נראה שהרבה מכם זיהו נכון, משהו עובר על ראש הממשלה שלנו. קיבלתי המון שאלות לגבי ההתנהגות שלו, הוא לא כתמול שלשום. הנאום שנתן לפני מספר ימים במסיבת העיתונאים שקיים עם יואב גלנט ובני גנץ חשף ביבי אחר. שפת גופו הייתה שונה, היהירות והזחיחות שמאפיינות אותו נעלמו.

מכונות לחימה: חמאס הראה לנו איך אדם יכול להפוך לחיה חסרת אנושיות
המסר הסמוי שעובר בסרטון החטופות שחמאס לא רוצה שתדעו

כשמנתחים שפת גוף, ישנו מושג שנקרא זליגה. שפת הגוף מתנהלת בשני רבדים, גלוי וסמוי. הגלוי קשור לניסיונות שלנו לנהל רושם. למשל, לגרום לאנשים לחשוב שאנחנו בטוחים בעצמנו, אף על פי שאין לנו מושג. הרובד הסמוי בא לידי ביטוי במיקרו־הבעות, שהן למעשה זליגה של התת־מודע. הזליגה אינה נשלטת ומשקפת את האופן שבו אנחנו מרגישים באמת. מיקרו הבעות יסגירו אותנו, במקרה שפינו ולבנו אינם שווים.
באותה מסיבת עיתונאים זו הייתה הפעם הראשונה שלא זיהיתי אצלו זליגה. הוא היה שפוף, שחוק, מרוקן, ולא ניכר הבדל בין מה שאמר לבין שפת גופו.

כשהוא אמר שהוא נלחם את מלחמת חייו, הוא באמת התכוון לזה. האירוע חדר אליו, והוא יעשה את הכל כדי לנצח, ולא כפי שניסו לרמוז - הוא לא ינסה למרוח את המלחמה כדי להתחמק מוועדת חקירה. ראינו התנהגות דומה אצל גולדה, שגם היא קיבלת סטירת לחי מצלצלת לאחר יום כיפור, ועם כל הכבוד הרב שיש לי לאישה הזו, היא הייתה זחוחה ובטוחה בעצמה לפני המלחמה.

התנצלות נדירה

נמשיך. בואו נדבר לרגע על הציוץ ההזוי שנשלח השבוע באחת לפנות בוקר ונמחק. רה"מ פרסם בטוויטר ובטלגרם הודעה ב־1:10 בלילה, שבה כתב: "בשום שלב לא ניתנה לי התרעה על כוונות מלחמה מצד החמאס. כל גורמי הביטחון, כולל ראש אמ"ן וראש השב"כ, העריכו שהוא מורתע". זמן לא רב לאחר מכן כתב: "טעיתי. דברים שאמרתי בעקבות מסיבת העיתונאים לא היו צריכים להיאמר ואני מתנצל על כך. אני נותן גיבוי מלא לכל ראשי זרועות הביטחון. אני מחזק את הרמטכ"ל ואת מפקדי וחיילי צה"ל שנמצאים בחזית ונלחמים על הבית. יחד ננצח".

שימו לב שזה מעולם, אבל מעולם, לא קרה. קחו לדוגמה את פיטורי גלנט לאחר שהשר קרא לעצור את חקיקת המהפכה המשפטית. הוא לא התחרט, לא התנצל אז ופשוט לא שלח לו מכתב פיטורים. התנצלות כל כך ברורה ואותנטית אינה התנהגות שמאפיינת את נתניהו.

השבוע בפתח ישיבת הממשלה אמר כי הוא נותן אמון מלא בהנהגה תחת הרמטכ"ל הרצי הלוי, ובנוסף אמר ליחידת הגדעונים של השב"כ: "השב"כ, תחת ראש השב"כ, עשו ועושים עבודה נסתרת גדולה מאוד, גם בשילוב זרועות הביטחון האחרים, וגם פעולה נסתרת שמצילה חיים כל הזמן״.

נתניהו, שאוהב לקחת את הקרדיט של ההצלחות לעצמו, הפעם לא עשה זאת. אם תחשבו על הקורונה, המסרים שהעביר לעם הם שהוא לבדו הציל את עם ישראל מהמשבר. לא היה קרדיט למשרד הבריאות, לפיקוד העורף, כלום. הוא היה לבדו שם.

אמפתיות אמינה
נראה שהאירוע חדר אליו. לנתניהו אישיות סמכותנית, הוא רואה דברים בשחור־לבן, טוב ורע. מי איתו ומי נגדו. לאנשים אלו לעתים יש רצון עז לשליטה ועשויים להפוך לסמכותניים יותר במהלך משבר. הם עשויים לתמוך באמצעים מחמירים יותר, הגבלות או ריכוזיות של כוח בתגובה לאיומים הנתפסים. אבל אנחנו לא רואים שזה המצב. בנוסף, אנשים סמכותניים רואים בביקורת איום והם לרוב עשויים להיות פחות סובלניים לגיוון המחשבות. ראינו שנתניהו ישב עם האלוף בדימוס יצחק בריק במשך שעות ונראה שהקשיב לדבריו, ומאז החלה המלחמה נועד עם שורה של בכירים שאינם בתפקיד רשמי, כדי לשמוע את עמדתם בנוגע להמשך הלחימה.

בנוסף, לאחר הפגישה של נתניהו עם נציגי משפחות החטופים בקריה בתל אביב, עם כל הכעס והתסכול הנוראי שהמשפחות נתונות בו בימינו, ככה הן סיכמו את הפגישה: ״ראש הממשלה הקשיב לדברינו, הבין את הנחישות שלנו, בני המשפחות, להיאבק. ראש הממשלה לקח לתשומת לבו, לא נפנף אותנו. הוא הטמיע את זה טוב טוב. הוא מבין".

בלי שהייתי בפגישה, זה ברור שאם זו הייתה התגובה של המשפחות, זה אומר שנתניהו הצליח להראות אמפתיה, הקשבה ובעיקר, וזו הנקודה המרכזית, נתניהו הצליח להראות למשפחות שבאמת אכפת לו. ואת זה לא ניתן לזייף. כדי להראות אכפתיות ושותפות גורל, צריך להתכוון לזה, צריך להקשיב לדבריהן, להתבטאויות שלהן, אף שהוא כבר יודע מה הן רוצות להגיד, וצריך לעשות זאת בסבלנות ובקשב. התגובה של המשפחות מראה שחל בו שינוי.

לבסוף, פרט שולי אבל משמעותי, שגם יכול לחשוף לנו מעט מנבכי לבו של ראש הממשלה, הוא שינוי הלבוש שלו. הלבוש שלנו מבטא את התחושות שלנו. ראש הממשלה נראה נוגה ושפוף, והלבוש שלו מבטא את תחושותיו, ולכן החליט לחרוג מהתלבושת הקבועה שלו, הכוללת חולצה לבנה, ז'קט מחויט שחור ועניבה צבעונית מתחלפת. הז'קט השחור אומנם נשאר, אך את החולצה הלבנה החליף בשחורה, בלי עניבה. לבחירות שלנו בענייני לבוש יש משמעות, גם אם היא לא מודעת. נתניהו חווה שינוי בסדרי העדיפויות, ומתוך ניתוח ההתנהגויות שלו אני לא חושבת שהמיקוד שלו כרגע זה שימור כוחו הפוליטי.

הכותבת היא חוקרת התנהגות בעידן הדיגיטלי, אוניברסיטת רייכמן, הרצליה
[email protected]