זה שנים לא חוותה ארה"ב חג מולד שמח ונעים כמו בשבוע שעבר. "זה היה חג המולד הראשון זה שנים בלי מסיכות וללא חשש מקורונה", ציין פרשן בערוץ ציבורי בניו יורק. גם ראש השנה האזרחית שחל השבוע היה יום פגרה נעים.

לאחר פסק הדין בקולורדו: טראמפ מקבל חדשות טובות
"תמשיכו להפגין": יוסי כהן קרא לא להישמע לשרה נתניהו? | דיווח

כעת לאמריקאים ממתין הבוקר שאחרי חופשות החגים. השנה זהו "אחרי" מיוחד, עם תחילתו של השלב המעשי, הפעיל, של המרוץ לנשיאות 2024. הבחירות המוקדמות הראשונות של מרוץ המפלגה הרפובליקנית יתקיימו באיווה, הנחשבת מדינת מפתח, ב־15 בינואר.

אם תקופת החגים בלטה השנה לחיוב בהיעלמו של נגיף הקורונה, הרי שהמרוץ לבחירות הפעם סובל מנגיף מטריד ומאיים, דונלד טראמפ שמו. נוכחותו הבלתי נעימה, בלשון המעטה, במרוץ לנשיאות 2024 איננה חדשה. היא מגרה ומותחת את העצבים של מיליוני אמריקאים כבר שנים.

זו כבר לא רק התמודדות על מועמדות המפלגה לנשיאות. מדובר במאבק מסוכן ומאיים על החוק, המשפט והסדר בארצות הברית של אמריקה. הכוונה היא לפסיקת בית המשפט העליון של מדינת קולורדו, שלפני כשבועיים פסל את נשיא ארה"ב לשעבר מלהשתתף בבחירות בפריימריז במדינה.

ההחלטה החריגה מתבססת על סעיף 3 בתיקון ה־14 בחוקת ארה"ב, שקובע שכל מי שהשתתף במרד או בהתקוממות לא יוכל להיבחר שוב לתפקיד ציבורי. זהו סעיף שאושר בשנת 1868, עם תום מלחמת האזרחים, במטרה למנוע ממנהיגי הקונפדרציה המובסת לתפוס תפקידים ומשרות. כעת תפוח האדמה הלוהט הזה מוטל לפתחו של בית המשפט העליון בארה"ב.

הפסיקה בקולורדו חוללה רעידת אדמה בזירה הפנימית בארה"ב. לא רק משום שהיא תקדימית בקורות המרוצים לנשיאות. פסילת פוליטיקאי המתמודד על מועמדות מפלגתו לנשיאות, עוררה התנגדות וזעם במיוחד בקרב משפטנים ומומחים, שראו במהלך התערבות בוטה, פוגענית ומסוכנת לתהליך שהוא אחד מיסודות הדמוקרטיה בארה"ב – בחירות. במילים אחרות, מהלך המערער ומחבל בזכותו של האזרח לבחור ולקבוע את נציגיו במערכת השלטון.

האירוניה הגדולה היא שדווקא משפטנים ומומחים המזוהים כמתנגדיו החריפים ביותר של טראמפ, הם אלו שיצאו נגד הפסיקה של בית המשפט בקולורדו. "מבחינה משפטית, טראמפ הוא פושע במלוא המובן המקובל של המונח הזה. הוא הואשם והורשע ארבע פעמים בבתי משפט. מבחינה דמוקרטית, פסילתו מהתמודדות למועמדות היא פגיעה בשלטון העם, איום וסכנה למשטר מדיני שמעניק לאזרח זכות להבעת דעה חופשית", אמר פרשן ידוע ומוערך בוושינגטון.

גם בכירים רפובליקנים יצאו נגד ההחלטה המשפטית שפוסלת את טראמפ מלהתמודד לנשיאות. אבל מתגובותיהם משתמע כי הם יותר כועסים על עצם ההתערבות נגד פוליטיקאי רפובליקני מאשר על עצם הפגיעה בטראמפ.

הכל פתוח

מי שנראה לא כל כך מודאג מהחלטת בית המשפט בקולורדו הוא טראמפ עצמו. מה שחשוב לו כמתמודד במרוץ הרפובליקני זה להיות בחדשות, לככב בכותרות, להיות הנושא הראשון שפותח את מהדורות החדשות בערוצי הטלוויזיה.

אלא שמה שבאמת גורם לטראמפ לככב באמצעי התקשורת בארה"ב אינו הפסיקה נגדו בקולורדו. טראמפ השמיע לאחרונה התבטאויות גזעניות ושיווק הצהרות של גידופים נגד מהגרים ובני מיעוטים, שעיתונאים ופרשנים הגדירו כ"מבטאים נאציזם".

הנשיא ג'ו ביידן הגיב באופן חריף ביותר להצהרה לפני כחודש של טראמפ שבה כינה את יריביו הפוליטיים "שרצים". ביידן תקף את טראמפ כמי ש"מהדהד את הביטויים של הנאצים". עיתונאים נזכרו וציטטו דברים שאמרה פעם איוונה, אשתו הראשונה של טראמפ, שסיפרה כי "הוא שומר ליד מיטתו את ספרו של היטלר".

הסקרים שנערכו לאחרונה בקרב רפובליקנים מחמיאים לטראמפ. הוא מוביל על מתחריו לפריימריז ביותר מ־50%. בסקר אחד שנעשה לאחרונה, טראמפ מקבל את תמיכתם של 64% ממצביעי המפלגה הרפובליקנית ברחבי המדינה.

ניקי היילי, המתמודדת במרוץ הרפובליקני, משתרכת אחריו במקום השני עם 11%, ואחריה במקום השלישי מושל פלורידה רון דה־סנטיס עם 9%. סקרים אחדים שפורסמו לאחרונה העלו גם שטראמפ מוביל בשיעורי התמיכה מול הנשיא ג'ו ביידן, אם כי בהיקף מזערי. כך שהכל עוד אפשרי.

פרשנים ותיקים ובכירים בוושינגטון טוענים כי מעמדו של טראמפ בקרב מצביעים וסיכוייו להיבחר שנית כנשיא אינם כה טובים ומחמיאים כפי שהם באים לידי ביטוי בסקרים. ההערכה הרווחת בקרב הפרשנים היא שבקרב הרוב הגדול של אמריקאים, מה שנקרא הרוב הדומם, קיימת התנגדות חזקה לטראמפ והרוב הגדול של המצביעים אינם אוהבים אותו.

גם בקרב רפובליקנים, העלה סקר מעודכן שפורסם בשבוע שעבר כי היילי שיפרה את מעמדה באופן משמעותי ומגדילה את שיעורי התמיכה בה. סקר שפורסם בערוץ CBS העלה כי לקראת הפריימריז בניו המפשייר, קיבלה היילי 29% תמיכה מול 44% שקיבל טראמפ. בנוסף, זה זמן מה אילי הון ידועים בארה"ב העבירו את תמיכתם להיילי ומזרימים סכומי עתק למימון הקמפיין שלה.