סג'עייה ממשיכה להיות זירת המלחמה הקשה והמרכזית ביותר – וחושפת לא מעט מנקודות התורפה של הפעילות, עם תוצאות קשות כפי שאירע באסון אתמול שהוביל לנפילת תשעה לוחמים.

בוקר כואב: עשרה לוחמי צה"ל נפלו בקרבות ברצועת עזה

סיוט של שעתיים וחשש לחטיפה: כל מה שאפשר לספר על האסון של גולני

האירוע הקשה לא התרחש בחזית הקרב וההתקדמות, אלא מהווה מאפיין מובהק של לחימת גרילה של חמאס. הכוח של גולני נקלע ל"שטח השמדה", גם בתוך מבנה שבו שהו מחבלים וגם ברחוב מול הכוח שהוזנק לשטח והגיע לחלץ. לאחר שארבעת הלוחמים הראשונים נפגעו התעורר חשש שהם נחטפו לתוך פיר מנהרה, ניהלו שלושה מג"דים ולוחמים רבים קרב קשה במשך כשעתיים וחצי, במהלכו נפלו חמישה לוחמים נוספים.

פעילות גולני בשג'עייה, דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)

תקרית שכזו חושפת את צה"ל לסיטואציה שבה הוא פגיע ביותר, והוא מאבד למעשה את יתרון הגודל והאיכות שלו. המטרה של צה"ל היא להימנע ככל האפשר ממצב של "קנה מול קנה", וההבנה היא שדווקא ככל שהפגיעה בחמאס מעמיקה והוא מאבד את היכולת שלו לפעול במסודר ועל פי תוכנית מול הכוחות המתקדמים, כך הוא נוטה לעבור ללוחמת גרילה מבוססת אירועים נקודתיים שמטרתם לזנב ולהפתיע את הלוחמים.

מבחינה מערכתית, סג'עייה היא שכונה צפופה וחשובה שיושבת ממש על הגדר עם ישראל, וההבנה היא שבניגוד למקומות אחרים ישראל חייבת "לסיים שם את העבודה" כדי להבטיח מציאות ביטחונית שונה בעוטף ביום שאחרי המלחמה. כרגע סג'עייה מאופיינת כולה כ"אזור טרור": ישראל הזהירה וקראה לכל האוכלוסייה לצאת ומבחינת צה"ל כל הנוכחים שנותרו הם מחבלי חמאס. 

הקושי בפעולה הוא שמדובר בשטח עירוני צפוף, עתיר בתשתיות טרור, שלא ניתן לטהר אותו לחלוטין רק מפעילות מהאוויר. פעולות השמדת המנהרות וביצוע ניסיון לאתר מידע על חטופים מחייבת פעילות קשה מהשטח, ואופן הפעלת האש מהאוויר נעשית משיקולים טקטיים ולא אסטרטגיים. במערכת הביטחון מדגישים שהפעלת חיל האוויר בזירה לא מושפעת כלל מלחצים מדיניים או חיצוניים, אך מאפייני הלחימה בשטח מקשים על הגעה לשליטה מבצעית באמצעות כוח אווירי בלבד.

הקרבות המתנהלים כעת בסג'עייה ובג'בלייה הסמוכה הם מהחשובים והמרכזיים ביותר במלחמה כולה. סביר להניח שגם בשלבים הבאים של המלחמה, שההערכה היא שיאופיינו בפשיטות נקודתיות ולא בפעילות רחבת היקף כפי שמתבצע כעת בצפון הרצועה ובאזור חאן יונס, צה"ל ימשיך להילחם שני מוקדי הטרור הללו, שהכנעתם היא קריטית לייצוב המציאות הביטחונית ביום שאחרי.

הפקת הלקחים הנדרשת והחשובה כעת מהאירוע הקשה של גולני היא כיצד הלוחמים יכולים להמשיך ולהעמיק את ההישג בחזית, אך באותו הזמן להימנע מחשיפה של כוח אחורי יותר למלכודות ולהפתעות של חוליות מחבלים, שמבקשות לזנב בכוחות ותוקפות אותם מקרוב באמצעות שימוש בירי נ"ט, צלפים וזירות מטענים. בצד זאת, בצה"ל מדגישים שגם אירועים קשים כאלו לא ישנו את לוחות הזמנים הצפויים להגעה לשליטה מבצעית מלאה בסג'עייה. בג'בלייה צה"ל כבר קרוב מאוד להשגה של המטרה הזו, אך ההערכה היא שבסג'עייה נכונו ללוחמים עוד מספר ימי לחימה עצימים ולא פשוטים. 

עם זאת, גם לאחר השגת שליטה מבצעית ההנחה היא שלחימת הגרילה של מחבלי חמאס שיישארו מבודדים בשטח תימשך. כבר בימים האחרונים מזהים בצה"ל שמאפייני הלחימה של חמאס מסודרים פחות ונקודתיים יותר, ובמקרים שבהם הכוחות מופתעים ונכנסים למארב התוצאה עלולה להיות קשה מאוד, כפי שאכן אירע.