המגעים לעסקה עם החמאס: היום (ראשון) נפתחה בפריז פסגה בהשתתפות בכירים מישראל, ארה"ב, קטאר ומצרים בניסיונות להגיע להסכם בין ישראל וארגון הטרור שפתח במלחמה ב-7 באוקטובר.

100 ימים בשבי החמאס בעזה: הפנים והשמות של החטופים
מתקרבים להסכם? "פסגת פריז" נפתחת - זה מה שעומד על הפרק

לשכת ראש הממשלה: "לפני זמן קצר הסתיימה פסגת המודיעין באירופה בהשתתפות ראש המוסד דדי ברנע, ראש השב"כ רונן בר ואלוף במילואים ניצן אלון עם ראש הCIA, ראש ממשלת קטר, ושר המודיעין המצרי. הפגישה הוגדרה כפגישה קונסטרוקטיבית. קיימים עדיין פערים משמעותיים בהם עתידים הצדדים להמשיך לדון כבר השבוע בפגישות הדדיות נוספות".

משפחות החטופים מוחות מול בית רה"מ (צילום :מטה המשפחות)

במהדורת חדשות 13 דווח, כי בדיונים בצרפת עלו שתי טיוטות להצעות מרכזיות: של הקטארים ושל המצרים. בהצעה הקטארית דובר על שני שלבים - תחילה הומניטרי, ולאחר מכן - חיילים. ההצעה המצרית דומה להצעה הישראלית, ומדברת על 3-4 שלבים שבהם נשים וחולים תחילה - וגם כאן, חיילים בסוף. שתי ההצעות כללו שחרור משמעותי של מחבלים ורוצחים, והפוגות אש ארוכות. המחלוקת באשר לסיום המלחמה טרם הגיעה לפתרון. גורמים מדיניים ל"מעריב": ״הפגישה הסתיימה באווירה חיובית. עוד מוקדם לדעת אם תוביל לפריצת דרך במגעים לעסקת חטופים חדשה״.

נזכיר כי הפסגה החשאית, שהפכה בימים האחרונים להכי מדוברת בגזרה התקשורתית, הפוליטית והציבורית, כונסה היום ברקע שורה של מתווים לעסקת חטופים, כאשר מטרתה היא לסכם את כל נקודות ההסכמה שבין הצדדים לצד כל נקודות המחלוקת ולהביא לפריצת דרך לקראת ההסכם.

הרכבה של המשלחת הישראלית מדגישה את חשיבות האירוע: לצד ראש המוסד דדי ברנע במפגש ייקחו חלק גם ראש השב"כ רונן בר ואלוף במילואים ניצן אלון, האחראי בצה"ל על המאמץ המודיעיני בתחום השבויים והנעדרים. את ארצות הברית ייצג במפגש ראש ה-CIA וויליאם ברנס, את מצרים - ראש המודיעין המצרי עבאס כמאל ואת קטאר - ראש הממשלה מוחמד אל-תאני.

לפי שעה לא ברור עד כמה צומצמו הפערים ועד כמה הצדדים התקדמו בשיחותיהם שניהלו בתקופה האחרונה, אך על בסיס כלל הדיווחים שפורסמו בתקופה האחרונה בשילוב האמירות של גורמים בישראל, ניתן להסיק כי, אמנם העסקה עוד רחוקה מלהבשיל וסגירתה לא נראית באופק בטווח הקרוב, ישנם מרכיבים שמתחילים להתקבע בשני הצדדים: לא סיום מלחמה, כפי שעד כה התעקש החמאס, אלא הפסקת אש ארוכה של חודשיים - דרישה שעליה ישראל כנראה מוכנה לתת את הסכמתה. מרכיב נוסף הוא שחרור של מספר גדול של חטופים, כמאה, כאשר כלל לא בטוח שמדובר בכל החטופים שעוד נמצאים בידי חמאס בעזה.

המנהרות של מחבלי חמאס (צילום: REUTERS/Mohammed Salem)
המנהרות של מחבלי חמאס (צילום: REUTERS/Mohammed Salem)

הערכה היא כי חמאס עדיין מתעקש להשאיר מספר ישראלים אצלו בידיים, כאשר בעסקה ייכלל מספר של גופות לצד חטופים חיים. לפי שעה גם לא ברור - האם ההצעות שעליהן מדגרים היום בפריז כוללות את החיילים הנמצאים בשבי חמאס, והאם גם החיילות נמצאות בתוך העסקה המתגבשת. דרישה נוספת של חמאס - הסגת כוחות צה"ל מהרצועה - נראית כתנאי פתיר בתנאים מסוימים.

גם בלי קשר לעסקה, הדרג הצבאי לא מתכוון להשאיר בתוך הרצועה כוחות צה"ל משמעותיים כאשר הלחימה תעבור לשלב ג' באופן סופי , בכל חלקח הרצועה. הקמת רצועת הביטחון לא מחייבת נוכחות בתוכה של  כוחות צה"ל, אלא ובעיקר - הכוונה היא לאיסור על העזתים לשהות בשטח שיוכרז כרצועת הביטחון. אולם, לצד הנקודות שנראות כפתירות, שתי דרישות מרכזיות טרם מצאו את פתרונן וסביבן לא נרשמה התקדמות בין הצדדים. דרישת חמאס לסיום כולל וקבוע של המלחמה לא ירדה מהפרק ולא הפכה למקובלת על ישראל.

מה שינסו לקדם המתווכים - הוא הנוסח שלא קובע סיום מלחמה וגם לא כולל אמירה ברורה גאשר להמשך המלחמה, כך שלכל צד יינתן מקום לפרשנות ולהצגת ההסכם לפי עמדתו וצרכיו הפוליטיים. אך גם אם כך יסוכם וישראל תטען כי תחזור להילחם בתום תקופת הפסקת האש - לאו דווקא הדבר יהיה עוד אפשרי משורה של סיבות.

דבר נוסף וחשוב לא פחות הוא - סוגיית מקומו של חמאס בשלטון ביום שאחרי, עם חתימת העסקה. רעיון ההגליה עד כה נדחה על ידי החמאס. יתכן שיוצע להסכים על הקמת ממשלה אזרחית ברצועת עזה, כאשר חמאס יעבור למודל של חיזבאללה בלבנון. רעיון זה אינו מקובל על ישראל ואם הפתרון לא יימצא - יהווה מכשול בדרך להשגת העסקה.

בסופו של דבר, מה שיכריע במאמץ להביא לפריצת דרך לעסקה החדשה זה נכונות הצדדים לוותר על הדרישות המהותיות, והרבה פחות - לוחות זמנים למיניהם.

שאלה נוספת היא שאלה פוליטית. השותפים הקואליציוניים של בנימין נתניהו, השרים בן גביר וסמוטריץ', נתנו להבין באופן הכי ברור ובמספר הזדמנויות כי עצירת המלחמה והסגת הכוחות מהרצועה -  פירושו של דבר הוא עזיבתם את הממשלה. האם הרעיון של סיום המלחמה במסווה של הפסקת האש לחודשיים צפוי לשנות את עמדתם , והאם נחישות השותפים הקואליציוניים תהווה בעיניי נתניהו מכשול בלתי פתיר בדרך לעסקה - אלה הסוגיות שבמידה רבה מסוגלות להכריע בניסיון הנוכחי להביא לעסקת חטופים חדשה.