חילוצם הלילה של החטופים פרננדו מרמן ולואיס הר, אשר התארחו בקיבוץ ניר יצחק בשמחת תורה ונחטפו יחדיו עם שלושה בני משפחה נוספים, אשר שוחררו בעסקת הפעימות, הינו מבצע חילוץ הרואי, מזהיר ונועז מאין כמוהו ויחקק בספרי ההיסטוריה של מבצעי הפאר, נחלת מערכת הביטחון הישראלי.

חייבים לעצור את ההידרדרות ביחסי ארצות הברית וישראל | דעה
קידום נשים במדע ובטכנולוגיה: התפקיד המכריע של הצבא

שתי משפחות נושמות הבוקר לרווחה, שתי משפחות מתוך 134 משפחות, אשר יקיריהם מוחזקים עדיין בשבי ועבורם הבוקר הזה אינו מבשר טובות. הבוקר אנו חשים גאווה ועוצמה מודיעינית ומבצעית, שבנו לימי תהילה של מבצעי חילוץ נועזים ומבצעי פשיטה מורכבים ועוצמתיים כדוגמאת מבצע החילוץ באנטבה, מבצע "אביב נעורים", מבצע הפשיטה על שדה התעופה בבירות, לאחר חטיפת מטוס אל על לאלג'יר ופעולות טרור נוספות, מבצע חילוץ נוסעי סבנה ועוד ועוד.

מה שמייחד את מבצע חילוצם של פרננדו ולואיס, הינה העובדה שהמבצע נערך בעת מלחמה קשה, כאשר צבאנו עדיין אינו פועל ונמצא ברפיח, בשטח עוין וצפוף אוכלוסייה, כאשר החטופים מוחזקים בדירה בקומה השנייה של בנין מגורים, נשמרים ע"י רוצחי החמאס, בלב מחנה הפליטים "שבורה" בלב רפיח. המייחד מבצע הרואי זה מתמקד באיסוף מודיעין איכותי, מדוייק ומקצועי שאיפשר את התנאים הטובים ביותר להוציאו אל הפועל, כמובן שיש לשבח עד מאוד את אומץ ליבם של לוחמי הי"ממ, צה"ל והשב"כ ומקצועיותם הנדירה, שהרי לחלץ חטופים חיים מדירה קטנה בלב מחנה פליטים תוך לחימה קשה בתוך חדר צפוף, זה מעשה  שאינו פשוט כלל וכלל ואינו מובן מאליו.

בעבר נחשפנו לניסיונות חילוץ שלא צלחו, הניסיון לחלץ את החטופים במעלות, מבצע החילוץ של נחשון וקסמן ז"ל ועוד. הפעם המבצע הצליח ופרננדו ולואיס, בריאים ושלמים, עטופים בחומת לוחמים נועזים ומוגנים, שבו הביתה. ברצוני להדגיש שעם כל הכבוד ללוחמים, אין התכנות ויכולת לבצע מבצע שכזה ללא המודיעין, האיכותי, המבריק והעדכני של שירות הביטחון הכללי. בעת מלחמה, כאשר התנאים משתנים מדקה לדקה, יש קושי רב להשלים מארג מודיעיני שיאפשר מבצע, אך כאשר דבקים במטרה וחותרים להשגת הצלחה במשימה, ניתן והבוקר הוכח הדבר.

כוחות שב"כ מלווים באופן צמוד וקבוע את לוחמי החזית, אנשי היומינט, רכזי השירות, מפעילים מקורות, מתחקרים בזמן אמת, פלשתינים השוהים בשטחי הלחימה ואוספים מודיעין חשוב ועדכני , זמין ומציל חיי חיילים ומצביע על מקומות אפשריים למקום הימצאם של חטופים, לצדם של אנשי היומינט פועלים בחירוף נפש החוקרים, חוקרי שירות הבטחון הכללי, אשר עוברים הכשרה ארוכה וקשה כהכנה לתפקידם המורכב, במקביל לחוקרים הפועלים בחדרי החקירות ובבתי הסוהר ומעדכנים כל העת את כוחות החזית בידיעות חשובות פרי מוצא פיהם של הנחקרים הרוצחים, פועלים באומץ ומקצועיות החוקרים הנמצאים בחזית, וחוקרים בזמן אמת, אנשי חמאס שנכנעו  או נישבו לאחר קרב.

המודיעין שמלקטים חוקרים אלה בעת לוחמה בזמן אמת הינו החשוב ביותר ומאפשר פעולות מבצעיות מידיות המאפשרות הצלחות בשדה הקרב. חוקרים משובחים אלה, עושים מלאכתם החשובה יום וליל ומוסיפים את תנובת הידיעות הנאספות של אנשי היומינט, לצדם של הרכזים והחוקרים פועלים אנשי יחידת המבצעים של שירות הביטחון הכללי, שהייתי מפקדם בעבר הרחוק. לוחמים ללא חת, עלומים שרואים ואינם נראים ברוב ימות השנה, ההולכים בראש המחנה לצדם של לוחמי הימ"מ ומוציאים מהכוח אל הפועל את תירגומו של המודיעין שנאסף ליכולת ביצוע מרשימה.

לוחמי אגף המבצעים בשב"כ והימ"מ פועלים בשיתוף פעולה מלא, בעוצמה מבצעית וביחד שנים רבות מאז שנות ה-80 של המאה הקודמת עת יזמנו מפקד הימ"מ דאז אסף חפץ ואנוכי שיתוף פעולה מבצעי זה, אשר הניבו פירות מודיעיניים ומבצעיים מעולים, שהצילו חיי רבים והשיגו תוצאות מרשימות בלחימה העיקשת בטרור במהלך כ-40 שנה ועוד היד נטויה.

לצד ובנוסף לרכזים, החוקרים, אנשי אגף המבצעים,  פועלים אנשי הסיגינט והסייבר של השב"כ שעות על גבי שעות, יומם וליל אוספים כל שביב מידע ומעניקים את החותמת המודיעינית הסופית לאפשרות קיומו של מבצע אגמי. אנשי הסיגינט, משלימים את פאזל המודיעין, המורכב מאלפי אלפים של פרטים קטנים, שברי ידיעות וליקוטי ידיעות, ההופכים לתמונת מודיעין שלמה ע"י אנשי דסק, הערכה ומחקר של שב"כ ואגף המודיעין של צה"ל, ונותנים אור ירוק לביצוע כאשר התנאים אופטימלים ע"פ הערכה חיובית להצלחת המבצע.

המרחק בין הצלחה לכישלון בתנאים שהתממשו במבצע הבוקר הינו שברירי ובעייתי והפעם לשמחתנו, הצלחה מדהימה ומרשימה. אני מבקש להעלות על נס את גבורתם של לוחמי צבא הגנה לישראל, לוחמי היחידה המיוחדת ללוחמה בטרור של משטרת ישראל ולוחמי שירות הביטחון הכללי, רכזים, חוקרים, לוחמי אגף המבצעים ואנשי הסיגינט והסייבר, שתרמו תרומה מכרעת להצלחתו של מבצע החילוץ הבוקר, בפרט ותרומתם הרבה בכל חודשי הלחימה.