שני אירועים מדיניים משמעותיים בחזית הבינלאומית התקיימו בסוף השבוע ובשבוע שחלף. שני האירועים המדיניים היו מלכתחילה מנוגדים במטרותיהם, שונים והפוכים באופיים. הראשון, פגישת הפסגה שהתקיימה בשבוע שעבר ביוזמת נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בקמפ דיוויד.

לקראת משבר עם ארה"ב? דיווח: המהלך הדרמטי שמתכננת סין בקובה
"אסון בלתי נסבל": בכיר סיני מתייחס למלחמה אפשרית עם ארה"ב

השתתפו בה ארה"ב, יפן וקוריאה הדרומית – שלוש מדינות דמוקרטיות ויציבות. בנוסף התקיימה השבוע ביוהנסבורג פגישת הפסגה השנתית של ראשי המדינות החברות בקבוצת BRICS – ברזיל, רוסיה, הודו, סין ודרום אפריקה. אחדות מהמדינות המשתתפות בפסגה ביוהנסבורג ידועות במשטרן הסמכותי ובדיכוי מיעוטים.

"התקשורת במערב מתקשה להתמודד עם חדשות טובות", אמר בשיחה סגן ראש משלחת מערבית במרכז האו"ם בניו יורק. האיש, דיפלומט ותיק ומוערך, הביע מורת רוח ממה שהגדיר כ"התעלמות התקשורתית מהפסגה בקמפ דיוויד", שלדבריו "נושאת משמעויות חשובות והשפעה בתחום מאזן הכוחות בעולם". גם עמיתיו, ראשי משלחות מערביות באו"ם, הביעו שביעות רצון וסיפוק מקיומה של הפסגה.

"הסיכום שהושג בפגישה בקמפ דיוויד, על הקמת פורום משולש להתייעצויות בתגובה למשברים בדרום־מזרח אסיה ובאזורים אחרים בעולם, הוא מסר ובשורה ששלוש המעצמות הדמוקרטיות החשובות החליטו שהגיע הזמן לעשות סדר בתוהו ובוהו השולט בחלקים בעולם", אמר סגן ראש המשלחת. לא צריך היה להיות מומחה ופרשן כדי להבין שהוא מתכוון למלחמה המתמשכת באוקראינה, לטילים שרוסיה משגרת למטרות אזרחיות, וכמובן להתנהלות המתריסה והמתגרה של סין באזורים רגישים בעולם.

כותרת ראשית ב"ניו יורק טיימס" סיכמה את הפסגה בקמפ דיוויד בכותרת "ביידן מציג חזית אחידה עם מנהיגי קוריאה הדרומית ויפן – מול סין, קים וטראמפ". דווקא הנשיא ביידן הפגין איפוק בהגדרה שנתן לסיכום דיוני הפסגה בקמפ דיוויד. במסיבת עיתונאים משותפת עם עמיתו מסיאול יון סוק־יאול וראש ממשלת יפן פומיו קישידה, הצהיר ביידן כי הפסגה בקמפ דיוויד מסמנת "עידן חדש" ביחסים בין ארה"ב, קוריאה הדרומית ויפן. הוא שיבח את מנהיגי שתי המדינות, שביניהן שררה בעבר יריבות עמוקה, על "האומץ הפוליטי" שגילו בהגעתם לקמפ דיוויד. שלושת המנהיגים סיכמו כי יקיימו פגישת פסגה אחת לשנה.

נושא נוסף מאחד את שלושת המנהיגים, והוא החשש מפני שובו של דונלד טראמפ לבית הלבן. בעת כהונתו איים טראמפ לבטל את ברית ההגנה בין ארה"ב ליפן ולהסיג את כל החיילים האמריקאים המוצבים בקוריאה הדרומית. "הם לא שוכחים", נכתב ב"ניו יורק טיימס", "את היחסים הידידותיים החמים שטראמפ קיים עם שליט צפון קוריאה קים ג'ונג און, ואת העובדה שטראמפ נענה בזמנו לבקשתו של קים וביטל בשנה אחת את התרגילים המשותפים בין צבאותיהן של ארה"ב וקוריאה הדרומית". 

בהצהרת הסיכום של הפסגה בלטה באופן מודגש התייחסות תקיפה לסין. "נוכח הפעולות התוקפניות והמסוכנות האחרונות של סין לקידום תביעותיה הלא־חוקיות לאיים בים סין הדרומי, אנו מתנגדים נחרצות לכל ניסיון לשינוי הסטטוס קוו באגן האינדו־פסיפי", נאמר בהצהרה.

עם או בלי קשר, מיד לאחר שפורסם הסיכום שהושג בפסגה בין ארה"ב, יפן וקוריאה הדרומית, הודיעה סין על תמרונים צבאיים סמוך לטאיוואן - שבה סין איננה מכירה כמדינה עצמאית. לפסגה ביוהנסבורג לא הגיע נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. כמי שהוכרז על ידי בית הדין הבינלאומי כפושע מלחמה, פוטין מעדיף שלא לצאת מגבולות רוסיה מחשש שייעצר. בפסגה ביוהנסבורג משתתפות ארצות שסך כל אוכלוסייתן הוא 40% מאוכלוסיית העולם, אולם מצבן הכלכלי אינו מזהיר בעת הזו.

ולדימיר פוטין (צילום: Sputnik/Gavriil Grigorov/Kremlin via REUTERS)
ולדימיר פוטין (צילום: Sputnik/Gavriil Grigorov/Kremlin via REUTERS)

צמיחת המשק הסיני הואטה משמעותית, ולפי דיווח ב"ניו יורק טיימס", היחסים בין חמש המדינות החברות בקבוצה מתוחים. "כל אחת מהמדינות החברות בקבוצה חוששות אחת מרעותה, וכולן חוששות מסין", אמר סגן ראש משלחת מערבית באו"ם. מהדיווחים משתי הפסגות מתברר שהמזרח התיכון לא היה נושא לדיון ובכלל לא עניין את ראשי המדינות.

איראן כלל לא הוזכרה, לא כנושא נידון ולא כגורם מדאיג. להערכת דיפלומטים בניו יורק, מהסיכום עולה ששלוש הדמוקרטיות יקיימו מגעים והתייעצויות במטרה לעצב ולגבש מהלכים ותגובות מול מדינות שממשלותיהן ינהלו מדיניות פוגעת ומתריסה נגד דמוקרטיה וזכויות אדם.דיפלומטים סיכמו כי הפסגה בקמפ דיוויד גם הוכיחה שארה"ב בהנהגת ביידן מחזקת ומבצרת את מעמדה כמעצמת־על מובילה ומשפיעה.