זה לא קורה כל יום, וזה ראוי להערכה רבה. בימים האחרונים החליט מוסד אקדמי בישראל להסיר את שמו של אחד התורמים המרכזיים שלו. אוניברסיטת תל אביב החליטה להסיר, אחרי 50 שנה, את השם סאקלר מהפקולטה לרפואה, והיא עושה זאת בהסכמת משפחת סאקלר.

האם אפשר להתמכר לתרופות בגיל מבוגר? פרופ' קרסו משיב
תופעה מדאיגה: ישראל במקום הראשון בעולם בצריכת משככי כאבים נרקוטיים

האוניברסיטה לא הלכה עד הסוף, ובינתיים בחרה שלא להסיר את שמה של משפחת סאקלר גם מבניין הפקולטה למדעים מדויקים. ההחלטה להסיר את השם מהפקולטה לרפואה נעשתה לאחר משא ומתן ממושך ובהסכמת המשפחה. בכך הלכה אוניברסיטת תל אביב בדרכם של מוסדות אקדמיים נוספים בחו"ל, שנקטו צעד דומה.

משפחת סאקלר היא הבעלים והמנהלים של חברת "פרדו פארמה", יצרנית משכך הכאבים אוקסיקונטין. בשנים האחרונות נרשמה בארצות הברית תמותה מוגברת בעיקר אצל צעירים, בגלל עלייה תלולה בשימוש באופיואידים, משככי כאבים חזקים. בשנת 2015 מתו 33 אלף אמריקאים מהשימוש באופיואידים. מחקרים חדשים קשרו בין השימוש בהם ובין הפרעות שינה, ייצור הורמונים מופחת ושבירת מפרקי ירך. הטענה היא שרופאים רשמו אותם לחולים במשך שנים, ובכך סיכנו את חייהם.

מתברר שמאחורי מגיפת משככי הכאבים בארצות הברית ניצבת משפחה של מיליארדרים, שמאז דצמבר 1955 משווקת את התרופה אוקסיקונטין לחולי סרטן במצב סופני, ולא רק להם. החשש הוא שהשימוש בתרופה גרם למותם של לא פחות מחצי מיליון אמריקאים בשנים האחרונות. העיתונאי והסופר פטריק ראדן קיף, שפרסם ספר בשם "אימפריית הכאב", כותב בספרו שאישור התרופה על ידי מנהל התרופות בארצות הברית ארך רק 11 חודשים וארבעה ימים, וזאת בזכות מבצע מתוכנן, לדבריו, שניהלה משפחת סאקלר.

לטענת כותב הספר, צוות מטעמה סייע בניסוח חוות הדעת המקצועית שנוגעת לבטיחותה ויעילותה של התרופה. כאשר ה־FDA, מנהל התרופות בארצות הברית, אישר את התרופה לשימוש, הוא כתב בין השאר ש"עיכוב ספיגת התרופה במחזור הדם מקטין את הסכנה מפני התמכרות", מה שהתברר כבדיה. מעניין שאותו פקיד שהעניק את האישור המזורז לשימוש בתרופה - פרש מתפקידו ב־FDA כעבור שנה, לטובת משרה מתגמלת במיוחד ב"פרדו פארמה", שבבעלות משפחת סאקלר.

למשפחת המיליארדרים היה עניין להנציח את שמה לא רק בישראל, אלא גם בפקולטות לרפואה נוספות בעולם. ב־20 השנים האחרונות נתבעה החברה בכ־2,500 תביעות, ונפתחו נגדה הליכים ב־49 מתוך 50 מדינות בארצות הברית. לאוניברסיטת תל אביב קדמה אוניברסיטת טאפטס היוקרתית שבבוסטון, שהודיעה שתסיר את שמה של משפחת סאקלר מכל התוכניות שנתרמו לאוניברסיטה, לאחר שתלמידים בפקולטה הודיעו כי לא ייכנסו לבניין שכתוב עליו השם סאקלר. בכך הצטרפה אוניברסיטת טאפטס למוזיאון הלובר בפריז, הגוגנהיים בניו יורק ומוסדות נוספים שהסירו כל אזכור של משפחת המיליארדרים.

לא ברור מדוע אוניברסיטת תל אביב לא משלימה את המהלך ולא מוחקת את שמה של משפחת סאקלר גם מבניין הפקולטה למדעים מדויקים. מה שנכון לפקולטה לרפואה, נכון גם לפקולטה למדעים מדויקים. האוניברסיטה הודיעה כי מחיקת השם נעשתה בתיאום עם משפחת סאקלר, כדי להימנע מתביעות של משפחת המיליארדרים, שיש לה את כל האמצעים להפעיל את טובי הפרקליטים בעולם. נכון תעשה האוניברסיטה אם תפתח במשא ומתן נוסף עם משפחת סאקלר ותמחק את שמה של המשפחה מכל בנייני האוניברסיטה של תל אביב.