הקהילה היהודית בארה"ב, במיוחד הגדולה, המשפיעה והמובילה במטרופולין ניו יורק, מתמודדת עם אתגר מצפוני, נאבקת עם דילמה מוסרית שכמותם לא חוותה מזה שנים. איך מוכיחים ומזכירים לעצמם, איך מפגינים לעיני כל, איך מחזקים ומשמרים בגלוי את האהבה למדינת ישראל, הטבועה בלבם, בעת וכאשר ישראל אהובת נפשם נשלטת, מונהגת ומתנהלת בסתירה, בניגוד מתריס לאופי, לצביון ולאורח החיים הליברליים המתקדמים שהקהילה היהודית בארה"ב מפורסמת וגאה בהם.

איך מצפים שרי הממשלה להתקבל בזרועות פתוחות אצל יהודי ניו יורק? | שלמה שמיר

לא מדבר בויכוח ופולמוס בשיח הציבורי. האתגר הוא פרקטי, מעשי. ביום ראשון הקרוב מתקיים במנהטן מצעד ישראל, מצעד תמיכה, אהדה והזדהות עם ישראל. זהו אירוע המתקיים בניו יורק מזה 58 שנים ונחשב ומקובל כחשוב ומרכזי בחיי הקהילה. מצעד המפגין לא רק את האהבה והאהדה לישראל. מצעד שמשתתפים בו גורמים ונציגים מכל קשת המיגזרים החוגים והמחנות בקהילה שמצהיר על התלכדות הקהילה ואחדותה באהבה לישראל.

הממשלה הנוכחית איננה אהודה בקרב הרוב הגדול, המכריע והמוביל בקהילה בארה"ב. וזאת לשון המעטה. בכירים בקהילה, עסקנים ופעילים גם כאלו המזוהים וידועים כשייכים למחנה הימין, הביעו וביטאו את התנגדותם לממשלה הימנית-חרדית קיצונית בירושלים באופן חריף ובוטה. עובדה זאת לא היתה מקבלת ונקלעת לתחום של אתגר ודילמה לקהילה הגדולה בניו יורק  אלמלא יוזמה, כנראה בהשראת הממשלה, לשלוח לשגר למצעד  במנהטן קבוצה של שרים ושרות, יושבי ראש של ועדות כנסת,  שרובם ידועים, מזוהים לגנאי בקהילה כמי שאחראים למה שמוגדר בקרב בכירים בקהילה, "מדיניות אנטי דמוקרטית שמערערת את מעמדה של ישראל". 

אחדים מהבכירים פרסמו הודעות לעתונות שבהן הודיעו כי הם לא יכולים לתמוך בישראל "כל זמן שהממשלה שואפת ודוחפת למהפך המשפטי ולהשתלטות של המפלגות החרדיות". השרים וחברי הכנסת שצפויים לבקר בניו יורק הם אלו שמוציאים לרחוב קפלן בתל אביב מאות אלפי מפגינים מדי מוצאי שבת.

החדשות הטובות הן שמצעד התמיכה בישראל יתקיים ביום ראשון. הנשיא יצחק הרצוג פירסם סרטון שבו הסביר והדגיש את חשיבות המצעד בניו יורק שמוכיח לדבריו ש"ישראל ערבים זה לזה". קבוצה של רבנים אמריקאיים פירסמה מכתב מיוחד תחת הכותרת "חידוש התקוה" שבו הביעה את החשיבות של קיום המצעד "למרות ודוקא על רקע חילוקי הדעות וההשקפות הקיימים. כמו בעבר הקשר שלנו ליהדות והקשר בין יהודי ליהודי והקשר למדינת ישראל קיימים ואיתנים" .

גרשון טיילור מנכ'ל המועצה היהודית ליחסים קהילתיים (jcrc ) שמארגנת את המצעד אמר לי בשיחה "המצעד היה והינו אירוע מיוחד וייחודי שבמסגרתו הקהילה היהודית המגוונת מתאחדת למטרה אחת ויחידה, לצעודולהפגין תמיכה במדינה היהודית והדמוקרטית ישראל. אנחנו מעריכים את העובדה שיהודים בישראל ובעולם ממשיכים למחות בהתלהבות ונאמנות לדעותיהם ולהפגין את דאגתם מהכיוון שישראל צועדת בו לעתיד". טיילור, ציין כי "מארגני המצעד יקדמו בברכה משתתפים במצעד בעלי דעות והשקפות שונות במטרה להוכיח את אהבתם לישראל. המצעד מוכיח את מיגוון וקשת הדעות הקיימים בקרב יהודי אמריקה ומעניק ליהודים את ההזדמנות לחגוג את חיותה ומרצה של החברה בישראל". בשיחה עמו טיילור לא התעלם  מהאפשרות והסבירות שהשנה צפויים הפגנות וגילויי התנגדות למצעד. "המצעד השנה יהיה רועש ורעשני. כמו ודומה למה שקורה בציבור של יהודים ובישראל".

המצעד עצמו קרוב לודאי יתקיים ויעבור בלי הפרעות ושיבושים.  תצעד בו קבוצה שתייצג את ארגון "עמנו" שאושר לה לשאת כרזות שיצהירו על תמיכה בישראל דמוקרטית. שהותם ונוכחותם בניו יורק של שרים וראשי ועדות כנסת לא תעבור בשתיקה. צפויות לא פחות מ-8 הפגנות שייתקיימו ליד בתי מלון שבהם יתאכסנו השרים, וליד מקומות בהם אחדים מהם צפויים להופיע ולדבר. הפגנה צפויה ליד בית כנסת בניו ג'רסי בו צפוי להופיע שמחה רוטמן. כמו כן תתקיים הפגנה בכניסה לבית המלון הילטון בשעה שיתקיים בו כנס ערוץ 7. את ההפגנות יוזם ומארגן ארגון "אנקספטבל" -  שמנוהל על ידי קבוצה של ישראלים המתגוררים בארה'ב, בראשות אופיר גוטלזון. הארגון קיים בשבועות האחרונים מספר הפגנות מחאה נגד ממשלת נתניהו בניו יורק, בלוס אנג'לס ובושינגטון. בשיחה עמו סיפר אופיר כי אין שום כונה להפריע למצעד התמיכה בישראל המתקיים בשדרה החמישית.

לדבריו, הידיעה על הגעתם לניו יורק של שרים וחברי כנסת הידועים כגורמים מרכזיים הדוחפים את יוזמת המהפך המשפטי, "עוררה ישראלים רבים בארה"ב להביע את מחאתם ולהפגין את תמיכתם בדמוקרטיה בישראל". 

הארגון "אנקספטבל" גם יזם מכתב גלוי שנשלח והופץ בקרב מנהיגים ובכירים בקהילה. המכתב מגנה את ביקורם של השרים מממשלת נתניהו ודוחק בבכירים "לא לקבל ולא להיפגש עם מי שידועים כארכיטקטים וכתומכים הצעקניים של יוזמת המהפך המשפטי".

מצעד האהדה לישראל יתקיים ויעבור. גם ההפגנות נגד השרים שיבקרו בניו יורק יעברו. "מה שמטריד ומציק לי", אמר בשיחה עמו בכיר יהודי ותיק, ידוע ומוערך בניו יורק שכיהן שנים רבות בראש ארגון יהודי מרכזי "שהדילמה איך להשלים עם אהבה לישראל ועם קיומה של ממשלה קיצונית, מסוכנת ומפלגת כמו זאת הקיימת היום בישראל, תישאר איתנו עוד זמן".