל כן חובה למכור לו אותו. הם גם קיבלו כאקסיומה את הטענה שלב ה"סכסוך" עם הערבים הוא "הבעיה הפלסטינית", ועל כן שלום אזורי מותנה בפתרונה.

לא כן היום. אפילו מן השמאל הישראלי, וודאי מן המרכז, כמעט ואיננו שומעים בשנים האחרונות הבטחות על כך שיש בידם איזו נוסחת קסם – בצורת ויתור גואל זה או אחר שלנו – שתביא את השלום הנכסף עם הפלסטינים. הסיבה לכך כמובן היא מחיר הדמים שהציבור שילם על ניסיונות השווא שלהם להביאו – מאוסלו עד להתנתקות, ומן הוויתורים המפליגים המוצעים של אהוד ברק עד לאלה של אהוד אולמרט. במהלך השנים הארוכות הללו הייתה זו המציאות האכזרית (שכללה רק לאחרונה ירי של כ־1,500 טילים עלינו) שהחדירה בעם את ההבנה שהמנהיגים הפלסטינים אינם מעוניינים בשלום עמנו אלא בחיסולנו.

וכך, מנהיגי המרכז/שמאל שלנו – בני גנץ, יאיר לפיד ודומיהם – מבינים שהעם לא יאמין להבטחות השלום שלהם. גם אם הם מניחים (וזו אינה בהכרח הנחה מופרכת) שמצב של שלום כלשהו, או של אי־מלחמה, אינו בלתי אפשרי במועד עתידי בלתי ידוע (אף שיהיה זה מוגזם לסבור שחדרה בהם ההכרה שלא ויתורים טריטוריאליים הם שישיגוהו), הרי אותם מנהיגים כנראה אינם מאמינים עוד באפשרות מימושו בזמן הקרוב.

אלא מה? בסתירה לכך, דורשים מאיתנו מנהיגי המרכז/שמאל שנתחשב במידה המרבית ברצונו של הממשל האמריקאי. ורצונו זה מהו? ויתורים מפליגים מצדנו. בין שהאמריקאים מאמינים בכך שהללו באמת יביאו את ה"פתרון" לסכסוך עם הפלסטינים ובין שלא, הרי שדבר לא יזיזם מסברתם שהם "הכרחיים". האמריקאים יודעים שלדעתנו, הוויתורים האלה הם הרסניים לנו, אבל הדבר לא ימנע מהם ללחוץ עלינו במלוא הכוח לבצע אותם.

וכשיגיע הלחץ, האם מנהיגי השמאל והמרכז שלנו, אם יהיו בשלטון, יעמדו בו? האם יהיו מוכנים לעימות עם אמריקה בסוגיה זו? קשה לדמיין אדם כמו גנץ מנהל מערכה דיפלומטית וציבורית ענפה שתהיה מנוגדת לעמדת הממשל האמריקאי בנושא הפלסטיני, כמו גם בנושאים אחרים – ולו רק כי ירגיש חסר אונים וכישורים נוכח כל מה שכרוך בה. לא, הוא ייכנע ללחץ האמריקאי.

כניעה כזאת תהיה טעות מצד כל מנהיג, ותהיה זו טעות מצד הציבור לתמוך במנהיג כזה. גם יש לקוות שבשנת ה־75 לעצמאותנו, למד העם לדעת עוד משהו: שמדינת ישראל מצויה במצב שבו, גם מול לחץ בינלאומי כבד, היא מסוגלת לנקוט את הצעדים ההכרחיים לקיומה ולהצליח בהם – בין שהצעדים הללו ייעשו בתוך ארץ ישראל גופה, או 1,500 ק"מ מזרחה ממנה.