"סופר טיוזדיי", יום שלישי הגדול, הוא תאריך, מועד ידוע, צרוב ומעוגן בהיסטוריה האלקטורלית של ארה'ב. יום שבו, להלכה, נקבעים מועמדי שתי המפלגות, הדמוקרטית והרפובליקנית, לנשיאות.

"ארה"ב נחשבת כיום לבדיחה": טראמפ ניצח בפריימריז
היילי הודיעה על פרישה; סופית: טראמפ יהיה המועמד מול ביידן
ביידן משלם על התמיכה בישראל: התרחיש שייתן את הנשיאות לטראמפ?

מועמדות הנקבעת רשמית סופית בוועידות שהמפלגות מקיימות בקיץ. זה מה שקרה ביום שלישי השבוע. כצפוי, בלי שום קמצוץ של הפתעה, המתמודד הרפובליקני, הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, גרף ניצחונות ברוב המדינות שבהן התקיימו הפריימריז. מועמדותו הרשמית לנשיאות 2024 מובטחת.  

התוצאה אצל הדמוקרטים, גם היא היתה צפויה. הנשיא ג'ו ביידן צבר רוב גורף ומרשים, כמעט 90 אחוז, של תמיכה במועמדותו לתקופת נשיאות שנייה. למנצח הרפובליקני, דונלד טראמפ, מצפה בחודש מארס, יום מבחן נוסף ומיוחד, שגם הוא נושא אופי היסטורי. לא בדיוק חיובי, בלשון המעטה.

ב-25 במארס ייפתח במנהטן משפט ראשון נגד טראמפ, שיידון באשמה שנתן דמי-שתיקה לנערת טלפון, בתמורה לשתיקתה על  היחסים שהיו ביניהם. זה משפט פלילי ראשון ותקדימי בתולדות ארה"ב נגד נשיא לשעבר. טראמפ חייב יהיה להיות נוכח כל יום בדיון נגדו, שעשוי להימשך שבועות.

האמת היא, ש'סופר טיוזדיי' היה הפעם משעמם, אולי יותר משנים קודמות. גם משום שהפעם לשני המתמודדים בשתי המפלגות, לא היו מתחרים רציניים. ניק היילי, היחידה שהתמודדה נגד טראמפ, הוכיחה אומץ לב ציבורי ויותר מזה יושרה ואיכות אישית מוסרית. בעצם ההתמודדות שלה, הנוכחות הפעילה היחידה  והעיקשת שלה במרוץ הרפובליקני היתה הוכחה בעלת משמעות שבזירה הפוליטית הפנימית של ארה"ב יש, קיים ובועט מיעוט לא מבוטל של שפיות, של שיקולים מוסריים.

ניקי היילי היתה ותיזכר כפוליטיקאית שהתמודד  מול טראמפ - מועמד שנגדו קיימים ארבעה כתבי אישום פליליים ולא פחות מ-91 תביעות של עבירות חמורות. מעניין, שבכל הדיווחים שפורסמו בתקשורת בארה"ב על תוצאות "יום שלישי הגדול", בהערכות ובפרשנויות כמעט ולא הוזכרו תדמיתו, מצבו, מעמדו  הפליליים. מבחינה משפטית, טראמפ הוא פושע במלוא מובן המונח. עובדה חסרת תקדים במרוצים לנשיאות בארה"ב.

נראה שהסיבה שעובדה זאת לא הוזכרה תקשורתית, מפני שהיא ידועה, מוכרת ואין בה שום חידוש. במאמר-דעה שפירסם אתמול בניו יורק טיימס הפרשן רוס דאוט (ross Douthat), שטוען "אחרי סופר טיוזדי טראמפ הוא חזק יותר מאי פעם". אבל הכותב, שאינו מסתיר את אהדתו לטראמפ, כותב, "ברור שטראמפ הוא מושחת. לאחדות מהאשמות נגדו יש בסיס ויסוד". אוקיי, נכון טראמפ פושע. אבל נצביע בעדו.

בחירות בארצות הברית (צילום: REUTERS/Loren Elliott)
בחירות בארצות הברית (צילום: REUTERS/Loren Elliott)

את ההגדרה הקולעת להלכי רוח מסוג זה, נתן דונלד טראמפ עצמו. בנאום תגובה לניצחונות שלו אמר כמי שתוקף את ביידן, "ארצות הברית הפכה לבדיחה". הוא  צודק והוא עצמו, פושע ששואף לכהונה הרמה בארצו ובעולם החופשי, ההוכחה הניצחת לכך. הוא רק שכח להוסיף "בדיחה עצובה".

שניהם, ג'ו ביידן ודונלד טראמפ, אינם פופולריים. לפי מחקרים ופרשנויות שהתפרסמו על היקפי התמיכה המחמיאים שטראמפ קיבל בסקרי דעת קהל, גם מי שאמרו שיצביעו בעדו, אינם אוהבים אותו ואפילו טענו שהוא איננו כשיר להיות נשיא. מה שקורה, מסבירים פרשנים בושינגטון, שמיליוני אמריקאים כועסים וממורמרים בגין מצבם הכלכלי הקשה ובגין תחושתם שארצם גולשת לכיוון הלא נכון.

האחראי בעיניהם הוא מי שיושב בבית הלבן, הנשיא ג'ו ביידן. הערכות הן, שגם מי שתומכים בביידן, מוטרדים מגילו המופלג. המסקנות העולות מהדיווחים הערכות והפרשנויות על תוצאות "יום השלישי הגדול" הן, גם מי שאיננו אוהב את טראמפ יצביע בעדו. גם מי שמוטרד מגילו המופלג של ביידן, יצביע בעדו. השאלה היא רק, מי משני המחנות האלו, יהיה הרוב בנובמבר 2024.

להגדיר את הבחירות לנשיאות הקרובות בארה"ב כגורליות, זה לשון המעטה פרועה. אלו בחירות שיקבעו את מידת חוזקה ועוצמתה של הדמוקרטיה במדינה הנחשבת למעוז הדמוקרטיה. אלו בחירות שלתוצאות שלהן יהיו השלכות, משמעויות למעצמות ולארצות העולם החופשי  - כולל ישראל.