זה אמור היה לקרות כבר היום, אפילו לפני שבוע־שבועיים. לפי התוכנית המקורית של מה שנהוג להגדיר כ"כוחות המחאה", רחובות המדינה מקפלן התל־אביבי ועד הסמטה האחרונה בפריפריה, היו אמורים להיות מוצפים במפגינים. גל מחאה ענק ואלים שתובע מראש הממשלה בנימין נתניהו את הדרישה האחת והיחידה: "לך ומיד".

במהלך השבועות האחרונים, במסגרת הכנת הקרקע לקראת שלבי הביצוע, פורסמה ופורטה התוכנית בתקשורת פעמים כל כך רבות, שהיום נראה כי לא רק פרשנים פוליטיים, אלא גם ילד ממוצע בן 5 יודע לדקלם אותה על שלביה ולוחות זמניה. שלב א': הלחימה בעזה מצטמצמת ומתנהלת בעצימות נמוכה; שלב ב': אנשי המילואים חוזרים בהמוניהם הביתה; שלב ג': בני גנץ מממש את מה שהבטיח מראש בעת הקמת ממשלת החירום, כלומר לפרק את החבילה ולהשאיר את נתניהו ללא רשת ביטחון ציבורית ועם הקואליציה המקורית שלו.

שלב ד', שהוא ההמשך של שלב ג': פרישת המחנה הממלכתי מהווה יריית פתיחה למחאה המונית. "התופת ברחובות" שמובילי המחאה הבטיחו לנתניהו, מתרחשת במציאות. הלחץ להקדים את הבחירות עושה את שלו, חברי הליכוד שסומנו כ"מתנדנדים" וכ"ממורמרים" מטופלים טיפול אישי, כזה שלידו המגפונים ב־6 בבוקר ליד ביתה של עידית סילמן לפני כשנה וחצי ייראו כקייטנת פינוקים. התוצאה: הקדמת הבחירות בהנחה שמהן נתניהו כבר לא חוזר.

בנימין נתניהו (צילום: תומר אפלבאום)
בנימין נתניהו (צילום: תומר אפלבאום)

בשיא האירוניה, בדיוק בשלב זה, כאשר תוכנית המחאה חדרה היטב לתודעת הקהל, היא השתבשה והסתבכה. הרכבת שאמורה הייתה לדהור לקראת היעד, שהוא כאמור הפלת הממשלה וגירושו של נתניהו מהחיים הפוליטיים, נתקעה בתחנה הראשונה וגם היום טרם יצאה לדרך.
מדוע השתבשה התוכנית אף שצה"ל עשה את שלו, כלומר עבר לשלב ג' של מלחמת חרבות ברזל, תחילה בצפון הרצועה ולאחר מכן גם במחנות המרכז? מדוע – בעוד המילואימניקים חוזרים בהמוניהם, ומובילי המחאה כבר נמצאים בהיכון – גנץ לכל הרוחות לא ממהר לקיים את חלקו?

התשובה מורכבת, כרגיל. להתמהמהותו של יו"ר המחנה הממלכתי מספר סיבות, וכל אחת מהן בהחלט משכנעת. ראשית כל, דעת הקהל. הסקרים שמתפרסמים בתקשורת זה שבועות מספר, מראים בעקביות כי רובו המכריע של הציבור בישראל מתנגד לעזיבת המחנה הממלכתי, שתסמן את סופה של ממשלת החירום. בעיני האזרח הממוצע שאינו איש מחאה, פוליטיקאי או פרשן מלומד מהאולפן, כולל האזרח שמגדיר את עצמו כתומך גנץ ומפלגתו – מצב החירום במדינה לא הסתיים, המלחמה נמשכת, החטופים ושוביהם עדיין בעזה, ולגנץ אין עילה לטעון כי התייתר הצורך בממשלת חירום. גנץ ויועציו ראו זאת עוד לפני פרסום הסקרים שהוזמנו על ידי מערכות התקשורת. זאת בדיוק הדינמיקה שהם רואים בסקרים הפנימיים, המפורטים הרבה יותר.

גדעון סער, בני גנץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
גדעון סער, בני גנץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

אך לא רק דעת קהל היא הגורם התוקע את גנץ בממשלה עם נתניהו. בזמן האחרון קיבלו גנץ ואנשיו מסרים זהים משני כיוונים משמעותיים ביותר. האמריקאים ובכירי צה"ל הביעו בפני יו"ר המחנה הממלכתי דעה נחרצת בעד הישארותו בממשלת החירום. הרי אם גנץ פורש, אזי מי יישאר בקוקפיט? מי יחזיק את ההגה באין מפריע? מי ינהל את המשך המלחמה, את המגעים לעסקה, את המגעים ליום שאחרי? נכון, נתניהו ושותפיו, שרק אזכור שמותיהם גורם לבכירי הממשל האמריקאי (ובמידה מסוימת גם לבכירי הדרג הצבאי בישראל) לסחרחורת ולהתקף זעזוע.
גנץ קיבל את הפניות, ישב לדיונים עם אנשיו והגיע למסקנה כי תוכנית הפרישה המקורית זקוקה לעדכון בלתי נמנע. כך, באופן פרדוקסלי משהו, הגורמים שלא נמנים עם תומכי נתניהו, הפכו למחזיקי ממשלתו העיקריים. הודות לממשל האמריקאי ולבכירי מערכת הביטחון, ממשלת החירום לא נפלה – לא באמצע ינואר ולא בתחילת פברואר. נראה שהשותף הזמני של נתניהו נאלץ לאפסן את המזוודה שאותה ארז וכמעט נעל.
היום שאחרי העסקה

מרכיב נוסף, כבד משקל וכבד השלכות, שבהחלט משחק תפקיד משמעותי בכל מהלך פוליטי ומסוגל להשפיע על עתיד הממשלה לא פחות אם לא יותר מההתנהלות של המחנה הממלכתי, הוא המו"מ לעסקת החטופים. מצעד הקווים האדומים שמלווה בימים האחרונים את המגעים השקטים, לא משקף את התמונה האמיתית, אך בהחלט מאפשר להתרשם באופן כללי מיחסי הכוחות ומהתסריטים האפשריים במקרה של ההתקדמות במו"מ.

אחרי סיומה של פסגת פריז – עוד לפני שראש המוסד, ראש השב"כ והאלוף במיל' ניצן אלון התכנסו בקריה יחד עם חברי קבינט המלחמה ושיתפו אותם בפרטי המתווה המוצע – הודלף "מתווה האימה" לחדשות 12. ההדלפה הציגה בפני הציבור תרחיש אימה שבו, במסגרת העסקה, נדרשת ישראל לרוקן את בתי הכלא מהמחבלים, כולל המרצחים הכי כבדים, כולל מבצעי הטבח ב־7 באוקטובר, להסכים ליום הפוגה תמורת כל חטוף. וכל זה רק ההתחלה.

יש שני הסברים להדלפת האימה שאותה לשכת נתניהו מיהרה להכחיש: להחריד במקסימום את הציבור כדי שכל עסקה שתגיע בהמשך תיתפס כהישג ולא כתבוסה נוראית. או להחריד כדי לייצר מראש גל ציבורי נגד כל עסקה אפשרית, מתוך הבנה כי גם אם חמאס יירד מהדרישה הגורפת לסיום המלחמה ולהסגת צה"ל ובכך יפתח פתח להמשך המו"מ, כמעט כל עסקה שתובא בפני ממשלת ישראל מסוגלת להוביל למשבר פוליטי.

היום, על פי ההערכות של רוב הגורמים במערכת הפוליטית, סיכויי הצלחתה של עסקה, כמעט כל עסקה, הם נמוכים למדי. זאת בשל ההבנה כי כמעט ואין נקודה שבה גמישות חמאס מסוגלת לפגוש את גמישותם של השרים בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר. זאת גם אם יוצאים מנקודת הנחה שנתניהו עצמו, על אף ההצהרות הנוקבות והמיליטנטיות שלו, מוכן להיות גמיש מאוד. לפי הפרמטרים של חמאס, לא קיים מתווה לעסקה שייתפס כסביר ולא מופקר בעיני בן גביר וסמוטריץ'.

בנימין נתניהו ובצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בנימין נתניהו ובצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

סביר להניח כי נתניהו בהחלט יידע לגבש את רוב שרי הליכוד לטובת העסקה, אם יימצא מתווה שיתקדם לשלבי הגמר של דיון והצבעה בממשלה. כלומר, כל עסקה שנתניהו ודרעי יביאו לממשלה, תקבל בה את הרוב הנדרש. הסוגיה אינה הרוב בעד העסקה, אלא ההמשך שיבוא אחרי הרוב הזה. תיאורטית, רמת ההתנגדות לעסקת חטופים שיכולים להפגין בן גביר וסמוטריץ', יכולה להיות שונה, בהתאם לחומרת המתווה. לתפיסתם, שניהם או אחד מהשניים, יכול/ים להצביע נגד העסקה (בדיוק כמו שבן גביר עשה בהצבעה על עסקת החטופים בחודש נובמבר), אך להישאר בממשלה. מדרגת ההתנגדות הגבוהה יותר היא פרישה מהממשלה, אך ללא הקדמת הבחירות. סוג של הבטחה להוות רשת ביטחון עבור הממשלה מבחוץ. תיאורטית זאת בהחלט אופציה אפשרית. בפועל, הסיכוי שנתניהו ילך עליה שואף לאפס.

נתניהו הוא, כידוע, בוגר הסכמי וואי. הוא לא זקוק לוויקיפדיה כדי להיזכר בהשלכות הפוליטיות של חתימתו על ההסכמים – מה שהוביל להפלת ממשלתו הראשונה, על אף ההבטחה שקיבל לגבי אותה רשת הביטחון מבחוץ, שבפועל נקרעה ונעלמה יום למחרת. האירוע צרוב חזק בתודעתו. נתניהו של שנת 2024, בשונה מנתניהו של 1998, מכיר כלל ברזל: כששותפיך פורשים מהממשלה, שום רשת ביטחון אינה עובדת. לכן הוא פשוט לא ייתן לזה לקרות. הוא לא יסכן את הממשלה בעסקה שתוגדר על ידי השותפים כ"מופקרת" ותדחוף אותם החוצה.

לא מן הנמנע שסוגיית העסקה – אם וכאשר תתקדם לשלבי ההכרעה בצד הישראלי – תעשה בסופו של דבר את העבודה עבור הכוחות הממתינים בקוצר רוח לפירוקה המתמהמה של ממשלת החירום. מה שלא קרה עד כה משלל הסיבות המתוארות מעלה, ייתכן שיקרה אם הפער בין הקווים האדומים של נתניהו ושותפיו לבין הקווים האדומים של גנץ וחבריו יתגלה כגדול מדי. בינתיים זאת הערכה תיאורטית לחלוטין, והיא גם תישאר כזאת כל עוד המתווכים לא קיבלו תשובה ברורה מחמאס באשר להצעה שגובשה בפריז בתחילת השבוע. משם כל קווי העלילה צפויים להתקדם בהתאם. לאן? נדע בקרוב.