לפני כשנה סיים ירון בלום את תפקידו כמתאם בעניין השבויים והנעדרים ומאז לא מונה מתאם חדש. ברצועה מחזיקים בגופות שני חללי צה"ל ובשני אזרחים ישראלים חיים. לפני כשבועיים פנו בכירים לשעבר במערכת הביטחון בתביעה למנות מתאם חדש.

אזהרה מפני מלחמה? "יש צונאמי של ניסיונות איראנים לבצע פעילות חבלנית עוינת"
מלחמה באופק? הרמטכ"ל: "עלינו להיות מוכנים מתמיד לעימות רב-זירתי"

על פי דוח מבקר המדינה מסתבר כי העסקת המתאם כפופה להסדר שאומר כי "המתאם יספק למשרד על פי דרישתו שירותי ייעוץ, לרבות ניהול משא ומתן וכל שירות נוסף שיידרש בנושא שבויים ונעדרים, ישמש נציג ומתאם מטעם ראש הממשלה בכל הנוגע לענייני שבויים ונעדרים וישתתף בשליחויות נקודתיות ובמפגשים, על פי בקשתו והנחייתו של ראש הממשלה".

על פי המבקר, בתקופת העסקתו של בלום, "שילם משרד ראש הממשלה בסך הכל בארבע שנים וחצי (מדצמבר 2017 עד מאי 2022) כ־2.74 מיליון שקלים, ובממוצע כ־50 אלף בחודש, וכי בחמש שנים התנהלו רק 17 דיונים על השבויים והנעדרים".

בלום פרש "בשל הדשדוש במגעים עם חמאס". מדובר בקשקוש שכן ה"דשדוש" קרה וקורה כיום עקב חוסר יכולתה של ממשלת ישראל להחליט בטענה כי "ישראל סירבה לקבל את התנאים שהציב ארגון הטרור". הממשלה, כמו קודמותיה, חוששת מתגובת הימין לכניעה ומתגובת מערכת הביטחון לגבי פוטנציאל הטרור של המשוחררים.

בין בלום ובין משפחתו של הדר גולדין שררה מתיחות והוריו התלוננו נגדו למבקר המדינה בטענה שאין לו אינטרס להשבת הבנים. המשפחה צודקת. הקאץ' הוא בכך שהמשפחה מסתייגת מהמחיר שהממשלה אמורה לשלם וכך העסק תקוע ותפקיד המתאם אכן מיותר.

ליאור לוטן, שהיה המתאם לפני בלום, טוען כי "דרך הפעולה הישראלית מול האויב בתחום זה אינה אפקטיבית. ישראל מצליחה להשיב את בניה רק כשהדבר מתאים לאויב ורק בתנאים ומחיר הנקבעים כמעט בלעדית על ידי האויב". אין טעות/הסתרה/חוסר הבנה גמור (מניח לקורא לבחור מה נוח לו) גדולה מזו באשר למשא ומתן על שבויים, חללים ונעדרים.

במרבית המקרים הצד השני מניח מיד את המחיר על השולחן בהנחה שישראל מוכנה לשלם כל מחיר וזה אכן מה שקורה במרבית המקרים (כ־30) של משא ומתן לשחרור שבויים ונעדרים. במרבית המקרים זוהי הממשלה שמעכבת את המשא ומתן ועוטפת אותו במעטה חשאיות שנועד למנוע מהציבור להבין שהאסטרטגיה היא למשוך זמן והטקטיקה היא למנוע כל דיון ציבורי בעניין המחיר. וזה בעצם תפקידו של המתאם.