השבוע פרסם צה"ל את נתוני הפיגועים לחודש יולי. בסך הכל שישה פיגועים בגדה, לעומת 70 בחודש אוקטובר 2015 עם פרוץ גל הטרור האחרון. לדברי קצין בכיר, הצלחה זו נובעת מיישום המדיניות שכוללת מודיעין מדויק של השב"כ, פעילות מבצעית רציפה של צה"ל והתמקדות בטרוריסטים תוך מתן אפשרות לכלל האוכלוסייה להמשיך בשגרת חייה.



המשפט הנכון להיאמר כאן הוא זה שנאמר על ידי אחאב מלך יהודה לבן הדד מלך ארם בספר מלכים א' "אל יתהלל חוגר כמפתח". הנתון הזה אינו מדויק. על פי נתוני השב"כ, בחודש יולי אירעו 77 פיגועים באיו"ש ועוד 24 באיזור ירושלים.



לקחת נתונים של חודש אחד ולבנות עליהם הצלחה של מדיניות, זהו צ'ק ללא כיסוי. מדיניות המודיעין המדויק של השב"כ קיימת ופועלת מאז החל השב"כ את עבודתו בשטחי יהודה ושומרון בשנת 1967. ואכן, תפיסת העבודה המודיעינית של שב"כ זכתה וזוכה להצלחה גבוהה מאוד בכל קנה מידה, עם היקף עצום של סיכולים.



גם צה"ל יודע כשצריך, לסגור שטחים, לחסום מעברים ולמנוע התפרצויות אלימות. ואף על פי כן, מאז אוקטובר 2015 התבצעו מאות פיגועים בכל חודש. מגמת הירידה בהיקף הפיגועים אכן מתקיימת לכל אורך החודשים האחרונים ועם זאת עדיין בוצעו יותר ממאה פיגועים בשטחי איו"ש בכל חודש, כולל עד יוני האחרון. לא ברור אם ה"מדיניות" אחראית לכך או שמא עייפות החומר של הפלסטינים בימי הקיץ החמים.



אין מדיניות ללחימה בטרור



האמת היא שאין שום "מדיניות" חדשה ללחימה בטרור. אין מדיניות בכלל. יש תפיסת עבודה טקטית ומקצועית בשב"כ ובצה"ל לגבי אופן הלחימה המתמשכת בטרור. שב"כ יודע לאסוף מודיעין, לזהות סימנים מעידים לפעילות חריגה ולסכל התארגנויות טרור מבעוד מועד. צה"ל יודע להיות מוכוון לגזרת שטח מסוימת, לזהות פעילות חריגה, להילחם ולנטרל את האיום. אבל אין שום מדיניות באשר ליחס לתושביה הישראלים או הפלסטינים של הגדה המערבית.



אין שום מדיניות באשר לאסטרטגיה הביטחונית של צה"ל בשטחים בשנים הבאות. אין גם שום מדיניות הנוגעת לאופן ההתיישבות הישראלית בשטחים, היקפיה ומיקומיה. אם הייתה מדיניות כזו, מדינת ישראל הייתה סוגרת באופן הרמטי את גבולה ואת גדר ההפרדה עם השטחים ומצליחה למנוע לחלוטין כל זליגת טרור אל תוך תחומה.



שוהים בלתי חוקיים חודרים דרך גדר הביטחון
שוהים בלתי חוקיים חודרים דרך גדר הביטחון



שני מיליון פלסטינים חיים כיום בשטחי הגדה. כמאה אלף מתוכם בעלי אישורי עבודה וכניסה לישראל. חמישים אלף נוספים נכנסים בכל יום כשב"חים ללא אישור. צה"ל ושב"כ מצליחים למנוע גלי טרור ואלימות גדולים אבל הם הצבא ושירות הביטחון של מדינת ישראל ולא של הרשות הפלסטינית. אם הייתה מדיניות, זה לא היה המצב.




הכותב הוא בכיר לשעבר בשב"כ