התחושות עימן יצאתי מהסיור במנהרת חמאס הענקית שנחשפה בצפון רצועת עזה מעורבות. מצד אחד, בניגוד לעבר הפעם לוחמי צה״ל ״נוגעים״ בחפירות בידיים ופוגעים באמת בתשתיות חמאס. מצד שני, זו תזכורת כואבת לחטא היוהרה של מבצע "שומר החומות" ב-2021.

המשפחה הגרמנית התנדבה בארץ כדי לכפר על פשעי הנאצים, הבן אוריה נפל בעזה
ירדן גת ששוחררה מהשבי חושפת: "השומרים ראו בי שלל"

שלושה חודשים לאחר סיום מבצע "שומר החומות" צייצתי ברשת X (לשעבר טוויטר) כי ״בשורה התחתונה, הישגי המבצע הוצגו באופן מופרז על ידי צה״ל (מטרו, אתרי יצור, חיסול  צמרת המחקר והפיתוח ועוד). יותר ויותר בכירים בצבא סבורים שחמאס מוכן לצאת לסיבוב נוסף״. 

אל תוך המנהרות (צילום :טל לב רם)

כבר אז רבים סברו שההישגים שהשיג צה״ל צריך שיוצגו ״כפי שהם, ללא פירוטכניקה״. המבצע של צה"ל להשמדת ״המטרו של חמאס בעזה״ לא השיג את התכלית המבצעית שלו ו״התנאים לביצועו לא הבשילו". מדובר היה במבצע אסטרטגי שתוכנן במשך שלוש שנים לפחות, אשר כלל תוכנית עם רעיון מבריק ומודיעין מרשים.

מח״ט צפונית, אל״ם חיים כהן מתוך המנהרה. קרדיט: דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)

הקצינים שדיברו איתי אז היו בכירים, אך הם היו בדעת מיעוט ולא מספיק בכירים כדי להשפיע על היערכות היתר המופרזת של הצמרת המדינית והצבאית שהשפיעו על גיבוש תמונת המצב וניתוח כוונות חמאס. "שומר החומות" והמנהרה שנחשפה כמוהם כאזהרה שזה לא יקרה לנו שוב גם במלחמה הנוכחית. 

סדנת חפירה של המנהרה (צילום: דובר צה''ל)
סדנת חפירה של המנהרה (צילום: דובר צה''ל)

התחושה בשטח היא שהפעם הצבא הרבה יותר מחובר לקרקע, צנוע ומבין שדרך ארוכה עוד לפנינו עד להשגת הישג משמעותי. אבל את הלקחים של "שומר החומות", פערי המודיעין ותקיפת המטרו אז, חובה לשים מול עניינו כל הזמן.