מה משותף למפכ”ל, רב־ניצב קובי שבתאי, ולנציבת שירות בתי הסוהר, רב־גונדר קטי פרי? שניהם רוצים בהארכת כהונתם. תקופת כהונתם של השניים אמורה להסתיים באמצע חודש ינואר בתום קדנציה של שלוש שנים, וכל הארכה מחייבת את החלטת הממשלה. עד לרגע זה לא קיבלו השניים הודעה מהשר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, על כוונתו להאריך או שלא להאריך את כהונתם. בשתי המערכות הביטחוניות הרגישות מתנהל מאבק סמוי וגלוי על שתי המשרות הבכירות.

באמצע המלחמה: נתניהו אסר על הגעת ראש המוסד לישיבות ביטחוניות | דיווח
נתניהו ל"וול סטריט ג'ורנל": אלו שלושת התנאים של ישראל לשלום בעזה

העיכוב בהחלטת השר פוגע במנהל התקין, משום שנדרשת חפיפה מסודרת בשני התפקידים, ופרק הזמן הקצר לא יאפשר זאת. הכרזה על מועמדים חדשים לתפקיד המפכ”ל ונציב שירות בתי הסוהר מחייבת את אישורה של הוועדה המייעצת למינוי בכירים בשירות הציבורי. עד למותו לפני כשנתיים, עמד בראש הוועדה שופט בית המשפט העליון ומבקר המדינה לשעבר אליעזר גולדברג. מאז לא מונה לו מחליף. על פי החוק צריך לאפשר לוועדה מספיק זמן לקבל התנגדויות מהציבור, שזה חלק חשוב בהליך מינוי בכירים בשירות הציבורי.

לא ברור אם השר בן גביר יבצע שוב מינויים זמניים. במשטרה רגילים לכך. ניצב בנצי סאו וניצב מוטי כהן היו במשך תקופה ארוכה ממלאי מקום המפכ”ל. תקופת כהונתו של כהן זכורה כתקופה של רפיסות מוחלטת של המשטרה, שלוותה בתככים פנימיים של ניצבים מכהנים ונציבים בדימוס, שראו עצמם מועמדים לתפקיד. בצה”ל מקפידים שלא לבצע מינויים זמניים, ולא מינו מעולם ממלא מקום זמני לרמטכ”ל. אין סיבה שלא ינהגו כך גם במשטרה. גם במוסד לא בוצעו מינויים של ראש הארגון לתקופות מעבר, וגם לא בשירות הביטחון הכללי.

בהסכם ממשלת חירום, שנחתם בין השרים גנץ ואיזנקוט לראש הממשלה, הוסכם שכל עוד השניים שותפים בממשלה בתקופת המלחמה, יוארכו המינויים הבכירים אוטומטית. מי שיצא נשכר מכך הוא נגיד בנק ישראל אמיר ירון, שתקופת כהונתו הוארכה לאחרונה. בן גביר טוען כי הסיכומים שנחתמו שנוגעים למשרדו אינם על דעתו ולא בהסכמתו, ולכן הוא לא מחויב להם. בתחילת השבוע הוא הודיע שבתוך שבועיים יקבל החלטה, ויחשוף את זהותם של שני בעלי התפקידים הבכירים שעליהם הוא אמור להמליץ בפני הממשלה.

המפכ”ל הנוכחי שבתאי ונציבת שירות בתי הסוהר פרי הודיעו בעבר יותר מפעם אחת שהם לא מעוניינים בהארכת כהונתם, ושינו את דעתם במפתיע לאחר מתקפת הטרור של חמאס. שבתאי הביע נכונות להמשיך בתפקידו, כנראה בעקבות השבחים שלהם זכתה משטרת ישראל באירועי ה־7 באוקטובר, ופרי צמצמה את חילוקי הדעות עם השר בן גביר במתן תנאי כליאה מינימליים לאסירים הביטחוניים.

בתחילת חודש דצמבר שלח בן גביר מכתב לנציבה פרי, ותבע ממנה להשמיש לאלתר תאי מאסר שנמצאים באגף תת־קרקעי בכלא ניצן. בן גביר כתב לנציבה שמדובר באגף שמאפשר כליאה בתנאים בסיסיים בלבד, אך תנאי הכליאה עומדים בהוראות והתקנות, ובעבר שוכנו בהם אסירים. בעבר היו הנחיותיו של בן גביר מלוות בוויכוחים עם הנציבה. הפעם ביצעה הנציבה את הוראת השר כלשונה ללא ויכוח.

בן גביר הבטיח שההחלטה שיקבל תהיה “החלטה טובה מאוד לעם ישראל”. בינתיים הוא מבשל את השניים על אש קטנה. ראוי היה שמבקר המדינה יבדוק בזמן אמת את התנהלותו של השר בעיקר בכל הקשור לשעון החול שהולך ואוזל, מה שלא יאפשר חפיפה בשני תפקידים מרכזיים, והיה ויחליט בן גביר שלא להאריך את כהונתם של המפכ”ל והנציבה.