ייאמר מיד: הפיגוע אתמול בנמל התעופה בבריסל לא הפתיע. ראשית, מאז הפיגועים במוזיאון היהודי בבריסל, בהיפר כשר, במערכת "שארלי הבדו" והטבח בתיאטרון בטקלאן בפריז – עדיין לא נחשפו ספיחי זרועות דעאש.



המעצר בסוף השבוע האחרון של אחד ממתכנני הפיגועים, סלאח עבד א־סלאם, ברובע מולנבק בבריסל, גרם כנראה לחלק מספיחי אותן זרועות, שלא נתפס, לבצע פיגוע שתכננו זה מכבר. לראיה, אמצעי לחימה שכבר היו מוכנים, מטעני חבלה שהוכנו מבעוד מועד ואיסוף מודיעין על היעד שבוצע טרם הפיגוע. נראה שמודיעין על פעילי דעאש המתכוונים לבצע פיגועים מגיע לזרועות הביטחון במדינות שונות באירופה, והתחושה של אותם פעילים - שזרועות הביטחון עלו עליהם - מביאה אותם לצאת ממחבואם ולבצע את הפיגועים שתכננו מבעוד מועד. מן הסתם גם קיים אפקט ההצלחה של פיגועים קודמים, כמו הפיגוע האחרון באיסטנבול.



אל לנו לזלזל ביכולתן של זרועות המודיעין בצרפת, בבלגיה, בגרמניה ובמדינות נוספות באירופה. ראינו את זה בסוף השבוע בבריסל במעצר א־סלאם נאסר, ממתכני הטבח בפריז. אבל לצד זה, המערכת הפוליטית באותן מדינות חייבת לאפשר לזרועות המודיעין לבצע את הפעולות ההכרחיות למיגור הטרור. לא אחת אין מאפשרים להן לבצע זאת, בשל סיבות פוליטיות ושמירה קפדנית על זכויות האזרח.



כדי לאתר ולטפל בפעילי טרור של הג'יהאד העולמי ושל דעאש מקרב האוכלוסיות המוסלמיות באירופה, המונות מיליונים, ומקרב מתאסלמים באירופה, שגם הם מונים למעלה ממיליון – על המערכות הפוליטיות באירופה לאפשר לזרועות הביטחון להשתמש בפעולות מודיעין הכוללות הפעלת מקורות וטכנולוגיה, ביצוע מעצרי חשודים, וטיפול בחשודים היוצאים למדינות שבהן דעאש לוחמת, וכן טיפול בחוזרים מזירות הלחימה. בנוסף, חשוב לשתף פעולה עם זרועות מודיעין במדינות שכנות ועם זרועות מודיעין של מדינות אחרות, כולל ישראל.



לצד מיליוני מוסלמים הנמצאים כבר שנים באירופה, בשנתיים האחרונות התווספו כמיליון מהגרים מזירות הלחימה במזרח התיכון, בעיקר מסוריה, שגם בהן יש מסתננים פעילי ג'יהאד עולמי. להם יש להוסיף את תופעת האירופים המתאסלמים ברבבות, שגם הם מהווים כר פורה לגיוס לארגוני הג'יהאד העולמי. לצד פעילות מודיעינית, חייבים לשפר ולשדרג את מערך האבטחה של התעופה האזרחית באירופה ושל התחבורה האירופית, כמו המטרו ורכבות הנוסעות בין מדינות.



יש לתת מענה לאיומים שקיימים באותם מתחמים, ולשפר גם את מערך הבידוק במעברי הגבול בין מדינה למדינה באירופה. כיום הגבולות האלה פתוחים. כך, מהגר שמגיע מסוריה ליוון יכול להגיע משם לכל עיר בירה באירופה ללא בידוק או מחסום. על הרשויות האירופיות גם לפקח על ההגירה ולבסס מודיעין בתוך גלי ההגירה האלו.



חשוב גם לזכור שכיום, בין 70% ל־85% מיושבי בתי הכלא במדינות אירופה הם מוסלמים. חלקם מרגישים חסרי תקווה ומתוכם יצאו גם אותם המפגעים בפיגועים בצרפת. נוצרה מציאות שבה בתי כלא באירופה הפכו לחממה לטרוריסטים פוטנציאליים. לכן חשוב לעשות הכל כדי לשלב את האוכלוסייה המוסלמית בחברה האירופית ולא לשכן אותה בתוך גטאות של חוסר תקווה.



הכותב הוא בכיר לשעבר בשב"כ